2405
Sök

Går det Serie koppla ett mono-slutsteg till 2 basar?

286 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Hej jag undrar som rubriken kan man serie koppla 2 basar (2*2ohm's)  till ett Mono slutsteg

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

Team Tondöv
649 Inlägg
23 augusti 2006
du kan både serie- och parallelkoppla om steget pallar med det!
2x2ohm i serie = 4ohm
2x2ohm parallellt = 1ohm

278 Inlägg
23 augusti 2006
om d står 2*4 ohm på en bas vad menas med d
? ursäkta att jag lånar tråden smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 augusti 2006
eleaken skrev:
om d står 2*4 ohm på en bas vad menas med d
? ursäkta att jag lånar tråden smile

Det betyder två spolar, vardera 4ohm. Om man parallellkopplar dessa blir lasten 2ohm.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Tondöv
649 Inlägg
23 augusti 2006
dubbla 4ohms talspolar.
då kan du välja hur du vill köra basen; parallellkoppla till 2ohm, seriekoppla till 8ohm eller använda bara en 4ohms spole (inte lika bra)

Kocken
487 Inlägg
23 augusti 2006
hoppar också in lite på den här tråden...

Vad är skillnaden på paralell- och seriekoppling förutom ohm´en??

Hur kopplar man då?

286 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
jo jag är lite dålig på att för klara men julgrans belysningen man har i grannen är serie kopplad alltså om en lamapa bryts bryts hela belysningen medans om du skulle göra en julgrans belysnaning finns inte bara ett ex. parallel koppplad skulle en lampa brytas skulle alla andra fortsätta lysa..kan fixa en bild imorgon på kopplingen på serie o parrallel om ingen annan fixar de!!
Senast redigerat av 1Snake (23 augusti 2006)

21 761 Inlägg
23 augusti 2006
Ja, här är en annan förklaring på skillnaden.

Parallellkoppling, då sätter man plus till plus och minus till minus.

Seriekoppling, då kopplar man ena grejens plus till andra grejens minus. Ficklampor som har flera batterier är också exempel på seriekoppling, då sitter ju batterierna efter varandra och plus på ena batteriet går till minus på det andra.

914 Inlägg
24 augusti 2006
1Snake skrev:
Hej jag undrar som rubriken kan man serie koppla 2 basar (2*2ohm's)  till ett Mono slutsteg

som det står i hans text är det 2 basar med vardera 2ohm dvc om jagtolkar det rätt.. Ucha för sent att räkna på det ikväll men då blir det väll inte 1 eller 4 ohm ?

Blir väll antingen 2 eller 8 ohm ?
Senast redigerat av Ronnie.L (24 augusti 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
24 augusti 2006
Ronnie.L skrev:
1Snake skrev:

som det står i hans text är det 2 basar med vardera 2ohm dvc om jagtolkar det rätt.. Ucha för sent att räkna på det ikväll men då blir det väll inte 1 eller 4 ohm ?

Blir väll antingen 2 eller 8 ohm ?

funderade också på det, men jag tolkade det som att det var 2st 2ohms basar..
men om det är 2st 2x2ohms basar har du helt rätt! man kan också få ut 0,5ohm med om man nu skulle känna för det, men det är ju mest teoretiskt om han nu inte ha ett riktigt monstersteg som pallar med det..

914 Inlägg
24 augusti 2006
till mitt monosteg som är stabilast och ger max effekt i 2 ohm så skulle jag kopplat så här enligt manualen med 2st 2ohm dvc högtalare:

Bas1 spole2+ till Bas2 spole2+ sen till + på steget
Bas1 spole1- till bas1 spole 1- sen till - på steget
Bas1 spole1+ till bas1 spole2-
Bas2 spole1+ till bas2 spole2-

då ska han spela i 2ohm på ett monosteg

Så det blir ju både serie och parallelt
Senast redigerat av Ronnie.L (24 augusti 2006)

286 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
okej men om man ska koppla in ett mono-slutsteg till en bas på 2 spolar med resistansen 2ohm vardera (2*2ohm)!
Hur ska man koppla om man vill ha det till 1ohm'igt? parralelt eller? kan någon skicka El-schema om någon har?
Senast redigerat av 1Snake (24 augusti 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
24 augusti 2006
parallellkoppla spolarna så har du 1ohm!

286 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
1Snake skrev:
okej men om man ska koppla in ett mono-slutsteg till en bas på 2 spolar med resistansen 2ohm vardera (2*2ohm)!
Hur ska man koppla om man vill ha det till 1ohm'igt? parralelt eller? kan någon skicka El-schema om någon har?

Är det någon som har EL-schema på hur man gör detta alltså parallell kopplare ett Mono-slutsteg med en Bas som är 2 spolig? Jag tror jag vet men vill vara säker.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
25 augusti 2006
1Snake skrev:
1Snake skrev:

Är det någon som har EL-schema på hur man gör detta alltså parallell kopplare ett Mono-slutsteg med en Bas som är 2 spolig? Jag tror jag vet men vill vara säker.

gå in på http://www.backesljudbygg.se/   (Gick inte få direktlänk)

i menyn till vänster klickar du på "Tekniska sidor"
sen klickar du på "tekniska tips"
å sen på "Kopplingar för högtalare med dubbla talspolar"

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

21 761 Inlägg
25 augusti 2006
Ett schema behövs inte tror jag, du fixar det ändå.

Koppla en kabel från ena talspolens plus till den andra talspolens plus.
Koppla en kabel från ena talspolens minus till den andra talspolens minus.

Nu har du parallellkopplat talspolarna, det enda som behöver göras är att koppla en kabel från ena talspolens plus till slutstegets plus, sedan kopplar du en kabel från samma talspoles minus till slutstegets minus. Klart!

guffe_L
28 september 2007
på tal om monosteg och parallellkopplade högtalare...om man parallellkopplat två högtalare så att man har en slad med + och en med minus och sedan ska koppla in de båda trådarna i ett monoslutsteg med två ljudutgångar med vartera en + och - hur ska jag då koppla...minus sladden från högtalarna till den ena ljudutgångens minus och sedan plusssladden från högtalarna i i den andra högtalarutgångens + på steget...nån som vet. eller kan visa om det ska kopplas på annat vis ..otroligt tacksam smile

tjoo

82 Inlägg
28 september 2007
Om du har 2 basar med med dubbla 2ohms-spolar kan du få : 0,5 ohm ; 2 ohm och 8 ohm genom kretsen. 

Du får kolla vad dit steg klarar av. Har du ett kraftigt monoblock är det att föredra att köra i lite högre ohmtal då steget inte kommer att sluka så mycket ström. Koppar du i 0,5 kommer det att gå 4ggr mer ström genom steget.

2 ohm får du genom att du parallellkopplar spolarna i basarna och sen seriekopplar själva basarna.

lycka till

Team Tondöv
649 Inlägg
28 september 2007
guffe_L skrev:
på tal om monosteg och parallellkopplade högtalare...om man parallellkopplat två högtalare så att man har en slad med + och en med minus och sedan ska koppla in de båda trådarna i ett monoslutsteg med två ljudutgångar med vartera en + och - hur ska jag då koppla...minus sladden från högtalarna till den ena ljudutgångens minus och sedan plusssladden från högtalarna i i den andra högtalarutgångens + på steget...nån som vet. eller kan visa om det ska kopplas på annat vis ..otroligt tacksam smile

tjoo

Om det är ett monosteg du har är utgångarna parallellkopplade i steget, då kan du välja att koppla en högtalare på varje utgång, eller att parallellkoppla högtalarna och bara använda den ena utgången, och då alltså koppla + och - som vanligt.

Sök