3351
Sök

Volvo 740Gl 90 Startar ibland och ibland inte

63 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tjenare! har en Volvo 740 -90 Bränslepumpen snurrar.

Tändningen har jag inte kollat än..

Fick ut felkod 2.3.2

bilen startade igår 00.25

Men idag Klockan 14.30 Så vägrade den starta!

den har gått 36 tusen mil! smile

vad tror ni felet kan vara! sad

Desperat är jag!

Mvh Marcus Glader
Senast redigerat av Glader92 (10 oktober 2011)

63 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
kom igen så många här som har en 740! hjälp mig!

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Står att de kan vara... Men min bil startar ju inte äns :S ?
Senast redigerat av Glader92 (22 september 2011)

102 Inlägg
22 september 2011
Jobbar inte med Volvo, men felkoden du har fått fram måste ju inte ha med just det problemet du har, och alltid måste inte alla grejer ge felkoder, när jag skulle fixa halvljuset på en a4 med xenon ljus då ena inte fungerar, lampan var hel så där var ju inte problemet, och det fanns inga felkoder angående det, men felet låg i styrenheten. Men var det enda felkoden du fick fram.

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
23 september 2011
Har du kollat att stiften blir blöta vid en stunds nötande på startmotorn? Blir dom inte det, kan det vara spridarrelät. Sitter på/vid expansionskärlet.

Mvh Thomas

63 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
har kollat tändningen. jag tog ett annat stift och satte mot jord. Då va de gnista... Och Bilen startade då! så den gick på tre burkar. stängde av bilen satte i tändkablen i bilen igen. och startade och då startarde den utan problem!. Så jag mätte upp tändkablarna. Alla va inte i närheten och visa samma motstånd. Så jag gick och köpte nya tändkablar och tändstift. Bilen startade, och jag kunde köra bilen i ett par dagar. Skulle sen använda bilen igen. Och då startar den inte. pallade inte med problemet då!, så jag tog min andra bil. Lät altså 740in stå ett par dagar. Sen startade utan problem. körde ett par mil den dagen. stängde av bilen hos en polare, kunde starta sen utan problem, åkte och tanka och startade igen utan problem. Idag! när jag skulle till en kompis för att lämna en grej så starta den utan problem igen!, Men när jag skulle åka i från han så startar den inte längre!.. Så nu har jag fan ingen idé om vad felet kan vara.! Snälla hjälp! Det är vinter start och jag vill ha en fungerande bil!

63 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
jag behöver verkligen hjälp! smile Jag vet inte vad jag ska felsöka och inte.

Relä E (insprutning/bränslepump) brukar ha en tendens att skapa problem

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

63 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
okej. För nu när jag va ute. så skulle jag testa att starta bilen, och den startade helt utan problem. Så jag körde en sväng. Kom tillbaka hem. Stängde av och testade att starta den igen. Det gick. Så jag höll på så ett tag. Och nu startar den hela tiden. Jag pallar inte med sådana här fel!

Är det den vita som är bränslepumps relät? Som sitter bakom askfatet och allt det ? smile

Glader92 skrev:
okej. För nu när jag va ute. så skulle jag testa att starta bilen, och den startade helt utan problem. Så jag körde en sväng. Kom tillbaka hem. Stängde av och testade att starta den igen. Det gick. Så jag höll på så ett tag. Och nu startar den hela tiden. Jag pallar inte med sådana här fel!

Är det den vita som är bränslepumps relät? Som sitter bakom askfatet och allt det ? smile

Den har väl självläckt då wink
Finns i olika färg, men det är den längst till vänster i mitten raden (ovanför J och under glödtrådsvakten) Men kör tills den stannar nästa gång, och då kollar du om tändstiften är blöta

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

63 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
okaj! men bilen stannar aldrig när jag kör den... jag måste stänga av den. och sen när jag ska startade ibland då startar den... Så den stängs aldrig av underfärd!

63 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Okej. Va hos en polare idag!. Bilen har funkat ett par dagar. Men när jag skulle åk i från han så ville den inte starta inte i närheten typ... Så jag skruva ut ett tändstifft för att se om gnista fanns.. BILEN STARTAR! på burkar. Stänger av igen skruvar i tändstifftet igen och Bilen startar och går på fyra burkar som om inget har hänt. Sen körde jag hem. stängde av bilen och testade att starta den igen. och då startade utan problem... Någon som kan förklara för mig vad skit felet är!?

221 Inlägg
13 oktober 2011
Provat att byta tändmodul?

63 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
vart sitter denna? smile

221 Inlägg
13 oktober 2011
På vänster innerskärm vid luftburken, sitter med 2 skruv :p

63 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Okej! smile

EDIT: Kan man mäta om den är kass? eller är det bara att byta och hoppas på det bästa?
Senast redigerat av Glader92 (13 oktober 2011)

221 Inlägg
13 oktober 2011
Du kan ju låna en av nån o testa med :p

63 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
jag gick och köpte en på skoroten för den kostade 200kr! nu har jag bytt den iallfall! Så får vi se hur länge den startar!. haha!

63 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Idag var jag ute och körde. Bromsade ganska hårt ner till en T-korsning. Bilen dog, Jag körde på starten livlös. Jag skruvade ur ett tändstift. Satan va varmt det va. haha! satte det mot jord gick in och testade. Den startade på 3 burkar. stänger av skruvar i stiftet igen och bilen startar utan problem och kan fortsätta köra.. Hur fan ska jag veta vad som är FEL!?

63 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Ingen som vet vad felet kan vara? Har bytt tändmodul Men samma fel finns.

124 Inlägg
14 oktober 2011
Stackare! Vi har ungefär samma problem.. Fast min dör aldrig under färd. Startar bara ibland hur jobbigt som helst. Håller utkik i tråden om det kommer några svar jag med kan dra nytta av.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök