3308
Sök

Vilken helsyntetiska olja ska ja ha?

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 oktober 2011
#21
Först o främst: Du kan med gott samvete hälla på Biltemas "helsyntet" i din  bil, det fanns inte så bra oljor när den bil tillverkades!
Sedan tänkte jag dra en kort "olje-ABC". Oljor kan delas in "mineral" samt syntetiska. Bland de syntetiska finns det olika klasser, enkelt förklarat kan en "hydrocrackad mineral olja" klassas som syntetisk fast den inte är det (har för mig att dessa oljor ingår i klass 3). En äkta syntetisk olja ingår i klass 4 o är "designad" av kemister, vill man veta mer kan man googla...
Viskositeten på en olja talar om hur trög/lätt flytande den är vid en given temperatur. En 0 olja flyter lättare än en 5 olja i kyla enkelt förklarat. W i oljebeteckningen står för "Winter". En 0W40 olja är alltså en "0" olja som beter sig som en 40 olja när den är varm, även det enkelt förklarat. Vilka egenskaper en olja har beror på additiven, en betydande del av den färdiga oljan utgörs av "additiver". Vill man veta allt om oljor rekommenderar jag att kolla in www.autopower.se o då Johan B's inlägg, han kan i princip ALLT om oljor.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

207 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#22
Menar ju självklart helsyntetiska

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 oktober 2011
#23
Biltemas "helsyntet" är Hydrocrackad, precis som flera av Castrol sk "helsyntetiska"...I USA har frågan varit upp i domstol om en "hydrocrackad" olja verkligen är att betrakta som syntetisk, minst inte utfallet dessvärre.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 710 Inlägg
5 oktober 2011
#24
jigab skrev:
Brains skrev:
jigab skrev:
man ska passa sig för "noll oljor" är lite för tunna  sägs det .. prova köra med en 5/40 istället

Första siffran står för hur låg kyla den klarar av och den andra bestämmer hur tunn/tjock den är vid arbetstemp.

nja

0 står för vilken wiskositet oljan har  vid c:a -30 och 40 står vilken viscositet den har vid 100 grader
om det står med ett w så står det för winter

Inte -30 va? Kallviskositet mät vid +40° och varmviskositet vid +100°.

MVH Jonas
..............

58 Inlägg
5 oktober 2011
#25
Tjena!

Jag har en V40 med nästan samma motor, samma årsmodell. Jag har Castrol 5W-40 och den funkar finfint smile

Dock inte haft bilen så länge, bara gjort ett oljebyte. Men jag är nöjd med den oljan iaf smile

Edit: Såg nu att du hade B4204T3 motorn.
Senast redigerat av erikor (5 oktober 2011)

Volvo V40 2.0T, - 00

207 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#26
Där ser man! De lutar åt att de får bli samma olja som du har:)

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).


Sök