Volvo 244 -83 Renovering

Fogskumracing
3 december 2011 · 42 Inlägg

du har ingen säkring i och med det att du har förgasare

mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Hehe nä mycket elektriskt finns inte men det va en säkring som det stod va till soppapumpen, kanske gjort så för övriga motorer på samma bil.

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Har en fråga och vänder mig till er som alltid kan hjälpa till! :-)
Passar en k-kam från en b230f motor till min b21a? Vad jag fattat det som ska det bara vara till att stoppa i.. stämmer det?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

Det ska gå alldeles utmärkt det. Samma toppkonstruktion på dessa.

Om du är osäker är det ganska lätt att kolla på diverse trim-shoppar, dessa kammar brukar annonseras som "b21/b23/b230 kamaxel"


Plus att du visst har en soppapumps säkring. Bensinen kommer inte magiskt ramla in i förgasaren bara för att det är en förgasare, skillnaden på förgasarpumpen och sprutpumpen är att sprutpumpen pumpar soppa i 3 bar, och förgasaren tror jag bara pumpar en halv bar eller liknande låg siffra. Men säkring och soppapump har du, så vida du inte häng soppatanken över motorn, vilket är farligt.

Senast redigerat av Mattman (4 december 2011)

mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Jo vet också att det sitter en soppapump nedanför blocket med en slang upp till föggen, men man vet inte kanske inte är elektrisk eller vad man ska säga, fogskumracing kunde lurat mig tongue tur man har verkstadshandbok och alltid lär man sig något nytt!
Tack för ditt svar förresten! smile

Senast redigerat av mangedif (4 december 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

Finns många som "vet vad dom pratar om" smile

Verkstadshandboken är ett utav dom bästa köpen jag gjort i mitt liv, en riktig Volvo 240 bibel!

Lycka till i fortsättningen, jag sätter en pren på den här tråden

mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Ah tack! smile
Prio 1 kommer att vara rosten som finns lite här och var.. Blir först till våren, nu ska jag byta packningen näst jag är hemma och se om den går riktigt, sedan ett oljebyte.
Tanken från början va att sätta den i fint "originalskick" men överväger nu med att sätta bur (halv) och regga om till endast en passagerare och få den mer till en rallybil.. Men vet inte, vore kul att fixa till den med tanke på dess ålder.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Fogskumracing
4 december 2011 · 42 Inlägg

du det sitter då ingen förpump i tanken för allt är helt mekanikiskt styrt på en sån där förgasarmotor! du har bara tankmätaren!

Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

240 kräver ju ganska mycket jobb för att få "rallykänsla" på tyvärr. Dom gör sig bäst som vuxenpoäng enligt mig smile

Håller på å grejjar med min egen 245a lite, tänkte trimma först, men det är jäkligt skönt att ha allt utrymme och pålitligheten som originalmotorerna erbjuder smile Så jag skaffade mig en till motorn som vara gått 13k mil, med tillhörande växellåda, kör en liten renovering på den motorn, så har man världens bästa svenssonbil sen smile


Hade iaf soppapump i tanken på min 240 med b230A förgasarknota, förstår inte varför hans inte skulle ha det? smile

Senast redigerat av Mattman (4 december 2011)

mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Har du tråd på det också? smile

Ack vet jag förgasarmotorer!
Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

Mja, får se, kanske langar upp en tråd. Jobbar så jäkla långsamt, så det är ingen rolig läsning ^^

pilsnerpower
4 december 2011 · 228 Inlägg

Mattman skrev:
Det ska gå alldeles utmärkt det. Samma toppkonstruktion på dessa.

Om du är osäker är det ganska lätt att kolla på diverse trim-shoppar, dessa kammar brukar annonseras som "b21/b23/b230 kamaxel"


Plus att du visst har en soppapumps säkring. Bensinen kommer inte magiskt ramla in i förgasaren bara för att det är en förgasare, skillnaden på förgasarpumpen och sprutpumpen är att sprutpumpen pumpar soppa i 3 bar, och förgasaren tror jag bara pumpar en halv bar eller liknande låg siffra. Men säkring och soppapump har du, så vida du inte häng soppatanken över motorn, vilket är farligt.

får rätta lite, är de förgasare sitter det en mekanisk pump monterad på blocket, som drivs av samma axel som driver fördelare och oljepumpen. sen pumpar en elektrisk pump betydligt mer än 3 bar, men bränsletrycket i fuel railen ligger på 3bar tack vare en BTR, (bränsletrycksregulator)

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

Måste be om ursäkt till Fogskumracing, missförstog honom helt, förgasarmotorerna har ingen pump i tanken smile Jag hade fel.

Senast redigerat av Mattman (4 december 2011)

Fogskumracing
4 december 2011 · 42 Inlägg

oki ja det är lugnt men kolla på bilderna nästa gång wink

Mattman Gammal och grinig
4 december 2011 · 362 Inlägg

Tänkte på min egen bil, och den har ju soppapump i tanken, men sen kom jag på att det var den andra bilen som hade B230A tongue

mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Va fan :-P så det spelade ingen roll om jag drog säkringen då? :-P
jaja gjort är gjort..

Senast redigerat av mangedif (4 december 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
4 december 2011 · 703 Inlägg

Mattman skrev:
Mja, får se, kanske langar upp en tråd. Jobbar så jäkla långsamt, så det är ingen rolig läsning ^^

Kommer en annan också göra!

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
9 december 2011 · 703 Inlägg

Bytt packning idag till insuget, gjorde även en service på bilen där luftfilter, olja, stift och oljefilter byttes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-699ae8baef22db3455eb2937cb364682.jpg
Även köpt en ny slirkoppling då den gamla va ngt defekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-f71c38bf80d349f19dd2f8b71d3a29da.jpg
Körde bilen en runda ikväll och den har återupplivats! Kan inte se tecken nu på något defekt.. Ska bara fixa en ny fläkt också. Har varit på Ikea med tjejen också och fixade då 4st skärbrädor som ska bli stänkskydd nu i vinter, får hoppas att det kommer se bra ut.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang