3227
Sök

Ljud till min volvo s40 fas 1

4 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej skulle behöva hjälp av er kunniga med ljudet i min bil, vill så klart ha bästa ljudet för pengarna:)
Är villig att betala 3-4000. Tror det är 4 i fram panel och 5,25 i dörrarna och hatthyllan vad är bäst att köpa baslåda och ha i skuffen eller köpa högtalare med bas i?
Blir väldigt tacksam för alla råd som sagt är helt ny börjare när det gäller ljud till bilar tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Hej och välkommen! Är det bara högtalare du vill köpa eller vill du även har en ny huvudenhet? En färdig baslåda blir inte vidare bra bak i skuffen i en sedan, isåfall så bör du bygga en egen som spelar in i kupén på något vis. Blir svårt att få ut några direkta mängder bas ur dom 5,25" som sitter i dörrarna, tyvärr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 oktober 2011
Det med att sätta in en baslåda i sedan har delade meningar. Det att folk säger att man inte får in någon bas i kupén är överdrivet.
Vist den blir dämpad och ja det blir mer vibrationer i hela bilen men det kommer få in bas i bilen.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Ja vist får man in bas, iaf om man har någorlunda rejäla saker (en liten rörbas från Biltema blir alltså inge kul alls t.ex.) men den bas som kommer inte är okontrollerad och bumlig. Så nej jag kan absolut inte rekommendera en lös låda bak i skuffen på en sedan, har aldrig hört nåt som låter bra. Men det är klart, vill man bara ha bas och skiter i hur det låter så funkar det väl...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 oktober 2011
Vill man ha en bil med bra ljud ska man inte ha sedan brukar jag säga. Men det är köart att du kan få bra ljud, men då krävs de mer arbete.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

376 Inlägg
6 oktober 2011
Allt är ju relativt.
Men jag måste säga att min bas spelar ganska snyggt. Fast att jag har en sedan.
En sluten låda som ligger i reservhjulsbaljan (eller förvaringsutrymme eftersom min bilmodell inte har något reservhjul), och spelar uppåt. Bortagen skidlucka, och nedfällt armstöd i baksätet. LP-filter på 50Hz.
Största problemet som jag upplever, är att tidskompa den korekt. Bagaget blir som en bandpasslåda, och ryggstödet nästan som ett membran..
På tal om det, så hade jag tänkt att låta Nonne (Ljudbyggaren) hjälpa mig att tweaka mitt system. Nån som vet om han är vass på det? Har nämligen hört att han ska va det..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
mrfjonsson skrev:
Vill man ha en bil med bra ljud ska man inte ha sedan brukar jag säga. Men det är köart att du kan få bra ljud, men då krävs de mer arbete.

Att få generellt sett bra ljud går lika bra i en sedan som i en kombi, det beror mer på andra faktorer. Däremot att få till bra bas i en sedan kan vara lite trixigt ja, speciellt om det även ska spela högt. Men om man ändå ska bygga egen låda så är det inte särskilt mycket mer jobb att göra det till en sedan än till en kombi.

Simon76 skrev:
Allt är ju relativt.
En sluten låda som ligger i reservhjulsbaljan (eller förvaringsutrymme eftersom min bilmodell inte har något reservhjul), och spelar uppåt. Bortagen skidlucka, och nedfällt armstöd i baksätet. LP-filter på 50Hz.
Största problemet som jag upplever, är att tidskompa den korekt. Bagaget blir som en bandpasslåda, och ryggstödet nästan som ett membran..
På tal om det, så hade jag tänkt att låta Nonne (Ljudbyggaren) hjälpa mig att tweaka mitt system. Nån som vet om han är vass på det? Har nämligen hört att han ska va det..

Har ingen egen erfarenhet då jag tweakar allt själv, men ja han påstås vara duktig och med tanke på hur länge han har hållt på så borde han vara det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Simon76 skrev:

Har ingen egen erfarenhet då jag tweakar allt själv, men ja han påstås vara duktig och med tanke på hur länge han har hållt på så borde han vara det. smile

Med tanke på att han har tweakat en del bilar som varit jävligt vassa (best in sound 2 år i rad tex.) så erh ja.....han kan det där big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
6 oktober 2011
Låter ju lovande. smile
Jag har pratat med honom, vi väntar bara på min j...a optiska kabel.
Den tycks ha svårt för att hitta till sverige, sad

4 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Tack för alla svar smile
Men om man nu vill ha en rätt grym bas vad skulle ni då rekomendera...att jag bygger själv och försöker vinkla in i bilen typ? Skulle en bas högtalare vinklad in mellan (alltså ta bort mitt sätet) baksätet fungera bra?
Som sagt är kass på de här så alla tips är hjärtligt välkomna XD

4 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Allt är ju relativt.

Jaha vad grymt ska nog testa på liknande sätt då smile

376 Inlägg
15 november 2011
Nu när tråden kom upp igen, så kan jag ju berätta att Nonne är grym.
Basen blev inget problem alls(den spelar underbart), däremot middarna ställer ju till det lite..
Svårt att få upp manliga röster mitt på brädan, när högtalarna sitter under arslet.. wink
Basen går numera till 63Hz, och jag fick med mig EMMA-skivan hem..

Och det funkar bra med bas bak i en sedan, om man gör rätt!!

409 Inlägg
15 november 2011
Tänk på att du inte har skidlucka på en S40, utan du får kapa upp en egen bakom armstödet.

4 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
okej får kapa då... tips på bas? (Kan gå till 2k) btw ngn som vet om det finns ngt företag eller seriös person som fixar sånt här i örebro relativt billigt XD

409 Inlägg
16 november 2011
BRL finns väl i Örebro.

Och bygga billjud billigt, går det?

Sök