3288
Sök

Köpråd ( akut ) Volvo v40 2.0T ( Trim problem )

158 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Hejsan, har blivit sugen att byta upp mig från 945 till något nyare.. V70 och 855 kom inte på fråga, riktigt söndertjatade.

Har hittat en V40 2.0T MEN, detta med turbo sidan är nytt för mig, och jag behöver lite råd.

http://www.blocket.se/vi/36125530.htm

Det finns lite små skavanker, rost bland annat. Men det är inte just rosten jag är orolig över.
Har försökt sökläsa så mycket som möjligt, och vad jag fattat det som verkar denna vara "pystrimmad"!
Det är även öppen dumpventil på den..

Han har den nuvarande på 0.7 bar, och tidigare ägare verkar ha haft den på 1 bars laddtryck.. Han själv vet inte om den är chippad, men är det vanligt att man chippar och sen skaffar grejer för att pula med laddtrycket också?

Riktiga novis frågor, men någonstans måste man ju lära sig!

Behöver riktigt hjälp, och snabbt.. Det uppskattas!

Tack på förhand grabbs! ( and girls ) smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

2 401 Inlägg
21 september 2011
Han måste väl ha chippar för att den ska få mera soppa men jag är också ganska novis inom turbo

158 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Han måste väl ha chippar för att den ska få mera soppa men jag är också ganska novis inom turbo

Jo, jag funderar om om det ens är möjligt att kunna ha kört den med 1 bars ladd utan att ha rört bränsle/tändning.. neutral

2 401 Inlägg
21 september 2011
Han måste ha ökat soppatillförseln smile Tänk vad hemskt dåligt bilen ska gå på höra varv om den inte sprutar in soppa om man laddar 1bar

16 Inlägg
21 september 2011
Vet inte hur det är på s40 men på 940 ltt kan man ladda på ganska bra innan det börjar spika runt 0,7 bar

158 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Vettenas skrev:
Vet inte hur det är på s40 men på 940 ltt kan man ladda på ganska bra innan det börjar spika runt 0,7 bar

Ok! Ja som sagt laddar den 0.7 nu.. tror jag köper den, sen blir det nog att slänga den öppna dumpen åt helv och chippa den så det blir ordentligt från början. smile

16 Inlägg
21 september 2011
Robbs_ skrev:
Vettenas skrev:

Ok! Ja som sagt laddar den 0.7 nu.. tror jag köper den, sen blir det nog att slänga den öppna dumpen åt helv och chippa den så det blir ordentligt från början. smile

Ja det låter bra det. Ett chip ger ju ett mycket trevligare register, och möjligheten att ladda på lite mer wink
Ska du skaffa återcirkulerande dump eller någon hybrid då?

158 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Vettenas skrev:
Robbs_ skrev:
Vettenas skrev:

Ja det låter bra det. Ett chip ger ju ett mycket trevligare register, och möjligheten att ladda på lite mer wink
Ska du skaffa återcirkulerande dump eller någon hybrid då?

Läst lite om det, får se, men vad jag fattade hybrid som, så fungerar den som en återcirkulerande vid lugn körning, men när man väl pattar på så blir det som en öppen dump likt förbaskat.. men klart, hybrid är ju då fortfarande skonsammare än öppen kanske tongue

Muttley
22 september 2011
Du måste ha återvirkulerande dump annars går bilen sjukt dåligt. Har han pystrimmat och varit uppe på 1 bar så vettifan om motorn mår så bra.  Original ligger de runt 0,5 och har en riktigt känslig motor . för att trimma den måste man göra rätt.

38 Inlägg
22 september 2011
Som Vettenas skrev tidigare: chippa den istället så slipper du allt krabb, om de nu skulle gå åt h*lvete wink då kan du dra på fullt från början smile

Vi-orkar-lite-vi-oxå :D

158 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Har skrivit på en annan v40 2,0T nu, den o skruvad, dessutom nyligen servad med kamrem osv och gått mindre för samma pengar.. Finns den kvar kör jag nog på säkra kort, och sen blir det nog bsr en sväng! smile tack för svaren!

Muttley
22 september 2011
Ja ge inte för mycket för en sådan bil för du kommer bara förlora på den. Folk är inte villiga att betala för fas1

158 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tror jag kan få denna för typ 15, sen lägger jag nog kanske ner 8000 tusen på den, men detta är också tänkt att vara en bil jag ska ha som bruksbil några år. om jag väl kostat på den lite så tror jag inte den kommer sjunka under 15. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 september 2011

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

158 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tack Torpis, dem trådarna verkar vara guld värda!! Får läsa mer på dem efter jobbet, ! Verkar som du är the man man ska fråga lite när det väl börjar vässas lite mer sen då wink !

38 Inlägg
30 januari 2012
Om man byter till 16 T turbo, Funkar någon universal chip till detta ? (t4ans och 2.0T ) Typ bsr steg1,  Eller krävs en mappning ?

Kan allt annat lira till en 16T turbo, ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2012
v40-sarkom skrev:
Om man byter till 16 T turbo, Funkar någon universal chip till detta ? (t4ans och 2.0T ) Typ bsr steg1,  Eller krävs en mappning ?

Kan allt annat lira till en 16T turbo, ?

finns inga chip för det

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

38 Inlägg
30 januari 2012
Så mappning krävs eller finns det någon snål variant med bättre effekt än steg1 ?

2 452 Inlägg
30 januari 2012
sen löder man helst inte i dom boxarna utan man kör med odr på dom så slipper ni tänka på att löda...

döden kommer tillbaka

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2012
turbodeath skrev:
sen löder man helst inte i dom boxarna utan man kör med odr på dom så slipper ni tänka på att löda...

Eller inte...

Sök