Micke_Dahl skrev:
Peter_Eriksson skrev:
bredbandslambda med mätare visar förhållandet mellan luft och bränsle. En vanlig sugmotor med "optimala" förhållanden skulle då visa 14,7 (= lambda 1). Lägre än 14,7 så fetar den på, högre så går den snålt. Besiktningen vill ha så nära 14,7 som möjligt, optimal prestanda vill ha något lägre, med förhöjda avgasvärden som följd.
Med hjälp av denna kan du alltså se var du ligger i AFR =luft/bränsleförhållande.
Okey de är så det ska ligga till, tack för informationen.
Men man kan inte ställa in värdet via bredbandslambdan som tidigare inlägg sa va? Är de svårt att installera en AFR? Kan man göra de på egen hand med lite info lr måste man till en vekstad lr liknande?
Alltså måste jag kanske inte mappa om den helt? Kan en AFR användas på min förresten? Är den inte till för bilar med bara en liten modifiering? Den ska ju egentligen ha 350hk o 511nm när turbotrycket står som de ska igen.
Svårt och svårt, du ska svetsa fast en mutter på avgassystemet. I en viss vinkel har jag för mig?
Sen är det väl inte så mycket mer än konstant plus, jord och ström när tändningen är igång.
En bredbandslambda är något som man MÅSTE ha när man mappar, oavsett bil eller mods.
Annars vet man ju inte om bilen går snålt eller fett.
Det går väl att sätta en i utblåset också lite provisoriskt, hur bra det fungerar kan jag inte svara på då jag har aldrig provat!
Inte för att vara elak men att mappa bilar är ingen barnlek om man inte vet vad man håller på med, du låter oerhört osäker så jag rekomenderar att du låter någon annan sköta det om du inte verkligen vill lägga ner en del tid på att verkliga läsa dig till hur allt fungerar.
Iofs är det väl "bara" tomgången som ska fixas till lite men det är fortfarande lätt att göra fel om man inte riktigt vet vad man ändrar för något.
Hör med tidigare ägare om den har varit besiktigad med denna mapp och just dom delar som sitter på. Har den det så bör det rimligtvis inte vara mappen det är fel på.