2737
Sök

Vw Golf 3 Vr6 Turbo + Styling

Projektet avslutat och Bilen såld!

310 679 Visningar
Projektet avslutat 1 oktober 2012
9 117 Inlägg
2 december 2011
#361
nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll

köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo

och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar

men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas

Det där med känsligheten på olika mönsterdjup eller olika rulldiameter fram och bak är ju på dom flesta 4WD bilarna. Har inte direkt hört att Syncrona rasar men däremot dom tidiga 4motion har jag hört inte var någon höjdare.
Att dom skulle rasa om man trimmar har jag heller ingen koll på.


16 197 Inlägg
2 december 2011
#362
nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll

köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo

och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar

men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas

å bara för att de står i bilsport så behöver de inte vara sant..

finns MÅNGA bilar som e "fulbesiktade".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

9 117 Inlägg
2 december 2011
#363
evilaudio skrev:
nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll

köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo

och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar

men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas

å bara för att de står i bilsport så behöver de inte vara sant..

finns MÅNGA bilar som e "fulbesiktade".

Eller så kan man vara polare med besiktningsmannen, eller betala honom på sidan av för att få igenom det.....


16 197 Inlägg
2 december 2011
#364
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:
nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll

köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo

och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar

men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas

å bara för att de står i bilsport så behöver de inte vara sant..

finns MÅNGA bilar som e "fulbesiktade".

Eller så kan man vara polare med besiktningsmannen, eller betala honom på sidan av för att få igenom det.....

dvs "ful besiktade".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2011
#365
nameless skrev:
tar 2 flugor i en smäll

köp nya bilsport och titta själv, eller gå till statoil och bläddra, de går att regga en icke turbo motor med turbo

och de ja menade med att syncron ska vara kass är att den är vääääldigt känslig på olika däckmönster djup och att dom måste vara precis jämnslitna, och att fördelningslådan ska rasa ganska fort när man jagar hästar

men bara vad ja har hört, om någon kan bekräfta att de är så eller inte skulle de uppskattas

att du litar på det som står i spoilernytt är inte mitt problem ... Om du nu tror att det är möjligt är det bara att ringa sbp eller sfro så får du svar på din fråga.

men nog om detta i den här tråden nu !

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

saxat direkt från sfro s hemsida

har även skickat ett mail till sfro så vi kan reda ut alla dessa frågor
Senast redigerat av CHEEVA (2 december 2011)


1 433 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#366
ingen comment på det som har hänt med/i bilen då eller ? jag skiter i bes ska tona alla rutor svarta sen också när allt är klart till sommaren smile bes är inget jag någonsin ska göra igen , inte med den bilen ialf!


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2011
#367
ser bra ut som vanligt smile

i med dubbla sport stolar fram och en bur nu bara !!


16 197 Inlägg
2 december 2011
#368
släng över motorn i en MK2 kaross så sparar du några 100kg bara där.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 december 2011
#369
evilaudio skrev:
släng över motorn i en MK2 kaross så sparar du några 100kg bara där.

eller att gå ännu mer hardcore, mk1 kaross big_smile  grymmast hade ju varit en scirocco mk1 kaross smile


1 433 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#370
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
släng över motorn i en MK2 kaross så sparar du några 100kg bara där.

eller att gå ännu mer hardcore, mk1 kaross big_smile  grymmast hade ju varit en scirocco mk1 kaross smile

det hade faktiskt varit det grymmaste! , nee men tänkte på det där med MK2 kaross ett tag men nee vill ha MK3 är snygg o så tycker jag smile minns när vi fick den första när jag var typ 4-6 år så jag gillar den innifrån big_smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 december 2011
#371
SylvesterStallone skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
släng över motorn i en MK2 kaross så sparar du några 100kg bara där.

eller att gå ännu mer hardcore, mk1 kaross big_smile  grymmast hade ju varit en scirocco mk1 kaross smile

det hade faktiskt varit det grymmaste! , nee men tänkte på det där med MK2 kaross ett tag men nee vill ha MK3 är snygg o så tycker jag smile minns när vi fick den första när jag var typ 4-6 år så jag gillar den innifrån big_smile

håller med om att mk3an är snygg smile själv haft planer på en sån ...


181 Inlägg
3 december 2011
#372
alla verkar ha missat att bmw 6an vi snackat om va e85 konverterad, därav fungerade de, för de är ett "miljöbränsle"

Mk1 - 2 går att få jäääävligt schyssta också faktiskt, men 3an är en liten klass för sej


39 Inlägg
4 december 2011
#373
Nån tipsade om att ni diskuterade turbokonvertering och E85-konvertering här, så jag tänkte svara, även om jag inte tittar in här så ofta.

Det kom en ny tolkning på reglerna om etanolkonvertering för några år sedan och den öppnade för möjligheten att faktiskt ändra motorn, men det gäller bara i ombyggt fordon. BMW Compacten i Bilsport är alltså helt ärligt reggad och besiktad med turbo, jag har faktiskt själv gjort SFRO-besiktningen på den. Men den reggades innan motorn strokades etc.

För att bilen ska räknas som ombyggt fordon måste den byggas om tillräckligt mycket, och den vanligaste vägen är att byta minst motor, växellåda/slutväxel och HELA bromssystemet. Det funkar alltså inte att bara slänga på en turbo på en BMW 325, Golf VR6 eller vad man kan tänkas vilja ha. Möjligheten är bara öppen för seriösa byggen, som Eriks Compact. SFRO ställer också höga krav på hur bilen fungerar.

Bilen måste klara ett normalt avgastest för kattad bil på Bilprovningen och det betyder också att man behöver vara rätt noga med mappningen, och veta vad man gör. Inte bara hur man mappar fram lite effekt på fullgas (det är rätt enkelt) utan även hur man mappar för att få vettiga avgasvärden.

