4205
Sök

Livslängd på basar?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2011
#61
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

16 197 Inlägg
23 september 2011
#62
jonash skrev:
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

"Testar man inte så får man aldrig veta"

322 Inlägg
23 september 2011
#63
att spela sönder en bas är svårt man sänker ju när det låter dåligt?:S spelar det inte rent får man ju ge sig:) även om man har 1000 dls/spl/rockford/gas/allamärken basar och steg och oändligt me ström:)

248 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#64
pompade på ganska bra. men ska göra ett nytt försök nu snart. nya basar ska inhandlas. ska testa nya gas12'an och se vad den kan göra ifrån sig smile

322 Inlägg
23 september 2011
#65
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

om nån skulle få bygga ljud i min bil så är det evilaudio han är brutal och snyggt blir de!smile

152 Inlägg
23 september 2011
#66
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#67
Men två PARALLELLKOPPLADE basar belastar steget MER än en bas, lägre impedans = högre ström genom steget. Detta gäller ÄVEN om du fortfarande plockar ut lika mycket effekt t.ex 100W.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
23 september 2011
#68
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

fast vi pratade ökning i rena dB å inget annat..


subjektiva bedömningar ÄR den stora anledningen till att jag anser att man inte kan tävla i SQ men de en annan femma.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

152 Inlägg
23 september 2011
#69
ExtraKim skrev:
Men två PARALLELLKOPPLADE basar belastar steget MER än en bas, lägre impedans = högre ström genom steget. Detta gäller ÄVEN om du fortfarande plockar ut lika mycket effekt t.ex 100W.

Ja, självklart. Men det såg jag inte som en del av inlägget jag besvarade, impedansen har ju inte med antalet basar utan vilken ohm man hamnar på.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#70
Vad mäts impedans i ? Jo OHM!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

152 Inlägg
23 september 2011
#71
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

fast vi pratade ökning i rena dB å inget annat..


subjektiva bedömningar ÄR den stora anledningen till att jag anser att man inte kan tävla i SQ men de en annan femma.

Ja, men inte varför man vill öka db eller vad det innebär för dig eller mig. Håller helt med dig att subjektiva bedömningar kan vara tråkiga, alla tävlingar som bedöms så blir per automatik svåra. Minns på det goda alet när många domare i billjud ansåg att det skulle finnas fullregister bak trots att det försvårar just välljud. Då satte många tävlande endast högtalargaller eller ej inkopplade högtalare i hatthyllan. Db är ju betydligt lättare att bedöma.

16 197 Inlägg
23 september 2011
#72
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

fast vi pratade ökning i rena dB å inget annat..


subjektiva bedömningar ÄR den stora anledningen till att jag anser att man inte kan tävla i SQ men de en annan femma.

Ja, men inte varför man vill öka db eller vad det innebär för dig eller mig. Håller helt med dig att subjektiva bedömningar kan vara tråkiga, alla tävlingar som bedöms så blir per automatik svåra. Minns på det goda alet när många domare i billjud ansåg att det skulle finnas fullregister bak trots att det försvårar just välljud. Då satte många tävlande endast högtalargaller eller ej inkopplade högtalare i hatthyllan. Db är ju betydligt lättare att bedöma.

man vill väl öka db för att spela HÖGRE..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

152 Inlägg
23 september 2011
#73
ExtraKim skrev:
Vad mäts impedans i ? Jo OHM!

Ja, precis, inte i antalat spolar, element, slutsteg, filter eller något utan just i ohm vilket inte har med antalat basar att göra. Finns som du kanske vet basar med 2 ohm, 3 ohm, 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm samt även basar med dubbla spolar. Så att tro att fler basar belastar steget mer är alltså fel, men att säga att 2 st 4 ohm basar kopplade parallellt ger mer belastning på steget jämför med 1 st 4 omhs bas är korrekt.

16 197 Inlägg
23 september 2011
#74
VincentQvarfordt skrev:
ExtraKim skrev:
Vad mäts impedans i ? Jo OHM!

Ja, precis, inte i antalat spolar, element, slutsteg, filter eller något utan just i ohm vilket inte har med antalat basar att göra. Finns som du kanske vet basar med 2 ohm, 3 ohm, 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm samt även basar med dubbla spolar. Så att tro att fler basar belastar steget mer är alltså fel, men att säga att 2 st 4 ohm basar kopplade parallellt ger mer belastning på steget jämför med 1 st 4 omhs bas är korrekt.

fast man måste ju utgå från SAMMA basar annars e ju en sån typ av generellmätning HELT omöjligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

152 Inlägg
23 september 2011
#75
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:

fast vi pratade ökning i rena dB å inget annat..


subjektiva bedömningar ÄR den stora anledningen till att jag anser att man inte kan tävla i SQ men de en annan femma.

