Efter att höger framskärm börjar bli klar får jag då tag tag i den vänstra. Slipar den med grovt 80:s papper på en hyvel för att få alla ojämnheter att framträda. Det var ju denna skärm som hade kapats av på mitten. Sen bankats ut för att svetsas ihop igen
En bättre begagnad skulle inte ha suttit helt fel, men nu finns inte någon sådan inom rimligt avstånd eller tid
Så vi får göra det bästa av situationen och försöka få fason på den här. Det kommer inte att gå att få den här så den blir perfekt, men vi ska se om den blir godkänd i alla fall. Och kanske det dyker upp nån bättre i framtiden. Då är det ju bara att byta
Usch hatar att spackla men är ju tyvärr nödvändigt ont för det mesta
Kaross och lackeringsjobben är de mest krävande och kostsamma på en bilrenovering. Därför stannar de projekt som stannar just när det blir dags för lack. Att riva är enkelt, skruva på nytt krom är bara dyrt. Renovera motorer och växellådor gör många själv. Klädsel kan vara dyrt. MEN karossjobb är ALLTID dyrt att lämna bort.
Gör man det själv ska man ha tålamod, och ha ett bra öga för karosslinjer. Man ska kunna avläsa på en plåtren yta om den är rak eller behöver riktas. Detta kräver år av övning. Inget som man kan över en natt.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 508 Inlägg
29 augusti 2012
#1052
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:
Usch hatar att spackla men är ju tyvärr nödvändigt ont för det mesta
Kaross och lackeringsjobben är de mest krävande och kostsamma på en bilrenovering. Därför stannar de projekt som stannar just när det blir dags för lack. Att riva är enkelt, skruva på nytt krom är bara dyrt. Renovera motorer och växellådor gör många själv. Klädsel kan vara dyrt. MEN karossjobb är ALLTID dyrt att lämna bort.
Gör man det själv ska man ha tålamod, och ha ett bra öga för karosslinjer. Man ska kunna avläsa på en plåtren yta om den är rak eller behöver riktas. Detta kräver år av övning. Inget som man kan över en natt.
tilläggas ska väl att många lackerare inte vill lacka bilar som nån "hobbyspacklat" hemma , för att slutresultatet blir en besvikelse, & lackeraren får skit för en dålig lack, när det i själva verket är bilägrens spackling som är felet
Nu är allt spacklat och det börjar så småningom bli dags att dra på fölande lager epoxy. Men först skall vi se om de olika karossbitarna passar ihop med varandra.
Jag säger vi för vid detta jobb krävs det nästan att man är två. Jag får ta farsan till hjälp här.
Det första vi ser är att vänster framdörren inte alls passar
upptill linjerar den fint, men nedtill spärrar den nästan 3 centimeter. Vad gör vi då. Vi skruvar loss den och ställer in den på nytt, lossar gångjärnen, både från dörr och kaross, men inget hjälper.
Dörren är vind
Detta skulle man kanske ha kollat före man grundade och spacklade och drog en massa slipfärg på den.
Usch hatar att spackla men är ju tyvärr nödvändigt ont för det mesta
Kaross och lackeringsjobben är de mest krävande och kostsamma på en bilrenovering. Därför stannar de projekt som stannar just när det blir dags för lack. Att riva är enkelt, skruva på nytt krom är bara dyrt. Renovera motorer och växellådor gör många själv. Klädsel kan vara dyrt. MEN karossjobb är ALLTID dyrt att lämna bort.
Gör man det själv ska man ha tålamod, och ha ett bra öga för karosslinjer. Man ska kunna avläsa på en plåtren yta om den är rak eller behöver riktas. Detta kräver år av övning. Inget som man kan över en natt.
tilläggas ska väl att många lackerare inte vill lacka bilar som nån "hobbyspacklat" hemma , för att slutresultatet blir en besvikelse, & lackeraren får skit för en dålig lack, när det i själva verket är bilägrens spackling som är felet
Precis. Inte så kul för lackeraren att lägga en massa tid och ta en massa betalt för nåt som inte blir bra. Då blir det lackerarens fel i svenssons ögon.
Hm, lite svårt att se på bild. Men jag fick lägga chims och flytta låset x-antal gånger på min bil för att dörrarna skulle sitta bra igen. Lägga chims på det övre dörrfästet så att den undre delen kryper in lite.
Hm, lite svårt att se på bild. Men jag fick lägga chims och flytta låset x-antal gånger på min bil för att dörrarna skulle sitta bra igen. Lägga chims på det övre dörrfästet så att den undre delen kryper in lite.
Problemet är att dörren passar där den är, förutom att hörnet spärrar i bakkant på den.