Ska man ro i land ett sånt projekt handlar det alltså om att precis som Erik gjorde, välja rätt utgångsobjekt, planera bygget noga och genomföra det seriöst.

Hälsningar

Gustaf Ulander, SFRO


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 december 2011
#374
där ser man .. Jag hade fel smile ber så hemskt mycket om ursäckt !

det här var ju kanon wink r32 turbo i corradon nu då big_smile
Senast redigerat av CHEEVA (4 december 2011)


39 Inlägg
4 december 2011
#375
Jag skrev inget om effektgränser och det är ju kanske på sin plats...som ombyggt fordon gäller ju 15 kW/100 kg tjänstevikt (normalt sett, det kan vara annorlunda om man bygger på en med högre effekt/viktförhållande original).

Det betyder att med 1200 kg tjänstevikt är det max cirka 240 hk, på 1500 kg max cirka 300 hk.

Effektintyget efter turbokonverteringen ska vara gjort på motorn med ett laddtryck på minst 0,2-0,3 bar och man räknar med allra minst 10% effektökning per 0,1 bar, alltså minst 20-30%. Utgår man från en motor med 200 hk så kan man alltså inte komma med bromspapper som visar att den ger 210 hk med turbo...

Dessutom ska man vara medveten om att 15 kW/100 kg är max vad SFRO får godkänna, det är inte självklart att alla bilar får utnyttja maxgränsen. Det beror helt på hur bilen är byggd och hur den fungerar.

/Gustaf


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 december 2011
#376
therealpinto skrev:
Jag skrev inget om effektgränser och det är ju kanske på sin plats...som ombyggt fordon gäller ju 15 kW/100 kg tjänstevikt (normalt sett, det kan vara annorlunda om man bygger på en med högre effekt/viktförhållande original).

Det betyder att med 1200 kg tjänstevikt är det max cirka 240 hk, på 1500 kg max cirka 300 hk.

Effektintyget efter turbokonverteringen ska vara gjort på motorn med ett laddtryck på minst 0,2-0,3 bar och man räknar med allra minst 10% effektökning per 0,1 bar, alltså minst 20-30%. Utgår man från en motor med 200 hk så kan man alltså inte komma med bromspapper som visar att den ger 210 hk med turbo...

Dessutom ska man vara medveten om att 15 kW/100 kg är max vad SFRO får godkänna, det är inte självklart att alla bilar får utnyttja maxgränsen. Det beror helt på hur bilen är byggd och hur den fungerar.

/Gustaf

Med andra ord blev mina planer sågade igen sad 1290kg= 263,16 hk och en r32 maskin har orginal 250hk ... så med turbo blir ju det "för mycket" sad

men men skönt att denna fråga är ur världen ! nu vet vi alla hur det ligger till. Tack !


1 433 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#377
CHEEVA skrev:
therealpinto skrev:
Jag skrev inget om effektgränser och det är ju kanske på sin plats...som ombyggt fordon gäller ju 15 kW/100 kg tjänstevikt (normalt sett, det kan vara annorlunda om man bygger på en med högre effekt/viktförhållande original).

Det betyder att med 1200 kg tjänstevikt är det max cirka 240 hk, på 1500 kg max cirka 300 hk.

Effektintyget efter turbokonverteringen ska vara gjort på motorn med ett laddtryck på minst 0,2-0,3 bar och man räknar med allra minst 10% effektökning per 0,1 bar, alltså minst 20-30%. Utgår man från en motor med 200 hk så kan man alltså inte komma med bromspapper som visar att den ger 210 hk med turbo...

Dessutom ska man vara medveten om att 15 kW/100 kg är max vad SFRO får godkänna, det är inte självklart att alla bilar får utnyttja maxgränsen. Det beror helt på hur bilen är byggd och hur den fungerar.

/Gustaf

Med andra ord blev mina planer sågade igen sad 1290kg= 263,16 hk och en r32 maskin har orginal 250hk ... så med turbo blir ju det "för mycket" sad

men men skönt att denna fråga är ur världen ! nu vet vi alla hur det ligger till. Tack !

då var denna saga slut ! smile befinner mig nu på hemma orten igen , ska gå igång imorgon tänkte jag då blir det att göra klart side:pipe och försöka mig på asfalts mattorna!


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 december 2011
#378
SylvesterStallone skrev:
då var denna saga slut ! smile befinner mig nu på hemma orten igen , ska gå igång imorgon tänkte jag då blir det att göra klart side:pipe och försöka mig på asfalts mattorna!

härligt smile hur ska du dra din sidepipe ?


1 433 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#379
CHEEVA skrev:
SylvesterStallone skrev:
då var denna saga slut ! smile befinner mig nu på hemma orten igen , ska gå igång imorgon tänkte jag då blir det att göra klart side:pipe och försöka mig på asfalts mattorna!

härligt smile hur ska du dra din sidepipe ?

rakt bak sedan 75 eller 90 böj rakt ut , kanske dämparen på slutet inte säker!


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 december 2011
#380
SylvesterStallone skrev:
CHEEVA skrev:
SylvesterStallone skrev:
då var denna saga slut ! smile befinner mig nu på hemma orten igen , ska gå igång imorgon tänkte jag då blir det att göra klart side:pipe och försöka mig på asfalts mattorna!

härligt smile hur ska du dra din sidepipe ?

rakt bak sedan 75 eller 90 böj rakt ut , kanske dämparen på slutet inte säker!

liknande som det sitter på vipern ?? det röstar iaf jag för smile hade varit skit läckert !

efter som det ska va en outlaw bil så kör du utan dämpare wink



Sök