3513
Sök

Volvo s40 fas1 2.0t med t4 turbo, vad krävs?

1 051 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej, har köpt på mig en 2.0t s40, och går i tankarna om att montera en turbo ifrån t4 motorn i hopp om mer effekt och kunna få en fullt fungerande motor! Så de jag undrar då är vad som krävs, vet att t4 turbon passar rakt på, men styrbox, spridare, soppapump mm. vad krävs för att de ska hålla och inte spika eller smällta kolvarna?

Bra att veta, bilen har gått 22.000mil, och ska få en hel service med nya vätskor, kamrem, och möjligtvis ett nytt rostfritt avgassystem ifrån BSR!


Kan även tillägga att jag kan vara intresserad av att köpa delar till detta!


Tack på förhand!
Mvh, Fredrik!
Senast redigerat av Eleanor-Mannen (14 oktober 2011)


38 Inlägg
14 oktober 2011
#2
Kul med Volvo s/v40 smile  har själv fas1a 2.0T, lämnade in på steg1 bsr nu. kan höra av mig om skillnaden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

scrolla ner så hittar du information om montering av t4-turbo wink

Är själv sugen på byta.

Något riktigt snyggt är trä detaljer.

btw, märkte en skillnad på 95oktan, och 98. i förbrukning och lite bättre acc.

1 051 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#3
v40-sarkom skrev:
Kul med Volvo s/v40 smile  har själv fas1a 2.0T, lämnade in på steg1 bsr nu. kan höra av mig om skillnaden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

scrolla ner så hittar du information om montering av t4-turbo wink

Är själv sugen på byta.

Något riktigt snyggt är trä detaljer.

btw, märkte en skillnad på 95oktan, och 98. i förbrukning och lite bättre acc.

Har inte kört bilen så hemskt mycket än, då jag inte har körkort, så har mest bara testat lite och tycker den går rätt bra redan, men "mycket vill ha mer", står info på bilen på min profil! smile

Hur var de med förbruknignen och accet?


38 Inlägg
14 oktober 2011
#4
Eleanor-Mannen skrev:
v40-sarkom skrev:
Kul med Volvo s/v40 smile  har själv fas1a 2.0T, lämnade in på steg1 bsr nu. kan höra av mig om skillnaden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

scrolla ner så hittar du information om montering av t4-turbo wink

Är själv sugen på byta.

Något riktigt snyggt är trä detaljer.

btw, märkte en skillnad på 95oktan, och 98. i förbrukning och lite bättre acc.

Har inte kört bilen så hemskt mycket än, då jag inte har körkort, så har mest bara testat lite och tycker den går rätt bra redan, men "mycket vill ha mer", står info på bilen på min profil! smile

Hur var de med förbruknignen och accet?

Härligt smile kan bli ett riktigt fint projekt.

kolla även fläktremmen, den behövdes byta på min när kamremmen byttes.


Runt, 0,75L långkörning och jämn.

något bättre drag.

388 Inlägg
14 oktober 2011
#5
Eleanor-Mannen skrev:
Hej, har köpt på mig en 2.0t s40, och går i tankarna om att montera en turbo ifrån t4 motorn i hopp om mer effekt och kunna få en fullt fungerande motor! Så de jag undrar då är vad som krävs, vet att t4 turbon passar rakt på, men styrbox, spridare, soppapump mm. vad krävs för att de ska hålla och inte spika eller smällta kolvarna?

Bra att veta, bilen har gått 22.000mil, och ska få en hel service med nya vätskor, kamrem, och möjligtvis ett nytt rostfritt avgassystem ifrån BSR!


Kan även tillägga att jag kan vara intresserad av att köpa delar till detta!


Tack på förhand!
Mvh, Fredrik!

Du behöver ett chip från Autotech motor i Trollhättan (det är bara dom som har ett färdigt chip till detta vad jag vet) inget annat behövs soppapump,spridare mm hänger, med med orginal avgassytem hamnar du på runt samma effekt som en chippad T4 i effekt med lite skillnader i effektkurvan byter du avgassytem hela vägen från turbon med en räserkisse landar du på runt 250hk kallas för steg 4 hos Autotech körde detta på min gamla V40 2.0T och var mycket nöjd och hade aldrig några problem såldes till en vän som nu kört 10k mil till utan motorbekymmer bilen finns på min sida bland gamla bilar trimmet rekommenderas skarp bara att ringa Autotech.


1 051 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#6
yoppe skrev:
Eleanor-Mannen skrev:
Hej, har köpt på mig en 2.0t s40, och går i tankarna om att montera en turbo ifrån t4 motorn i hopp om mer effekt och kunna få en fullt fungerande motor! Så de jag undrar då är vad som krävs, vet att t4 turbon passar rakt på, men styrbox, spridare, soppapump mm. vad krävs för att de ska hålla och inte spika eller smällta kolvarna?

Bra att veta, bilen har gått 22.000mil, och ska få en hel service med nya vätskor, kamrem, och möjligtvis ett nytt rostfritt avgassystem ifrån BSR!


Kan även tillägga att jag kan vara intresserad av att köpa delar till detta!


Tack på förhand!
Mvh, Fredrik!

Du behöver ett chip från Autotech motor i Trollhättan (det är bara dom som har ett färdigt chip till detta vad jag vet) inget annat behövs soppapump,spridare mm hänger, med med orginal avgassytem hamnar du på runt samma effekt som en chippad T4 i effekt med lite skillnader i effektkurvan byter du avgassytem hela vägen från turbon med en räserkisse landar du på runt 250hk kallas för steg 4 hos Autotech körde detta på min gamla V40 2.0T och var mycket nöjd och hade aldrig några problem såldes till en vän som nu kört 10k mil till utan motorbekymmer bilen finns på min sida bland gamla bilar trimmet rekommenderas skarp bara att ringa Autotech.

Då jag såg en prislapp på 20-30 tusen så hade jag tänkt leta efter delar själv, men hörde att man kan montera t4 steg 1 chip, och sedan rätt avgassystem så hamnar man runt 250hk? Och slut lappen går på runt 10tusen?


388 Inlägg
15 oktober 2011
#7
Eleanor-Mannen skrev:
yoppe skrev:
Eleanor-Mannen skrev:
Hej, har köpt på mig en 2.0t s40, och går i tankarna om att montera en turbo ifrån t4 motorn i hopp om mer effekt och kunna få en fullt fungerande motor! Så de jag undrar då är vad som krävs, vet att t4 turbon passar rakt på, men styrbox, spridare, soppapump mm. vad krävs för att de ska hålla och inte spika eller smällta kolvarna?

Bra att veta, bilen har gått 22.000mil, och ska få en hel service med nya vätskor, kamrem, och möjligtvis ett nytt rostfritt avgassystem ifrån BSR!


Kan även tillägga att jag kan vara intresserad av att köpa delar till detta!


Tack på förhand!
Mvh, Fredrik!

Du behöver ett chip från Autotech motor i Trollhättan (det är bara dom som har ett färdigt chip till detta vad jag vet) inget annat behövs soppapump,spridare mm hänger, med med orginal avgassytem hamnar du på runt samma effekt som en chippad T4 i effekt med lite skillnader i effektkurvan byter du avgassytem hela vägen från turbon med en räserkisse landar du på runt 250hk kallas för steg 4 hos Autotech körde detta på min gamla V40 2.0T och var mycket nöjd och hade aldrig några problem såldes till en vän som nu kört 10k mil till utan motorbekymmer bilen finns på min sida bland gamla bilar trimmet rekommenderas skarp bara att ringa Autotech.

Då jag såg en prislapp på 20-30 tusen så hade jag tänkt leta efter delar själv, men hörde att man kan montera t4 steg 1 chip, och sedan rätt avgassystem så hamnar man runt 250hk? Och slut lappen går på runt 10tusen?

Klart det blir billigare att montera själv och även leta begagnat det gör nog dom flesta som kan skruva lite chippet måste dock monteras av Autotech då det måste "döpas" ihop med bilen för startspärrens skull.
Kommer inte ihåg vad enbart chippet kostar men har för mig runt 5k det var ju några år sedan så det kan ju vara billigare idag ring och hör vetja.


38 Inlägg
15 oktober 2011
#8
Finns det någon film som visar hur det går med denna setup?

Kan man ha något högre laddryck?

388 Inlägg
15 oktober 2011
#9
v40-sarkom skrev:
Finns det någon film som visar hur det går med denna setup?

Kan man ha något högre laddryck?

prestandan blir i stort sett likvärdig med en T4 fas 1 steg 3 laddtrycket kommer att landa på ca 1.25bar med det anpassade chippet.


