Volvo 244 -83 Renovering

mangedif Snäll pöjk
27 november 2011 · 703 Inlägg

Lyfte ventilationskåpan för att kolla närmare på packningen, kass var den..
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-4315a81173075ba74254cb36224e7e79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-8b46e8e566b08e111aa00cee926e82bb.jpg

Försökte montera det bäst jag kunde och blåste i alla slangar med högtryckluft.. Fattade dock inte hur man skulle montera bort själva "burken" till vevhusventilationen :S... Iallafall när jag monterat allt skulle jag testa bilen hur den gick och känna om det va ngt sug i ventilationen.. Det va det inte men blåste allt inte lika mycket. Provade och körde en runda om fick detta resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-cdb3aba5b3cb3131287dfd34368fbd0a.jpg
Tycker bilen går bra och inga missljud..

Öppnade upp insuget för att kolla och underlätta att montera bort "burken" till vevhusventilationen. Då jag slet bort isuget rann det ut blått vatten ur insug 1... Luktade på det men va luktfritt.. Måste vara kylarvatten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-63a5ab63fc58080cdb6cd71f039913c4.jpg

Ska det finnas kylarvatten i insuget? Blev förrvirrad, jag vet ju med mig att det inte ska vara det men måste ju fråga tongue sad

Ack vet jag förgasarmotorer!
Mattman Gammal och grinig
27 november 2011 · 362 Inlägg

Jajamen, det går en kylvattenkanal i insuget smile Blev minst sagt förvånad första gången jag slet av mitt insug

mangedif Snäll pöjk
27 november 2011 · 703 Inlägg

Va? Då kommer det ju kylarvatten i cylindrarna? :-\ verkar konstigt.. Detta med vevhusventilationen, kan man strunta i att koppla in allt till "burken" kan man köra det öppet istället med filter? Fattar inte varför det inte är något sug i vevhuset?? Kan packningen förstöra detta, tycker det vore konstigt isåfall.. borde vara något vaccumsug någon annanstans som inte fungerar till vevhusvent.?

Ack vet jag förgasarmotorer!
scorpio_turbo
27 november 2011 · 107 Inlägg

du har ett pappers filter på den svarta slangen med ett buntband på som brukar bli full med skit. det kan du ta bort och byta eller bara ta bort och köra utan.

rinna kylvatten i till cylindrarna ska det inte kunna göra bör finnas en retur slang (någon form av åter cirkulering bör det finnas tycker jag.

du kan ha öppet filter eller öppen slang till vevhusburken om du vill.

mangedif Snäll pöjk
27 november 2011 · 703 Inlägg

Jo men ska det verkligen vara kylarvatten i insuget? Är ju öppet till toppen från insuget så blir ju öppet till cylindrarna också..

Ack vet jag förgasarmotorer!
scorpio_turbo
27 november 2011 · 107 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156811/156811-a783931611820bc591afbbb98cd46ad8.jpg

plugga alla vevhus slangar som går till insuget och dra en slang från vevhusburken till en pet flaska eller liknande.



från ett av mina forum :Bytte topp på en 245 -88 för några månader sen där korrosion orsakat hål så kylvattnet hamnade i ettans cylinder. Visst, slangar och även kylaren/v-pumpen kan läcka och det är ju bättre då det inte kräver så mycket jobb!
Ryker det onormalt mycket (vit rök) så kan du räkna med topp eller packningshaveri!
Kolla tändstiften. Läcker det in vatten i nåt förbränningsrum får stiftet där oftast lite annorlunda färg jämfört med dom andra.
Har du möjlighet att trycksätta systemet med luft? 0,5bar brukar räcka för att man ska se läckage.
Du kan även sätta en skiva för kylaren och låta motorn gå upp i temp strax under röda markeringen på tempmätaren. På så vis får du upp trycket i systemet och kan se läckor som inte syns annars.

