3281
Sök

Felaktiga värden på Besiktningen..

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej.

köpte min Calibra i början av förra året me hopp på att de skulle va ett riktigt bra bygge, men icke..
Har fått byta en jävla massa prylar bla en Turbo som höll på att sprängas.. När ja fick utbytesturbon så sa dom bla att avgastepen varit för hög.
När ja tillslut skulle besiktiga bilen i juni fick ja nedslag bla pga att Hc värdet låg på 300 och lambdan på 1.24.
Bilen är ju trimmad och mappad och kör ett smt6 piggyback styrsystem.
Alla värden va ju bra när ja köpte den eftersom den va nybesiktad. Men efter Turbobytet o renovering har dels laddtrycket sänkts från 1.4 till 0.8 och värdena blivit Cp. Skulle besiktiga om den här om veckan o fick då ett Hc värde på hela 350 och lambdan låg på 1.18.
Inte många som vill mappa en konstant 4hjulsdriven Calibra o ännu mindre ett piggyback system. Har köpt en ny 200cells racekatalysator (förra är en 100cells) men är rädd för att om ja byter kommer den oxo "sota igen".
Var tror ni problemet kan ligga? Vad ska ja göra? Vet att förra ägaren oxo hade problem med värdena.. Nån skillnad på om ja ställer upp laddtrycket? Varför ställdes de ner när ja byte turbo? Har kvar gamla wg som va till förra turbon. Är tacksam för alla svar o all hjälp ja kan få.

Mvh Micke


8 250 Inlägg
6 oktober 2011
#2
Att laddtrycket sjönk kan ju bero på att du har en annan wg nu. Vad gäller värdena så kan dem bero på att mappningen av piggyn inte vart bra vilket i sin tur kan bero på att turbon var dålig redan innan mppningen.Sen kan ju mappningen som sådan vara dåligt gjord med och turbon tagit stryk av det.


182 Inlägg
6 oktober 2011
#3
om du kopplar in en bredbands lamda kan du själv  justera  bräsnlet samt tändningen i ditt piggyback system så att vädrena hamnar rätt smile

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Att laddtrycket sjönk kan ju bero på att du har en annan wg nu. Vad gäller värdena så kan dem bero på att mappningen av piggyn inte vart bra vilket i sin tur kan bero på att turbon var dålig redan innan mppningen.Sen kan ju mappningen som sådan vara dåligt gjord med och turbon tagit stryk av det.

Well jag har ingen ny wg, de skickade dom aldrig med faktiskt så ja kör på den gamla. Kan man ställa upp laddtrycket via magnetventilen? Har dock läst att man inte ska de? O bilen mappades innan ja köpte den, men förra ägaren plockade ner motorn efter Mappningen oxo..


110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#5
jigab skrev:
om du kopplar in en bredbands lamda kan du själv  justera  bräsnlet samt tändningen i ditt piggyback system så att vädrena hamnar rätt smile

Jaha kan man? Är de svårt? Hur o var kopplar man in en sån? Är de jätte svårt om man inte har nå garage möjligheter längre? För bilen misständer ganska ordentligt, speciellt när bilen är kall. Smäller o har sig när man rullar utan gas i bakar tex. Förklara mer är du snäll wink


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
6 oktober 2011
#6
Om du har avgassmällar o lägre laddtryck, har du kollat så hela laddtryckssträckan från turbon genom ICn till insuget är helt o tätt? Om du får läckage någonstans där så kan bilen bete sig som ett chipsmongo o avgasvärdena blir piss! När fan ska vi ta o ses egentligen!? Var länge sen nu...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#7
Cuefa skrev:
Om du har avgassmällar o lägre laddtryck, har du kollat så hela laddtryckssträckan från turbon genom ICn till insuget är helt o tätt? Om du får läckage någonstans där så kan bilen bete sig som ett chipsmongo o avgasvärdena blir piss! När fan ska vi ta o ses egentligen!? Var länge sen nu...

Well när ja köpte bilen va röret mellan turbo och ic bara ett stålomspunnet rör vilket smälte tillslut o då fick vilken konstigt nog jääätte dåligt tongue
Men bytte till ordentliga rör o nu läcker de inte för turbon går som den ska, funkar riktigt bra när man gasar. Bara när den är kall o man glider ner för en backe utan gas som de smäller.

Ja vi måste fan ses snart gurra! Du har inga planer på att komma till trakterna nåt?


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
6 oktober 2011
#8
Hum, ok... det låter ju som om mappningen inte är helt 100% då, tändningen kanske som spökar?
Du kanske ska se till o få den ommappad nu när allt annat är chysst!

