2671
Sök

Köpråd Mercedes Benz 190! Vinterbil

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 september 2011
#41
Dieselsmurfen skrev:
Sam1r skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Förgasare? Går den bra vid provkörning (Bilen SKA vara kall när du kommer! Känn på motor/grenrör) och allt känns bra så varför inte. Priset spelar ju roll givetvis. Lurar själv på en 190D automat igen... Rost är ju problem som sagt. Kolla värme/kyla. Kupéfläkt. Torkare. Att köra som en vettvilling när du provkör är bra. Kolla gärna instrumentbelysning. Lycka till!

Mvh
DS

körde den idag den gick bra mycket bytt. ska inte vara problem o starta den när den är kall sa dom. gubbe som har den .

länkar annons, http://www.blocket.se/kronoberg/MB_190E … 20&w=2

Nej. Igång går den. Men hur... Snälla kolla hur den går kalla först innan köp! Annars: köp!

190E är insprutare. Fungerar den så inga problem. Just nu. Men kolla torkare, värmesystemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 september 2011
#42
Sam1r skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Sam1r skrev:

körde den idag den gick bra mycket bytt. ska inte vara problem o starta den när den är kall sa dom. gubbe som har den .

länkar annons, http://www.blocket.se/kronoberg/MB_190E … 20&w=2

Nej. Igång går den. Men hur... Snälla kolla hur den går kalla först innan köp! Annars: köp!

ska gö de tack för svaren !

Sportline betyder sänkt från fabrik. Tajtare styrning. I fallet E-klass mindre ratt. Den går som tåget i kurvor. Rutig klädsel. Sportigare stolar. Kolla min 200D Sportline under sålda bilar! Växelspaksknoppen brukar vara annorlunda. Bilen är bes till 2012-10-31. 13 ägare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 126 Inlägg
25 september 2011
#43
Köp 190 smile du kommer inte ångra dig. En 2,0 funkar gått å leka med.angående bakaxeln så är de mer en fördel å då du har riktig fjärdring ingen stenålders axel. Bättre grepp å åkkomfårt:) har själv åkt sånna på vintern. Tycker dock att w124 kombin är roligast då den är tyngre i baken. Men 190 har ju handbromsen på rätt ställe:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 september 2011
#44
Är också sugen på en 190E, har alla dimljus i framlamporna eller är det bara de lite mer utrustade modellerna? också lite sugen på 230E, är den mer "gubbig" och klumpig i jämförelse med 190E?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
25 september 2011
#45
Slash skrev:
Är också sugen på en 190E, har alla dimljus i framlamporna eller är det bara de lite mer utrustade modellerna? också lite sugen på 230E, är den mer "gubbig" och klumpig i jämförelse med 190E?

Alla har dimljus. 230E w124 är väl den motor som kan krångla. Hört flera som haft problem med toppen på den. Är det nån sanning i det tro? Tänkvärt iallafall.

190:an är ju lite mer spänstig i sitt uppträdande. W124 200-300 är ett sömnpiller som går som tåget om det inte svänger för mycket. Upplever w124 mer sladdvänlig i halka då man kan "hänga ut röven" i en kurva och den är mer sävlig och lättbalanserad på ställ om man nu tycker sånt är kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 september 2011
#46
Dieselsmurfen skrev:
Slash skrev:
Är också sugen på en 190E, har alla dimljus i framlamporna eller är det bara de lite mer utrustade modellerna? också lite sugen på 230E, är den mer "gubbig" och klumpig i jämförelse med 190E?

Alla har dimljus. 230E w124 är väl den motor som kan krångla. Hört flera som haft problem med toppen på den. Är det nån sanning i det tro? Tänkvärt iallafall.

190:an är ju lite mer spänstig i sitt uppträdande. W124 200-300 är ett sömnpiller som går som tåget om det inte svänger för mycket. Upplever w124 mer sladdvänlig i halka då man kan "hänga ut röven" i en kurva och den är mer sävlig och lättbalanserad på ställ om man nu tycker sånt är kul.