Senast redigerat av scorpio_turbo (27 november 2011)

mangedif Snäll pöjk
27 november 2011 · 703 Inlägg

Den ryker inte onormalt mkt eller vitt. ska kolla stiften, bara kollat ena ännu.. ska testa att plugga alla slangar också och se om jag får upp ngt sug i ventilationen. Ska tilläga att jag både får värme och kyla inne i bilen, om det kan vara av intresse. Uppdatera näst när jag kollat stiften och gjort kompprov.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Mattman Gammal och grinig
28 november 2011 · 362 Inlägg

Det går en kanal från främre delen av motorn till bakre, och den går i insuget, men den går inte i samma hål som bränslet går i så klart. Det är en bypasskanal bara...

mangedif Snäll pöjk
28 november 2011 · 703 Inlägg

Har fixat en kompressionsprovare idag och läste bruksanvisningen som lyder:
Kör motorn till den uppnår arbetstemp. Stäng av motorn, skruva bort tändstiften. Håll förgasaren på halv gas. Jorda högspänningskabeln. Det fattar jag inte, ska jag jorda tändkablarna eller? :S Blir förvirrad..

Sedan vrid på tändningen. Skruva i kompressionprovaren i ena tändstifthålet, vrid på nyckel så att startmotorn går igång läs av mätaren tills dess att ingen ökning längre uppstår, upprepa på alla tändstifthålen - detta är klart!

Alla cylindrar ska ligga på ca samma värde med en max skillnad på 1kg/kvadratcentimeter, detta på en högkomprimerad motor vilket jag har va? Lågkomprimerad motor får det bara skilja 0,7kg/cm2.

Låg kompression är ofta orsakad av läckage genom topplockspackning (ett explosivt ljud hörs när motorn är igång-gör det inte för mig), topplockspackningen kass mellan två cylindrar, kopressionen kommer då att vara låg i två närliggande cylindrar och vatten kan förekomma i cylindrarna eller i vevhuset.
Ventilerna är otäta
Kolvringarna är slitna, kontrollera detta genom att hälla en tesked motorolja genom tändstifthålet för att täta ringarna, om kompressionsvärdet då stiger är ringarna dåliga. Ingen ökning säger att ventilerna är dåliga.

Högkompression kan orsakas av sot i den cylinder där mätning görs (normalt sett ska det ligga på 10,5-10kg/cm2), detta i sin tur kan leda till knackningar.


Svara gärna på det i denna text som jag inte fattar, det med högspänningständkabeln och jordning. Tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!
Cyklop
28 november 2011 · 1 277 Inlägg

dom menade tänkabeln så inte gnistan hoppar å du får en ofrivillig stöt, räcker att du bara virar nåt torrt runt den isf så blir det bra

mangedif Snäll pöjk
28 november 2011 · 703 Inlägg

Aha okej, då är jag på banan igen! :-) tack!

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
2 december 2011 · 703 Inlägg

Har en fråga, ska det verkligen vara en öppning där jag markerat? (bild på kylatvatteninlopp tillmotorn från övre kylarslang)
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-ec1d27b26e46a31d8dd670367e8c7020.jpg

Sen har jag även bytt ventilkåpspackningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-672a91233451320c99435628193d5490.jpg

Gjorde även ett komp.test idag och började på cylinder 1, här är resultatet:
Cylinder 1: 5, 8,5, 10, 11
Cylinder 2: 5, 8,6, 10,2, 11
Cylinder 3: 8, 9, 10, 10,5
Cylinder 4: 8, 10, 11, 11,5

Vad kan ni tyda från det?
Enligt vad jag tror ser det bra ut men kan ju missuppfattat något? Kanske slitna kolringar i cylinder 1 och 2?

Ack vet jag förgasarmotorer!
pilsnerpower
2 december 2011 · 228 Inlägg

jämna värden vad ja kan se, det är ju lite sämre på 1 och 2 men jag tror inte det är någon större fara. det är ju en gammal bil, om du "renoverar" toppen, dvs slipar in ventilerna osv så tror jag du får något bättre komp, detta är inget svårt på en gammal volvo. runt 8-9 är helt okej. det man tittar efter är om det är stor skillnad mellan någon cylinder, t.ex
cyl 1: 8
cyl 2: 9
cyl 3: 4
cyl 4: 9

hade jag ägt bilen hade jag slitit ur motorn direkt, honat, bytt kolvringar, renoverat toppen. om du skulle bli sugen på detta finns det billiga kolvringar på folkraceshop.se
angående din fråga om öppningen där termostathuset sitter så ska det se ut så!

