Volvo 244 -83 Renovering

impresst 2fast4you
23 september 2011 · 371 Inlägg

det funkar fint att lyfta den med domkraft. lägg en plankbit på domkraften så du fördelar vikten lite. du kan även lossa den andra om du vill. men går ändå

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

impresst skrev:
det funkar fint att lyfta den med domkraft. lägg en plankbit på domkraften så du fördelar vikten lite. du kan även lossa den andra om du vill. men går ändå

Lossa den andra? Andra motorfästet menar du? Tänkte att jag byter båda när man ändå är igång. Farsan kommer med domkraften imon så blir till att skruva på parkeringen om biltema har motorkuddarna hemma :-)

Ack vet jag förgasarmotorer!
Ragge88
23 september 2011 · 104 Inlägg

ta en nogran titt i ´´sömmarna´´ där motorkuddarna är ihopgjutna dom senaste ja köpte från biltema smällde av efter 2 uppstarter å de va knappast vridmomentets fel tongue

impresst 2fast4you
23 september 2011 · 371 Inlägg

ja jag mena att lossa den andra. men ska du byta bägge så spelar det ju ingen roll=) lycka till

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Pedaal
23 september 2011 · 601 Inlägg

mangedif skrev:
Kollat närmare på det, det är höger motorkudde också, denna är helt av! Är det svårt att byta själv? Måste upp med motorn en bit nu ju men har ingen kran.. Funkar det att hissa upp den med domkraften via tråget, vågar man de?

Sätt en plankbit emellan domkraften och tråget smile Brukar jag göra om man ska byta motorkuddar, minskar risken för att knövla tråget! smile

mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

Tack alla för tips och ideer! :-)

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
24 september 2011 · 703 Inlägg

Gav mig på att byta motorkuddar idag men failade hårt!  ingen som har några bra tips? Jag får ens inte motorn i rätt läge till fästena :-(

Ack vet jag förgasarmotorer!
sickan2000 Klantarsel
24 september 2011 · 158 Inlägg

Var ett par stycken å knuffa på motorn samtidigt som ni sänker domkraften smile

Ragge88
25 september 2011 · 104 Inlägg

kofot å järnspett e alltid bra när man skruvar volvo wink

mangedif Snäll pöjk
25 september 2011 · 703 Inlägg

Gick åt helvete.. Bogserade hem bilen ikväll, motor och låda ligger helt galet nu! Måste ha lyft för att fixa detta... Kollade under bilen också när jag slängde bort avgasröret, såg då att även kudden till lådan gått :-(.. Vad kostar det ungefär att lämna in detta till verkstad och få det fixat? Har bara helger nu då jag kan skruva med bilen för läser heltid på annan ort än vad garaget finns..

Ack vet jag förgasarmotorer!
pukan2
25 september 2011 · 3 182 Inlägg

kan inte kosta mycket. köp alla kuddar du behöver o lämna till nån mek kan inte tänka mig att det kostar mer än 1 par hundra.

Ragge88
25 september 2011 · 104 Inlägg

finns inget fordonsprogram i närheten där du läser eller där bilen står? brukar kunna bli billigt

mangedif Snäll pöjk
25 september 2011 · 703 Inlägg

Inte där bilen står nu :-\. Men ni tror inte det går till mer än 1000kr ca? Isåfall värt att ringa bilmeken här och ta en prisuppgift på det hela :-). Slits motorkuddarna vid ojämt väglag? Slits dom också då man sladdar lite i vått väglag? Undrar om det gått sönder pga. hur jag kört nu på senare tid :-P

Ack vet jag förgasarmotorer!
Ragge88
25 september 2011 · 104 Inlägg

motorkuddar e slitdelar precis som remmar och liknande gummit torkar och spricker så de e inget ovanligt på gammla bilar.

Beror lite vad för verkstad du lämnar den till vad det kan kosta. men volvo i borås tog 1700 spänn för å konstatera att en lampa va bränd å byta den på morssans gamle 855a innan ja köpte den å bytte bägge för 200:- tongue

mangedif Snäll pöjk
25 september 2011 · 703 Inlägg

Jo klart :-P men om vi säger unoX mack med personal som farsan känner ganska bra. Hur många timmar kan det ta för en verkstad att fixa det?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Fogskumracing
25 september 2011 · 42 Inlägg

det tar inte spec lång tid halv timme trekvart om det jävlas

mangedif Snäll pöjk
16 november 2011 · 703 Inlägg

haft mycket att göra, sorry!
gick bättre ficka motorkuddarna i ett garage smile även monterat avgasröret och extralysen sitter numera på inför våra mörka nätter smile.
Dock har ännu ett problem uppkommit, inget svårlöst men kan inte köra med den.. Fläkten har hoppat från vattenpumpen och slog sänder kylaren.. Införskaffat en kylare, och har snart även en fläkt och vattenpump smile. Motorn blev dock varm när detta hände men gick aldrig upp till rött på tempen. Kylarvattnet rann ut genom den söndriga kylaren så kunde inte se om vatten kommit in i oljan (ligger på samma nivå) vart rädd att toppen kanske gått.. Däremot är oljan väldigt tunn, kanske bara är dålig/gammal? När jag kollade stickan droppade det en droppe också, det ska det väl inte göra? Ska byta olja och filter i samma veva som de andra grejerna sen märker man väl om toppen har gått för det kommer väl då in vatten i oljekanalerna och tvärtom..

Bjuder på en bonusbild såhär i älgjakten:
https://www1.garaget.org/archive/93/92031/263033/263033-2561731.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
20 november 2011 · 703 Inlägg

Här kommer lite bilder, för er som aldrig hört talas om att vattenpumpen kunde gå sönder på det viset som den gjorde för mig kommer ett bildligt bevis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-3d614cd5f1f72d450bbb40b50558f5a0.jpg
Har även fixat en ny kylare gammal vs. ny:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-890d47d19716b944b8c05cf41476276c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-d04e9c1a51c7d7d268d3741b7ff43164.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
25 november 2011 · 703 Inlägg

fixat nu vattenpump och allt annat som behövdes. skruvade ihop grejerna idag och fyllde på 9l kylarvatten som fyllde systemet. Däremot blev hela ojestickan blöt då motorn startades.. måste komma in vatten.. Frågan är varifrån, tror ni det är toppen som är boven eller kan det vara ngt annat? Tacksam för svar! Måste isåfall fixa en ny topp till den, vilket jag redan hittat billigt men vill inte kosta på det om det kanske kan vara något annat, blocket? :S

Ack vet jag förgasarmotorer!
pukan2
25 november 2011 · 3 182 Inlägg

ta ett komptest så får du reda på svaret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang