nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll
köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo
och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar
men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas
att du litar på det som står i spoilernytt är inte mitt problem ... Om du nu tror att det är möjligt är det bara att ringa sbp eller sfro så får du svar på din fråga.
men nog om detta i den här tråden nu !
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
saxat direkt från sfro s hemsida
har även skickat ett mail till sfro så vi kan reda ut alla dessa frågor