2652
Sök

Köpråd Mercedes Benz 190! Vinterbil

13 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena, det är så att jag kikar efter en rolig vinterbil och har hittat 2stycken intressanta

Den ena är en Mercedes 190 89- med 2.0an på 102hk med förgasare, den har endast gått 16k mil och är i princip rostfri, utan anmärkningar dom senaste 2åren på besiktningen.

Bil nummer två är också en Mercedes 190 88-, Den har 2.3an på 131hk (insprutare), men har dock gått ca 25k mil och en aning rostig.

Lutar åt 2.0an då den är bra mycket fräschare, någon som har erfarenhet om den motorn? är den extremt slö eller?

Ge gärna eran åsikt!

1 570 Inlägg
21 september 2011
#2
De är från samma motorserie m102. Jag hade 105hk i en 200 (w124) och den var slö men gick ganska snålt och den gick lååångt. Satsa på den finare bilen. Rost är inget kul och en 2.3:a är rätt seg också. Ingen stor skillnad tycker jag. En del påstår att förgasaren kan strula i den ena och andra säger att Ke-jet insprutningen strular i den adnra (vilket den kan göra, egen erfarenhet på min 300e).
Senast redigerat av M103 (21 september 2011)

13 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#3
Okej, hade mest tänkt ha den till att leka med i vinter. Har även kikat på en Sierra 2.0a.
Just nu står det mellan sierran och den översta Mercedesen, som sagt så är inte effekt något jag bryr mig om så länge det går att leka med den i vinter är jag nöjd, har en annan bil om jag är sugen på effekt.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 september 2011
#4
OGGA01 skrev:
Okej, hade mest tänkt ha den till att leka med i vinter. Har även kikat på en Sierra 2.0a.
Just nu står det mellan sierran och den översta Mercedesen, som sagt så är inte effekt något jag bryr mig om så länge det går att leka med den i vinter är jag nöjd, har en annan bil om jag är sugen på effekt.

Naturligtvis ska du välja Mercedes över Ford i det här fallet. Sierran må vara billig och kul, men kvalitén lämnar en del att önska.

Har själv haft en 190 1,8 som vinterbil, och visst, motorn var i klenaste laget men samtidigt otroligt slitstark (vilket även inkluderade övrig mekanik) och snål. I övrigt var den välbalanserad, lättkontrollerad och smidig att sladda loss med. Kupéutrymmet är dock ett skämt och stolarna aningen för hårda för min smak, men det kan man kanske leva med smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2011
#5
Välj då Mercedes för guds skull, Sierra är inget att hänga i granen! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#6
Blir förmodligen Mercedesen, Har inte någon stor efarenhet av förgasare, klarar dom sig lika bra som insprut eller?

485 Inlägg
21 september 2011
#7
190e e jag med sugen på som vinterbil smile ! bra bilar det där

679 Inlägg
21 september 2011
#8
OGGA01 skrev:
Okej, hade mest tänkt ha den till att leka med i vinter. Har även kikat på en Sierra 2.0a.
Just nu står det mellan sierran och den översta Mercedesen, som sagt så är inte effekt något jag bryr mig om så länge det går att leka med den i vinter är jag nöjd, har en annan bil om jag är sugen på effekt.

Ställer en följdfråga: Sierran, är inte den bakaxeln stel? Mercan å andra sidan har väl som w124, dvs delad bakaxel och det är ju ingenting att "leka" med på vintern direkt.. dock är ju 190an bra mycket säkrare att smälla i än en Sierra ifall man skulle sladda av vägen eller liknande.

Men jag har för mig det fanns en snik 190E utan ABS och liknande, kan det vara förgasar 190an? någon med mer expertis får gärna fylla i tack!


Forummoderator
18 038 Inlägg
21 september 2011
#9
Nej Nej Nej! Förgasaren kan gå som en klocka när den är lite varm men vid start går den inte att köra utan att stå på tomgång 60-180 sekunder. Mycket vanligt fel! Förvånad över att ingen nämner detta! Drar soppa gör den. Har du hittat en släde med "renoverad" FG så kör på. Annars leta efter en 190E.

Var Förgasarsläden varmkörd när du tittade på den??? Troligen. Som bil i sig är en 190 W201 mycket trevlig! Rätt val!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 570 Inlägg
22 september 2011
#10
ABS kan man nog utesluta på en 190 med förgasare. Jag hade det iaf inte på min 200-88. Det var ju lyxigt tillval 1988. smile

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#11
Vad skulle ni rekommendera för vinterbil? ( ingen Volvo!)

...!!!???
257 Inlägg
22 september 2011
#12
Jag har en Mercedes 190 2.3 som vinterbil och jag är mycket nöjd. Håller dock med tidigare skribenter om att den är redigt slö (beror väl dock i och för sig vad man jämför med...) men som pendlarbil på vintern gör det inte mig så mycket.

Nackdelarna är väl:
* Trångt baksäte
* Förbaskat lätt i baken (jag sladdade runt hejvilt utan vilje ibland, kan dock bero på däcken...)

Annars som sagt en mycket trevlig bil, köp dig ett fräscht exemplar så blir du nog väldigt nöjd smile


13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#13
Ska kika på en Sierra GT imon DOHC 2.0an 122k, Han som säljer den är första ägare på den. den har gått 14k mil och hade endast en "bra att veta" senaste besiktningen och det är åtgärdat. Frågan är nu om det går att ha kul utan att svetsdiffa den? smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#14
OGGA01 skrev:
Ska kika på en Sierra GT imon DOHC 2.0an 122k, Han som säljer den är första ägare på den. den har gått 14k mil och hade endast en "bra att veta" senaste besiktningen och det är åtgärdat. Frågan är nu om det går att ha kul utan att svetsdiffa den? smile

14K? Slår inte mätaren över vid 10K?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#15
jo, men kollat upp de och det står 14k i papperen, så borde väl stämma antar jag.

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#16
Kolla på W124. Finns massor till salu. 200 är trött men duger som vintersläde. 300E så kör du på tvären hela vintern...

http://www.garaget.org/?car=219512&image=2139864

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#17
300E är svåra att få tag på manuella. Kikat lite mer ang sierran, det verkar verkligen inte vara något som rekommenderas... tappade totalt suget på en sådan!
BMW annars går ju få tag på om man har tur, tänkte på e28 t.ex

679 Inlägg
22 september 2011
#18
Nja inte tycker jag du ska köra sönder en 300E.. varför tappade du suget på sierran?


13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#19
I princip alla som haft en säger att det är den värsta bilen dom någonsin ägt. Hittat en 190 E 2.3 88-, borde väl funka att leka med på vintern? hört att några mercor ska ha nådon slags multilänkbakaxel som inte ska vara rolig alls om man ska leka, vet dock inte vilka mercedes som har den bakaxlen?

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#20
OGGA01 skrev:
300E är svåra att få tag på manuella. Kikat lite mer ang sierran, det verkar verkligen inte vara något som rekommenderas... tappade totalt suget på en sådan!
BMW annars går ju få tag på om man har tur, tänkte på e28 t.ex

Bra! Sierra suger! E28 är ju tåliga bilar. De äldre och motorsvagare varvar något så in i helsicke! Provkör och döm själv. Har M535 och den varvar förvisso inte men drar sjuka mängder soppa. Står just nu i garage med 14500 mil på mätaren sedan 15 år tillbaka. E28 528 gick bra men då automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök