2615
Sök

Köpråd Mercedes Benz 190! Vinterbil

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#21
Jo, har hört att dom ska dra sjuka mängder soppa. Men ang mitt förra inlägg då om 190 E 2.3 88- något som borde fungera att leka med i vinter eller?

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#22
OGGA01 skrev:
Jo, har hört att dom ska dra sjuka mängder soppa. Men ang mitt förra inlägg då om 190 E 2.3 88- något som borde fungera att leka med i vinter eller?

Jag antar att det är en vanlig 2.3 för 16V är en samlarbil och kostar därefter. Men absolut! Rätt pris så varför inte! Den har ju sprut och kraft. Kolla rost och ALL elektronik som torkaren, kupefläkt, laddning osv. Småfel finns säkert men är den i grunden ok så duger den mycket bra som sladdvänlig vinterbil! Dessutom är en 190 extremt hård i fronten och krockar man blir det mest synd om de som sitter i den andra bilen. Om du nu inte frontar en SUV på 2 ton modell äldre...

Apropå SUV: En sån Grand Cherokee jag har kostar kaffepengar! Alltid roligt med 4-hjulsställ i kurvorna. Dessutom tar den sig upp ur diket själv. Men MYCKET törstig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 september 2011
#23
OGGA01 skrev:
I princip alla som haft en säger att det är den värsta bilen dom någonsin ägt. Hittat en 190 E 2.3 88-, borde väl funka att leka med på vintern? hört att några mercor ska ha nådon slags multilänkbakaxel som inte ska vara rolig alls om man ska leka, vet dock inte vilka mercedes som har den bakaxlen?

190 har multilänkbakaxel (vet dock inte om alla årsmodeller har det?), fast jag upplevde inte att den inverkade på köregenskaperna vid buskörning. Dock behöver multilänkbakaxeln i regel en viss översyn med tiden och milen. Ett tydligt symptom brukar vara att bilen uppför sig slingrigt på vägen, och då är det oftast gummibussningarna som behöver bytas ut smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#24
Okej, Lutar åt Mercedes, man vill ju sticka ut lite! Det är en 131hk, så antar att det inte är 16v? hur törstig är den för övrigt?

Angånde SUV, så har jag redan en S4 biturbo som jag tänkt leka lite måttligt med i vinter också, inget man är ute och "köttar" i precis! smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#25
OGGA01 skrev:
Okej, Lutar åt Mercedes, man vill ju sticka ut lite! Det är en 131hk, så antar att det inte är 16v? hur törstig är den för övrigt?

Angånde SUV, så har jag redan en S4 biturbo som jag tänkt leka lite måttligt med i vinter också, inget man är ute och "köttar" i precis! smile

S4 är ingen suv. Håll den hemma i vinter. Ställ av.

Jo 131 hk är en vanlig 190 2,3. Har du hittat en sådan för rätt peng så KÖP! Underbar bil! Går lätt att köra på 0.7-0.8 l/mil om den är frisk. Köp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#26
Nej verkligen ingen SUV, men grymt rolig att köra på vintern iaf, brukar dock som sagt ställa av den inför vintern och låta den stå i garaget.

Mjo, den verkar vara en trevlig bil, hon som säljer den är dock bortrest i 10dagar så blir att kika på den då, den ska besiktas strax, men har bara 22k mil på sig, vilket inte är så farligt. Senaste besiktningen gick den igenom med helt blanka papper, så antar att det inte ska vara några större problem.

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#27
OGGA01 skrev:
Nej verkligen ingen SUV, men grymt rolig att köra på vintern iaf, brukar dock som sagt ställa av den inför vintern och låta den stå i garaget.

Mjo, den verkar vara en trevlig bil, hon som säljer den är dock bortrest i 10dagar så blir att kika på den då, den ska besiktas strax, men har bara 22k mil på sig, vilket inte är så farligt. Senaste besiktningen gick den igenom med helt blanka papper, så antar att det inte ska vara några större problem.

Jaså? En kärring som har den? Glöm att pruta... Håll oss uppdaterade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#28
Hon hade 7k som prisförslag, det låter väl rimligt? Hon är en bekant till mig och i sådana fall en ung kärring! smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
22 september 2011
#29
OGGA01 skrev:
Hon hade 7k som prisförslag, det låter väl rimligt? Hon är en bekant till mig och i sådana fall en ung kärring! smile

Köp. Köp. Köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#30
Uppdaterar om hur det går!