Har iofs en UPS som farsan ska få, men frågan är väl när det blir... ska ner en sväng i början på november o gå på Gamex med familjen, o sen ska jag ner igen i slutet på november på kurs i S-tälje... Annars är inget planerat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#9
Cuefa skrev:
Hum, ok... det låter ju som om mappningen inte är helt 100% då, tändningen kanske som spökar?
Du kanske ska se till o få den ommappad nu när allt annat är chysst!

Har iofs en UPS som farsan ska få, men frågan är väl när det blir... ska ner en sväng i början på november o gå på Gamex med familjen, o sen ska jag ner igen i slutet på november på kurs i S-tälje... Annars är inget planerat.

Well har pratat med olika mapping företag o de ända som kunde ta min bil va maxxtuning men dom kunde inte garantera att de skulle bli bättre av ev mapping pga piggyback systemet sad + att den är konstant fyrhjulsdriven så de va oroliga över att wiscon skulle ryka, dom tyckte ja skulle koppla loss kardan o driva den på framhjulen, sen komma till Jönköping o mappa den, blir lite svårt för mig då ja inte har garage sad Den är ju mappad där från början o dom hade väldiga problem me de tydligen då piggyback inte går ihop så bra med original styrsystemet. Företaget i Nykvarn mappar inte smt6 system o ska de bygga nytt (nira i3 tror ja de skulle bli då) o mappa den skulle gå på 50 tusen :p att koppla in styrsystem kan ja absolut ingenting om.. Så ja står lite still som ni kan tänka er. Vad ska ja göra? Nån som är bra på o har lust att koppla in styrsystem wink?

men kolla lite då gurra o hör av dig när du vet när du kommer!  ja fyller ju år i november oxo cool


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
6 oktober 2011
#10
Har du kollat med Maxe Bil & Marin då? Han håller ju till i Trosa och har rullande landsväg för mappning, o han kan väl montera bort kardan där tycker jag! Kolla med honom vetja :-) Hälsa från "Gurkan"

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 255 Inlägg
6 oktober 2011
#11
Kollat så du inte har läcka på avgasystsmet och så alla tryckrör, vacumslangar sitter där dom ska o inte läcker, han går ju på tok för snålt så hade börjat leta där.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 255 Inlägg
6 oktober 2011
#12
Micke_Dahl skrev:
jigab skrev:
om du kopplar in en bredbands lamda kan du själv  justera  bräsnlet samt tändningen i ditt piggyback system så att vädrena hamnar rätt smile

Jaha kan man? Är de svårt? Hur o var kopplar man in en sån? Är de jätte svårt om man inte har nå garage möjligheter längre? För bilen misständer ganska ordentligt, speciellt när bilen är kall. Smäller o har sig när man rullar utan gas i bakar tex. Förklara mer är du snäll wink

Borra ett hål i elbowen svetsa dit mutter skruva i lamdan o dra el till mätaren tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#13
Cuefa skrev:
Har du kollat med Maxe Bil & Marin då? Han håller ju till i Trosa och har rullande landsväg för mappning, o han kan väl montera bort kardan där tycker jag! Kolla med honom vetja :-) Hälsa från "Gurkan"

Nä de har ja faktiskt inte, vart tipsad av Magnus på rds o skulle hälsa från honom också:P men har bara inte kommit till skott än. Men får väl kolla med honom. Thx man.





Anubis skrev:
Kollat så du inte har läcka på avgasystsmet och så alla tryckrör, vacumslangar sitter där dom ska o inte läcker, han går ju på tok för snålt så hade börjat leta där.

Har plockat ner o satt tillbaka saker o ting ett par ggr men den har varit så ett tag. De ända jag inte kollat är avgassystemet.
Visar lambda värdet att den går för snålt? För lite soppa alltså? Men Hc värdet säger att den inte förbränner som den ska? Kan inte de betyda att den sprutar för mycke soppa? Ibland på tomgång kan de lukta lite bensin i kupén. Bilen blir ibland oxo överdrivet varm, speciellt körning på första 2-3 växlarna om de har nån betydelse.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 oktober 2011
#14
bredbandslambda med mätare visar förhållandet mellan luft och bränsle. En vanlig sugmotor med "optimala" förhållanden skulle då visa 14,7 (= lambda 1). Lägre än 14,7 så fetar den på, högre så går den snålt. Besiktningen vill ha så nära 14,7 som möjligt, optimal prestanda vill ha något lägre, med förhöjda avgasvärden som följd.

Med hjälp av denna kan du alltså se var du ligger i AFR =luft/bränsleförhållande.


110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#15
Peter_Eriksson skrev:
bredbandslambda med mätare visar förhållandet mellan luft och bränsle. En vanlig sugmotor med "optimala" förhållanden skulle då visa 14,7 (= lambda 1). Lägre än 14,7 så fetar den på, högre så går den snålt. Besiktningen vill ha så nära 14,7 som möjligt, optimal prestanda vill ha något lägre, med förhöjda avgasvärden som följd.