Om 230E inte är något vidare, vad ska man välja för motor? Låter iallafall som något för mig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
18 038 Inlägg
25 september 2011
#47
Slash skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Slash skrev:
Är också sugen på en 190E, har alla dimljus i framlamporna eller är det bara de lite mer utrustade modellerna? också lite sugen på 230E, är den mer "gubbig" och klumpig i jämförelse med 190E?

Alla har dimljus. 230E w124 är väl den motor som kan krångla. Hört flera som haft problem med toppen på den. Är det nån sanning i det tro? Tänkvärt iallafall.

190:an är ju lite mer spänstig i sitt uppträdande. W124 200-300 är ett sömnpiller som går som tåget om det inte svänger för mycket. Upplever w124 mer sladdvänlig i halka då man kan "hänga ut röven" i en kurva och den är mer sävlig och lättbalanserad på ställ om man nu tycker sånt är kul.

Om 230E inte är något vidare, vad ska man välja för motor? Låter iallafall som något för mig.

Om du kan hitta en E220 -96:a kombi kanske? (Gamla w124 modellen) Då är det nämligen 16v-maskinen på 150 kusar i. Den går av någon anledning ruskigt billigt dessutom! Under 0.7 l/mil är absolut inga fantasisiffror om man bor lite utanför stan... Dock kan kabelhärvan vara lurig i den. Den som går längs torpedväggen. Ruska i den och hickar bilen till springer du från platsen!

En 300D har rak dieselsexa på 109 kusar. Hittar man en manuell så kan den vara lite mysig. Krånglar aldrig. Skruvar man upp pumpen så piggnar den till! Det tar en liten stund och är helt gratis... Skatten katastrofhög. Bästa maskinen MB gjort om du frågar mig :-)

200E är helt ok. 300E är en varg i fårakläder. Den drar iväg duktigt. Det syns på bensinkontot också. Törstig är bara förnamnet. Dessutom krånglar 300 lite mer än 200. Även om just krångel är sällsynt.

Vad som dock är vanligt är att kupéns temperaturreglering kan knasa lite. Den har ju 2 rattar där man ställer in temp i bilen. Automatisk Klimatreglering men bara temp då! Den kan ibland jävlas på en eller bägge sidor. Resultat är att du får fryskallt eller skållhett eller ingen värme alls... Fungerar ena sidan kan man koppla ihop rattarna med varann och sen fungerar det bra. Värmen bör kollas nog dock.

Torkaren kan föra lite oväsen då den löper i en kuliss. Singeltorkare som du säkert vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

485 Inlägg
26 september 2011
#48
en fråga, är 28000 mil mycket för en mercedes 190 ? här har ni länk http://www.blocket.se/horby/MB_190_E___ … 20&w=3

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
26 september 2011
#49
OGGA01 skrev:
Tjena, det är så att jag kikar efter en rolig vinterbil och har hittat 2stycken intressanta

Den ena är en Mercedes 190 89- med 2.0an på 102hk med förgasare, den har endast gått 16k mil och är i princip rostfri, utan anmärkningar dom senaste 2åren på besiktningen.

Bil nummer två är också en Mercedes 190 88-, Den har 2.3an på 131hk (insprutare), men har dock gått ca 25k mil och en aning rostig.

Lutar åt 2.0an då den är bra mycket fräschare, någon som har erfarenhet om den motorn? är den extremt slö eller?

Ge gärna eran åsikt!

Som alla andra MB motorer så är dom riktigt bra! Har haft flera st. Lättstartade, pålitliga och hyffsat snåla på soppan.. Förgasare = Ca 0,8-1L/mil, insprut ca 0,7.
2,0an å 2,3an ligger ganska lika i förbrukning.. men som alltid, det bero ju på hur man kör å..
kan ju även tillägga att 25.000mil är ingenting för en MB.. JAg har haft flera MB som rullat över 50.000mil, och dom ligger fortfarande bra på vägen, har komforten kvar och går kalas fint i motor å låda!