Ja, men inte varför man vill öka db eller vad det innebär för dig eller mig. Håller helt med dig att subjektiva bedömningar kan vara tråkiga, alla tävlingar som bedöms så blir per automatik svåra. Minns på det goda alet när många domare i billjud ansåg att det skulle finnas fullregister bak trots att det försvårar just välljud. Då satte många tävlande endast högtalargaller eller ej inkopplade högtalare i hatthyllan. Db är ju betydligt lättare att bedöma.

man vill väl öka db för att spela HÖGRE..

Nja, inte alltid.
Det jag menar är följande.
Spelar du dynamisk musik, alltså musik med stor differans mellan lägsta och högsta nivå, och ligger på en snittvolym av 100 db behöver du klara av toppar på 120 db. Vill du kunna klara 120 db med lite dist och liten kompression behöver du ha överkapacitet på kanske 10 db, men ju högre desto bättre. Alltså kan man utnyttja en praktisk ökning på tex 3 db till att bibehålla samma nivå som innan men ha en högre marginal till sin maxnivå. En db-bil som tex Kims som spelar över 160 db gör ju inte det med något direkt välljud på den nivån, men lär ju vid tex 120-125 db ha mycket låg dist och ett grymt headroom. Men det är inte Kims mål, utan just den höga maxnivån. Mitt mål är att kunna spela högt sett till vad som är högt när man sitter i bilen och lyssnar men med bibehållen kvalite.

Samma när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Hade jag ställt den på samma nivå som min andra hade jag spelat ca 6 db högre än innan, men bara mellan 25-100 hz vilket hade gett för ojämn frekvensgång. Istället valde jag att ställa ner subbarna så det totala höjningen hamnade runt 1-2 db med mindre dist och mer headroom än innan.

152 Inlägg
23 september 2011
#76
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
ExtraKim skrev:
Vad mäts impedans i ? Jo OHM!

Ja, precis, inte i antalat spolar, element, slutsteg, filter eller något utan just i ohm vilket inte har med antalat basar att göra. Finns som du kanske vet basar med 2 ohm, 3 ohm, 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm samt även basar med dubbla spolar. Så att tro att fler basar belastar steget mer är alltså fel, men att säga att 2 st 4 ohm basar kopplade parallellt ger mer belastning på steget jämför med 1 st 4 omhs bas är korrekt.

fast man måste ju utgå från SAMMA basar annars e ju en sån typ av generellmätning HELT omöjligt.

Ja, men man kan inte alltid utgå från impedansförändringar, då kan man ju aldrig ha mer än en bas pga att det förändrar impedansen till det bättre eller det sämre. Men säg att man kopplar 2 st i serie istället, då har du teoretiskt samma nivå som innan men med 8 ohm på steget istället för fyra, det belastar steget mindre och ger ett något bättre ljud. Så skulle man väl knappast göra om det var endast db som gällde, då brukar man väl lasta ner stegen rejält även fast man tappar välljud.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
#77
Snillen spekulerar på hög nivå här..

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
23 september 2011
#78
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Ja, precis, inte i antalat spolar, element, slutsteg, filter eller något utan just i ohm vilket inte har med antalat basar att göra. Finns som du kanske vet basar med 2 ohm, 3 ohm, 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm samt även basar med dubbla spolar. Så att tro att fler basar belastar steget mer är alltså fel, men att säga att 2 st 4 ohm basar kopplade parallellt ger mer belastning på steget jämför med 1 st 4 omhs bas är korrekt.

fast man måste ju utgå från SAMMA basar annars e ju en sån typ av generellmätning HELT omöjligt.

Ja, men man kan inte alltid utgå från impedansförändringar, då kan man ju aldrig ha mer än en bas pga att det förändrar impedansen till det bättre eller det sämre. Men säg att man kopplar 2 st i serie istället, då har du teoretiskt samma nivå som innan men med 8 ohm på steget istället för fyra, det belastar steget mindre och ger ett något bättre ljud. Så skulle man väl knappast göra om det var endast db som gällde, då brukar man väl lasta ner stegen rejält även fast man tappar välljud.

klart att man måste räkna med impedansförändringar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
23 september 2011
#79
Tokken skrev:
Snillen spekulerar på hög nivå här..

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

eller så kanske han får bättre dynamic vid 180 db... tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
#80
evilaudio skrev:
Tokken skrev:
Snillen spekulerar på hög nivå här..

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

eller så kanske han får bättre dynamic vid 180 db... tongue

Tänkte inte på det.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!


Sök