Med hjälp av denna kan du alltså se var du ligger i AFR =luft/bränsleförhållande.

Okey de är så det ska ligga till, tack för informationen.
Men man kan inte ställa in värdet via bredbandslambdan som tidigare inlägg sa va? Är de svårt att installera en AFR? Kan man göra de på egen hand med lite info lr måste man till en vekstad lr liknande?
Alltså måste jag kanske inte mappa om den helt? Kan en AFR användas på min förresten? Är den inte till för bilar med bara en liten modifiering? Den ska ju egentligen ha 350hk o 511nm när turbotrycket står som de ska igen.
Senast redigerat av Micke_Dahl (6 oktober 2011)


7 274 Inlägg
6 oktober 2011
#16
Micke_Dahl skrev:
Peter_Eriksson skrev:
bredbandslambda med mätare visar förhållandet mellan luft och bränsle. En vanlig sugmotor med "optimala" förhållanden skulle då visa 14,7 (= lambda 1). Lägre än 14,7 så fetar den på, högre så går den snålt. Besiktningen vill ha så nära 14,7 som möjligt, optimal prestanda vill ha något lägre, med förhöjda avgasvärden som följd.

Med hjälp av denna kan du alltså se var du ligger i AFR =luft/bränsleförhållande.

Okey de är så det ska ligga till, tack för informationen.
Men man kan inte ställa in värdet via bredbandslambdan som tidigare inlägg sa va? Är de svårt att installera en AFR? Kan man göra de på egen hand med lite info lr måste man till en vekstad lr liknande?
Alltså måste jag kanske inte mappa om den helt? Kan en AFR användas på min förresten? Är den inte till för bilar med bara en liten modifiering? Den ska ju egentligen ha 350hk o 511nm när turbotrycket står som de ska igen.

Svårt och svårt, du ska svetsa fast en mutter på avgassystemet. I en viss vinkel har jag för mig?
Sen är det väl inte så mycket mer än konstant plus, jord och ström när tändningen är igång.
En bredbandslambda är något som man MÅSTE ha när man mappar, oavsett bil eller mods.
Annars vet man ju inte om bilen går snålt eller fett.

Det går väl att sätta en i utblåset också lite provisoriskt, hur bra det fungerar kan jag inte svara på då jag har aldrig provat!

Inte för att vara elak men att mappa bilar är ingen barnlek om man inte vet vad man håller på med, du låter oerhört osäker så jag rekomenderar att du låter någon annan sköta det om du inte verkligen vill lägga ner en del tid på att verkliga läsa dig till hur allt fungerar.

Iofs är det väl "bara" tomgången som ska fixas till lite men det är fortfarande lätt att göra fel om man inte riktigt vet vad man ändrar för något.

Hör med tidigare ägare om den har varit besiktigad med denna mapp och just dom delar som sitter på. Har den det så bör det rimligtvis inte vara mappen det är fel på.
Senast redigerat av Brains (6 oktober 2011)


110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#17
Brains skrev:
Micke_Dahl skrev:
Peter_Eriksson skrev:
bredbandslambda med mätare visar förhållandet mellan luft och bränsle. En vanlig sugmotor med "optimala" förhållanden skulle då visa 14,7 (= lambda 1). Lägre än 14,7 så fetar den på, högre så går den snålt. Besiktningen vill ha så nära 14,7 som möjligt, optimal prestanda vill ha något lägre, med förhöjda avgasvärden som följd.

Med hjälp av denna kan du alltså se var du ligger i AFR =luft/bränsleförhållande.

Okey de är så det ska ligga till, tack för informationen.
Men man kan inte ställa in värdet via bredbandslambdan som tidigare inlägg sa va? Är de svårt att installera en AFR? Kan man göra de på egen hand med lite info lr måste man till en vekstad lr liknande?
Alltså måste jag kanske inte mappa om den helt? Kan en AFR användas på min förresten? Är den inte till för bilar med bara en liten modifiering? Den ska ju egentligen ha 350hk o 511nm när turbotrycket står som de ska igen.

Svårt och svårt, du ska svetsa fast en mutter på avgassystemet. I en viss vinkel har jag för mig?
Sen är det väl inte så mycket mer än konstant plus, jord och ström när tändningen är igång.
En bredbandslambda är något som man MÅSTE ha när man mappar, oavsett bil eller mods.
Annars vet man ju inte om bilen går snålt eller fett.

Det går väl att sätta en i utblåset också lite provisoriskt, hur bra det fungerar kan jag inte svara på då jag har aldrig provat!

