Du har helt rätt om vi hade bott i USA. I Sverige kan du komma med all typ av bevisning, till skillnad från USA där bevis kan ogiltigförklaras om dom tillkommit utanför regelverket.
Fast monterade kameror ska godkännas av länsstyrelsen, där man kan ansöka om tillstång att montera dolda respektive synliga kameror.
En bil rullar och omfattas därför inte av lagen om bevakningskameror enligt min tolkning av lagboken.
Fallet med incar-bilbevakning har aldrig prövats rättsligt men t.ex tävlingsbilar har samma system för t.ex WRC-sändningar & STCC utan tillstång från länsstyrelsen...
Jag har följt flera rättsprocesser där privata olagligt uppsatta bevakningskameror har använts som bevisning och givit fällande domar, både monterade på parkeringsplats, 1st smitningsolycka och 1st stöld av backspegel på en Audi S-nånting...
Jag har varit inne på att skaffa små tv/video övervaknings lappar men inte på grund av det skulle vara olagligt utan mer för att varna..
Men någonstans känns det som risken är liten att en smitare skulle märka lapparna.
carlssoon skrev:
Sätter du en klisterlapp: "kameraövervakning" på bilen? Du får inte filma hur som helst utan att ha förvarnat. Då gäller inte ditt filmmaterial som bevis vid trafikolycka, som du skrev tidigare i tråden..