8 Inlägg
23 september 2011
#31
Hur är en 190E 2.0 på vintern? Är där någon ork i den lilla fyran på 118hk? Vet hur dessa bilarna går på vinterunderlag då polaren hade en 2.3 16V, men det är lite skillnad på 170hk och 118hk. Är runt 10k ett bra pris? Självklart ska det prutas, men bra att veta om det är ett rimligt pris.

Forummoderator
18 038 Inlägg
23 september 2011
#32
json_ skrev:
Hur är en 190E 2.0 på vintern? Är där någon ork i den lilla fyran på 118hk? Vet hur dessa bilarna går på vinterunderlag då polaren hade en 2.3 16V, men det är lite skillnad på 170hk och 118hk. Är runt 10k ett bra pris? Självklart ska det prutas, men bra att veta om det är ett rimligt pris.

10K för en 2.0 är lite på gränsen till högt. Men är den fin tycker jag att det är ok. Den är det bra ork i. Du kör i åttor runt Volvo 740 GL... 2.3 16V: Skrothögar billiga. 15-25 tkr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
23 september 2011
#33
Dieselsmurfen skrev:
10K för en 2.0 är lite på gränsen till högt. Men är den fin tycker jag att det är ok. Den är det bra ork i. Du kör i åttor runt Volvo 740 GL... 2.3 16V: Skrothögar billiga. 15-25 tkr.

Jo jag tycker själv 10k är lite mycket, men känner att jag hellre köper en 190E för 10k än en rutten 240/740 för 5k. Bara det att jag inte vet hur en 2.0 är, men om du säger att de har kraft nog så litar jag på det smile. 190E 2.3-16V var en underbar bil i alla fall.

Finns även en 2,6 med automat för ca 10k, helst vill jag ju ha en manuell men undrar ändå om det inte är lite klent med 118hk. Hur skulle en 2.6 med automat vara på vintern? Tänkte mest så den inte lägger i fel växel när det varvas lite.

Vilken är att föredra mellan dessa, 2.0 manuell eller 2.6 automat?
Senast redigerat av json_ (23 september 2011)

Forummoderator
18 038 Inlägg
23 september 2011
#34
json_ skrev:
Dieselsmurfen skrev:
10K för en 2.0 är lite på gränsen till högt. Men är den fin tycker jag att det är ok. Den är det bra ork i. Du kör i åttor runt Volvo 740 GL... 2.3 16V: Skrothögar billiga. 15-25 tkr.

Jo jag tycker själv 10k är lite mycket, men känner att jag hellre köper en 190E för 10k än en rutten 240/740 för 5k. Bara det att jag inte vet hur en 2.0 är, men om du säger att de har kraft nog så litar jag på det smile. 190E 2.3-16V var en underbar bil i alla fall.

Finns även en 2,6 med automat för ca 10k, helst vill jag ju ha en manuell men undrar ändå om det inte är lite klent med 118hk. Hur skulle en 2.6 med automat vara på vintern? Tänkte mest så den inte lägger i fel växel när det varvas lite.

Vilken är att föredra mellan dessa, 2.0 manuell eller 2.6 automat?

Har aldrig haft eller kört nån 2.6:a. Men räkna med ordetlig bränsletörst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 570 Inlägg
23 september 2011
#35
Bortsett från kult 190:an 2.3 16v så tycker jag 2.6an är jäkligt trevlig i den lilla kompakta bilen. Rak sexa som ger bilen rätt hyffsad prestanda och känns mycket roligare i bilen än det tråkiga 4cylindriga brummet. Man brukar höra att man minst ska ha en sexa i en BMW och jag tycker det kan gälla mercor också.  Skillnaden på en 2.3a och 2.6a i soppaförbrukning (nybilssiffror på norsk):

2.3 8v
Forbruk per 10 km         
-ved 90 km/t          manuelt gir: 0,63 liter, med kat: 0,65 liter
automatgir: 0,73 liter, med kat.: 0,78 liter
-ved 120 km/t          manuelt gir: 0,77 liter, med kat.: 0,82 liter
automatgir: 0,89 liter, med kat.: 0,93 liter
-ved bykjøring          manuelt gir: 1,10 liter, med kat.: 1,11 liter
automatgir: 1,09 liter, med kat.: 1,13 liter