Inte för att vara elak men att mappa bilar är ingen barnlek om man inte vet vad man håller på med, du låter oerhört osäker så jag rekomenderar att du låter någon annan sköta det om du inte verkligen vill lägga ner en del tid på att verkliga läsa dig till hur allt fungerar.

Iofs är det väl "bara" tomgången som ska fixas till lite men det är fortfarande lätt att göra fel om man inte riktigt vet vad man ändrar för något.

Hör med tidigare ägare om den har varit besiktigad med denna mapp och just dom delar som sitter på. Har den det så bör det rimligtvis inte vara mappen det är fel på.

Vänta lite nu, är de hur man får dit en afr lr bredbandslambda? Så bredbandslambda sensorn ersätter inte den befintliga lambdasonden på grenröret utan är en separat?
Har inte en aning om hur förra ägaren gick till väga riktigt men den är mappad på maxxtuning, men när ja pratade med dom där mindes han att de va en del krångel med bilen o styrsystemet, men dom fick till de. Förra ägaren har haft en hel del problem med höga hc o lambda värden vid besiktning men sist när de vart för höga så bytte han katalysator o fick ner värdena, men nånstans är de fel för den bränner ju sönder dom på nolltid verkar de som så jag vill fixa de permanent ordentligt nu.
Eftersom alla verkar ha problem med att mappa antingen en calibra, lr smt6 piggyback lr så är de att de är konstant fyrhjulsdriften som ställer till de så funderar ja på att kanske testa själv nu.

Jag är ganska ny på de här, speciellt detta ämne då ja aldrig gjort de tidigare men tänkte att med tillräckligt mycke info o hjälp kanske ja kan få till de smile Förstår att de säkert inte är lätt men tror nog med lite mekande så ska man nog kunna få till de.
Exakt bara tomgången som måste "justeras" lite wink
Annars ingen i Stockholms området som har lite kunskaper inom ämnet som kan hjälpa till?


7 274 Inlägg
6 oktober 2011
#18
En bredbandlambda MÄTER AFR. AFR = Air/Fuel Ratio.
Den mäter alltså hur mycket soppa och luft det är i blandningen.

Vissa bredbandslambdor kan simulera en vanlig, smalbandslambda, och skicka vidare dessa värden till styrboxen.
I det fallet bör det går att byta ut den vanliga lambdan mot en bredband och ställa in att den skickar signalerna som en vanliga smalbands till styrboxen så att den inte tror att du kör utan lambdan.

En katalysator kan inte fixa lambdavärdet. Hade du haft ett bra lambdavärde men co och hc'n var för hög så hade det kunnat gå att fixa till med en kat.

Det är därför jag är misstänksam mot hur han fick igenom den sist. Men så är det väl med piggyback system också, det kan vara ett rent helvete att få till det just för att det enda man gör är att ljuga för styrboxen.


KHRacing
6 oktober 2011
#19
Du kan dra en säkring så blir din 4x4 en 2x4 - konstigt att du inte visste detta !

110 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#20
Brains skrev:
En bredbandlambda MÄTER AFR. AFR = Air/Fuel Ratio.
Den mäter alltså hur mycket soppa och luft det är i blandningen.

Vissa bredbandslambdor kan simulera en vanlig, smalbandslambda, och skicka vidare dessa värden till styrboxen.
I det fallet bör det går att byta ut den vanliga lambdan mot en bredband och ställa in att den skickar signalerna som en vanliga smalbands till styrboxen så att den inte tror att du kör utan lambdan.

En katalysator kan inte fixa lambdavärdet. Hade du haft ett bra lambdavärde men co och hc'n var för hög så hade det kunnat gå att fixa till med en kat.

Det är därför jag är misstänksam mot hur han fick igenom den sist. Men så är det väl med piggyback system också, det kan vara ett rent helvete att få till det just för att det enda man gör är att ljuga för styrboxen.

Ja precis den mäter blandningen, men de går inte att ställa in blandningen själv med hjälp av den? Alltså mer än att bara se hur blandningen är? Eller ställer den in rätt blandning automatiskt? Vad är då detta http://www.hksusa.com/categories/?id=1920 ? Är detta bara en mätare lr ställer den även in blandningen http://www.hova.com/matare-lcd-52mm-evo … -2975.aspx ?

Är inte säker på hur lambda värdet va men vet att han haft problem med co o framför allt hc värdet.
Har ju en ny kat men är rädd att den blir igensotad på nolltid om ja byter utan att justera blandningen o kanske får ner avgastempen hur ja nu ska lyckas me de, kanske går ner om blandningen är rätt?

Precis, har bara hört massa ont om piggyback sen jag började leta reda på info om de utom på poster som är ett par år gamla, då verkade de lovande, men icke hmm



Sök