3 860 Inlägg
15 oktober 2011
#10
Du kommer få högra ladd med chippet, att öka ladd utan att ändra mjukvaran är ingen bra ide..
Turbo och avgas gör du någ bra i att fixa själv men som sagt måste du i med mjukvaran från ATM, fanns bilder på ur det kan gå om man monterar T4 turbon oc inte anpassar mjukvaran/cippet... inge bra..

Brorsan har nog fan T4 rurbon liggandes sen sin förra.... Elot här på garaget.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 051 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#11
spokenratt skrev:
Du kommer få högra ladd med chippet, att öka ladd utan att ändra mjukvaran är ingen bra ide..
Turbo och avgas gör du någ bra i att fixa själv men som sagt måste du i med mjukvaran från ATM, fanns bilder på ur det kan gå om man monterar T4 turbon oc inte anpassar mjukvaran/cippet... inge bra..

Brorsan har nog fan T4 rurbon liggandes sen sin förra.... Elot här på garaget.

Nej har sett bilder på den kolven, såg ut som en ren mardröm, men ahr blivit rekomenderad att mappa bilen istället för chip, så jag ställer in de för min bil, så vill veta lite vad folk tycker mellan egen mappning eller chipning? smile


3 860 Inlägg
16 oktober 2011
#12
Aaa... alltså har man färdig jukvara för de uppgraderingarna du har tänkt göra så är det kanske inte lönt ed en mappning!?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 051 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#13
spokenratt skrev:
Aaa... alltså har man färdig jukvara för de uppgraderingarna du har tänkt göra så är det kanske inte lönt ed en mappning!?

Ja de har du ju rätt i, eftersom jag ska köra med komponenter efter de som chipet är utformat för!


1 Inlägg
27 november 2011
#14
Jag fick aldrig riktigt kläm på om man bara switchar över en turbo från en t4 till en 2.0t rakt över, är de nått annat man behöver göra??
Jag här nämligen en 2.0t men lite halv dålig turbo som måste bytas men jag har dock en Turbo från en T4 som ligger är de så möjligt och använda den turbon och montera in och använder allt annat orginal
(Är inte ute efter mer effekt för tillfället utan mer så att den fungerar fint)

:smile))

1 051 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#15
Troligen spikas kolvarna, har sett bilder på kolvar som endast byt turbo, fick för lite soppa och då gick då åt fanders hmm


Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 november 2011
#16
v40-sarkom skrev:
Eleanor-Mannen skrev:
v40-sarkom skrev:
Kul med Volvo s/v40 smile  har själv fas1a 2.0T, lämnade in på steg1 bsr nu. kan höra av mig om skillnaden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

scrolla ner så hittar du information om montering av t4-turbo wink

Är själv sugen på byta.

Något riktigt snyggt är trä detaljer.

btw, märkte en skillnad på 95oktan, och 98. i förbrukning och lite bättre acc.

Har inte kört bilen så hemskt mycket än, då jag inte har körkort, så har mest bara testat lite och tycker den går rätt bra redan, men "mycket vill ha mer", står info på bilen på min profil! smile

Hur var de med förbruknignen och accet?

Härligt smile kan bli ett riktigt fint projekt.

kolla även fläktremmen, den behövdes byta på min när kamremmen byttes.


Runt, 0,75L långkörning och jämn.

något bättre drag.

Höh?
Den blir svår att kolla då X40 bilarn har elfläkt.

Autotech

388 Inlägg
28 november 2011
#17
Busgrabb skrev:
v40-sarkom skrev:
Eleanor-Mannen skrev:

Har inte kört bilen så hemskt mycket än, då jag inte har körkort, så har mest bara testat lite och tycker den går rätt bra redan, men "mycket vill ha mer", står info på bilen på min profil! smile

Hur var de med förbruknignen och accet?

Härligt smile kan bli ett riktigt fint projekt.

kolla även fläktremmen, den behövdes byta på min när kamremmen byttes.


Runt, 0,75L långkörning och jämn.

något bättre drag.

Höh?
Den blir svår att kolla då X40 bilarn har elfläkt.

Hehe sant Busgrabb han syftar nog på multi-remmen wink



Sök