2.6
Forbruk per 10 km         
-ved 90 km/t         manuelt gir: 0,67 liter, med kat: 0,70 liter
automatgir: 0,78 liter, med kat.: 0,82 liter
-ved 120 km/t         manuelt gir: 0,85 liter, med kat.: 0,89 liter
automatgir: 0,97 liter, med kat.: 1,02 liter
-ved bykjøring         manuelt gir: 1,25 liter, med kat.: 1,30 liter
automatgir: 1,19 liter, med kat.: 1,24 liter
Senast redigerat av M103 (23 september 2011)

485 Inlägg
24 september 2011
#36
ska kolla på en 190 2.3 sportline 1990 årsmodell. 24 000 mil förgasare 2.3 är det något att ha ?

bra eller dåligt med förgasare ?
Senast redigerat av Sam1r (24 september 2011)

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 september 2011
#37
Sam1r skrev:
ska kolla på en 190 2.3 sportline 1990 årsmodell. 24 000 mil förgasare 2.3 är det något att ha ?

Förgasare? Går den bra vid provkörning (Bilen SKA vara kall när du kommer! Känn på motor/grenrör) och allt känns bra så varför inte. Priset spelar ju roll givetvis. Lurar själv på en 190D automat igen... Rost är ju problem som sagt. Kolla värme/kyla. Kupéfläkt. Torkare. Att köra som en vettvilling när du provkör är bra. Kolla gärna instrumentbelysning. Lycka till!

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

485 Inlägg
24 september 2011
#38
Dieselsmurfen skrev:
Sam1r skrev:
ska kolla på en 190 2.3 sportline 1990 årsmodell. 24 000 mil förgasare 2.3 är det något att ha ?

Förgasare? Går den bra vid provkörning (Bilen SKA vara kall när du kommer! Känn på motor/grenrör) och allt känns bra så varför inte. Priset spelar ju roll givetvis. Lurar själv på en 190D automat igen... Rost är ju problem som sagt. Kolla värme/kyla. Kupéfläkt. Torkare. Att köra som en vettvilling när du provkör är bra. Kolla gärna instrumentbelysning. Lycka till!

Mvh
DS

körde den idag den gick bra mycket bytt. ska inte vara problem o starta den när den är kall sa dom. gubbe som har den .

länkar annons, http://www.blocket.se/kronoberg/MB_190E … 20&w=2
Senast redigerat av Sam1r (24 september 2011)

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 september 2011
#39
Sam1r skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Sam1r skrev:
ska kolla på en 190 2.3 sportline 1990 årsmodell. 24 000 mil förgasare 2.3 är det något att ha ?

Förgasare? Går den bra vid provkörning (Bilen SKA vara kall när du kommer! Känn på motor/grenrör) och allt känns bra så varför inte. Priset spelar ju roll givetvis. Lurar själv på en 190D automat igen... Rost är ju problem som sagt. Kolla värme/kyla. Kupéfläkt. Torkare. Att köra som en vettvilling när du provkör är bra. Kolla gärna instrumentbelysning. Lycka till!

Mvh
DS

körde den idag den gick bra mycket bytt. ska inte vara problem o starta den när den är kall sa dom. gubbe som har den .

länkar annons, http://www.blocket.se/kronoberg/MB_190E … 20&w=2

Nej. Igång går den. Men hur... Snälla kolla hur den går kalla först innan köp! Annars: köp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

485 Inlägg
24 september 2011
#40
Dieselsmurfen skrev:
Sam1r skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Förgasare? Går den bra vid provkörning (Bilen SKA vara kall när du kommer! Känn på motor/grenrör) och allt känns bra så varför inte. Priset spelar ju roll givetvis. Lurar själv på en 190D automat igen... Rost är ju problem som sagt. Kolla värme/kyla. Kupéfläkt. Torkare. Att köra som en vettvilling när du provkör är bra. Kolla gärna instrumentbelysning. Lycka till!

Mvh
DS

körde den idag den gick bra mycket bytt. ska inte vara problem o starta den när den är kall sa dom. gubbe som har den .

länkar annons, http://www.blocket.se/kronoberg/MB_190E … 20&w=2

Nej. Igång går den. Men hur... Snälla kolla hur den går kalla först innan köp! Annars: köp!

ska gö de tack för svaren !


Sök