Köp dig en 190 du! Ja hade en sådan som vintebil förra året. Min har gått ca 25.000, och tidigare ägare hade den som lekbil, så den är lite slutkörd. Men startar alltid, även i -30 utan motorvärmare. Bra bilar. köp!

----------------Våga Vägra Volvo----------------

127 Inlägg
3 oktober 2011
#50
Jag tycker absolut att du ska köpa en merca!
Jag hade en 2.6a och den va riktigt rolig, gick även brett när det var torrt! big_smile
Multilink-bakaxeln kan vara knepig när den ska ses över då det är en massa bussnignar, men jag upplevde inte att den påverkar "sladd-egenskaperna".
Dock drar 6:an en jävla massa soppa när man varvar den, medelförbrukningen på min förra vintern va långt över 2.5liter/mil ^^

2.3:an är också pigg och ger bra balans mellan effekt/förbrukning, mellan 1.8 eller 2.0 och 2.6:an.

Oavsett motormodell tror jag du blir nöjd, riktigt trevlig vinterbil! smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

75 Inlägg
16 oktober 2011
#51
Va finns de för benzar med 6:a? vet e300 eller vad dom heter, men andra? diesel och bensin, tänkte prova en som vinterbil i år smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 oktober 2011
#52
Sampyla skrev:
Va finns de för benzar med 6:a? vet e300 eller vad dom heter, men andra? diesel och bensin, tänkte prova en som vinterbil i år smile

190 2.6
W124 E260 samma maskin
W124 E300
W124 E300D finns med turbo

E240 96- har jag för mig är 6:a trots namnet?
E280
E300 96-
E320 osv
E300D 96- (E290 är en femma men direktinsprutad)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 oktober 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
#53
Dieselsmurfen skrev:
Sampyla skrev:
Va finns de för benzar med 6:a? vet e300 eller vad dom heter, men andra? diesel och bensin, tänkte prova en som vinterbil i år smile

190 2.6
W124 E260 samma maskin
W124 E300
W124 E300D finns med turbo

E240 96- har jag för mig är 6:a trots namnet?
E280
E300 96-
E320 osv
E300D 96- (E290 är en femma men direktinsprutad)

E240 är mycket riktigt en sexa, på 2.6L till och med trots namnet om jag inte minns fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
17 oktober 2011
#54
Köpte en 190 jag med efter att ha läst lite i den här tråden. smile En -89 2,0 förgasare som är rätt så slut men får duga då den enbart kostade 2000:-.

sandin_90 skrev:
Köp dig en 190 du! Ja hade en sådan som vintebil förra året. Min har gått ca 25.000, och tidigare ägare hade den som lekbil, så den är lite slutkörd. Men startar alltid, även i -30 utan motorvärmare. Bra bilar. köp!

Kanske är din gamla jag köpt, den hade gått i Borlänge en stund nyligen. yikes Eller har du kvar den? En vinröd kärra som heter OUGxxx.


Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
19 oktober 2011
#55
MDSE skrev:
Köpte en 190 jag med efter att ha läst lite i den här tråden. smile En -89 2,0 förgasare som är rätt så slut men får duga då den enbart kostade 2000:-.

sandin_90 skrev:
Köp dig en 190 du! Ja hade en sådan som vintebil förra året. Min har gått ca 25.000, och tidigare ägare hade den som lekbil, så den är lite slutkörd. Men startar alltid, även i -30 utan motorvärmare. Bra bilar. köp!

Kanske är din gamla jag köpt, den hade gått i Borlänge en stund nyligen. yikes Eller har du kvar den? En vinröd kärra som heter OUGxxx.

Nää, de va inte min.. Min står kvar på gårn, har aldrig gått i Blg å är blå.. Men du kan få köpa min å..? tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------


Sök