Senast redigerat av pilsnerpower (2 december 2011)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
mangedif Snäll pöjk
2 december 2011 · 703 Inlägg

Okej, härligt! big_smile
Men för varje vrid på nyckeln rör sig klockan till kompressiomätaren, och håller man inne nyckeln längre ökar den stegvis hela tiden. Jag mätte ett nyckelvrid, alltså att klockan ändrade sig ett snäpp för varje vrid av nyckeln/tändningen, det är så man ska göra va?

Kanske får bli en renovering till våren, nu ska jag leka lite med den och ha som bruksbil. Men har säkerligen en k-kam kommande snart, så kan ju göra en liten renovering av motorn när ändå den ska i smile.

Obs! Däremot har jag inget vaccumsug i oljepåfyllningen till vevhuset.. hmm kanske inte är något vidare sug där i dessa bilar? Gemför jag med Saaben är det stor skillnad!

Senast redigerat av mangedif (2 december 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
2 december 2011 · 703 Inlägg

Va ute och provkörde bilen nu, hade fullt på kylarvatten och allt, så märker jag att bilen börjar ryka.. kollar vattnet och det har försvunnit en hel del! Efter ett tag börjar även bil-fan vitryka ur avgasröret.. Kollar först upp vart vattnet rinner ifrån då jag såg att det rann ner från tråget. Följer vattnet upp till insuget. Skruvar isär det och behöver inte granska skiten noga.. Packningen till insuget är också sönder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-17343b2b889f00c869befd5a45f8824b.jpg
Packningen runt vattenkanalens inlopp till toppen har brustit och vatten har tagit sig in i cylinder fyra, därav röken ur avgaserna och minskande kylarvatten.. Packningen hade också spruckit i ytterkant och tryckts ut när motorn blev varm och runnit nerför tråget.. Blir man inte både jävligt glad och ledsen!? Tur att det va så simpelt fel som packningen bara..om det nu inte är något annat också? Ska iallafall fixa en ny insugspackning i veckan. Kollade oljan i samma veva men ligger på samma nivå så har tur är det bara denna packning som felar just nu! smile

Bjuder även på den efterlysta bilden av mina extrabakljus/bromsljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-e47e4f699c5aa0e338392e7017435715.jpg
Tycker det blev bra, skulle upp en bit bara..

Ack vet jag förgasarmotorer!
pilsnerpower
2 december 2011 · 228 Inlägg

mangedif skrev:
Okej, härligt! big_smile
Men för varje vrid på nyckeln rör sig klockan till kompressiomätaren, och håller man inne nyckeln längre ökar den stegvis hela tiden. Jag mätte ett nyckelvrid, alltså att klockan ändrade sig ett snäpp för varje vrid av nyckeln/tändningen, det är så man ska göra va?

Kanske får bli en renovering till våren, nu ska jag leka lite med den och ha som bruksbil. Men har säkerligen en k-kam kommande snart, så kan ju göra en liten renovering av motorn när ändå den ska i smile.

Obs! Däremot har jag inget vaccumsug i oljepåfyllningen till vevhuset.. hmm kanske inte är något vidare sug där i dessa bilar? Gemför jag med Saaben är det stor skillnad!

komprissions takten 5ggr/cylinder gör vi i skolan, kan va jobbigt o räkna om man e själv,

Friskt kopplat, hälften brunnet!
mangedif Snäll pöjk
2 december 2011 · 703 Inlägg

kompressionen räknas för varje gång kolven har gått ett varv va?(upp och ner)
I heynes stod det minst 7 kompressionsslag.
Hur fan räknar man det? :S man får ju chansa.. Eller vill du förklara? smile

Ack vet jag förgasarmotorer!
pilsnerpower
2 december 2011 · 228 Inlägg

nää, kompressions takten är en av fyra takter, kolven är på väg upp, båda ventiler e stängda osv osv
antingen känner man det om det är en sån man trycker mot tändstifts hålet, eller så räknar man dom gångerna mätarn går upp!

Senast redigerat av pilsnerpower (2 december 2011)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Fogskumracing
3 december 2011 · 42 Inlägg

du håller mätaren mot tändstifts hålet och kör på starten tills mätaren inte vill gå nå längre då får du tex 9 kilo sen nästa och sen nästa
alla stiften ska va ur och full gas sen kabeln till tändspolen drar du av cool

mangedif Snäll pöjk
3 december 2011 · 703 Inlägg

Jag har en mätare man skruvar in. man skulle också plocka säkringen till bensinpumpun.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang