3018
Sök

Kopplingsschema till dubbla basar

31 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Men tanke på denna tråden så har jag en liknande fråga men ändå inte! Därför startade jag en ny!

Har två stycken likadana Rockford 12:or med dubbla talspolar och ett likadant slutsteg som trådskaparen har i angivna länk, dvs 2 st RF T112D2 (dubbla talspolar) basar och ett tvåkanaligt 8002 slutsteg!

Nu till problemet: Nu vill jag kunna koppla in bägge basarna med hjälp av detta steget! Steget har kraft nog men hur ska det kopplas? Handlaren snackade nåt hastigt om att brygga steget, seriekoppla basarna och sen parallellkoppla spolarna? Stämmer detta eller finns det en smidigare lösning?

En av anledningarna till att jag bara har ett steg är dels att budgeten är sprucken (redan uppe i 42.000:-) och om jag vill ha ett steg till så innebär det att mer kabel måste dras, ytterligare en kondning måste tas i beräkningarna osv osv!

Bygget är av den seriösare sorten därför vill jag att det inte bara ska dunka utan det ska vara rent och fint ljud men även fint ljud har en prislapp och i detta fallet så medför ett extra steg en kostnad på en bit över 10.000:-!

Några tankar?

SkenLaddRacing
189 Inlägg
25 augusti 2006
paralellkoppla talspolarna o koppla in 1bas/kanal. Vet ente om steget går o lastas ner i 1 ohm, om man kan det, koppla så här
http://img101.imageshack.us/img101/300/kopplingsschemahj0.png

rätta mig om ja har fel big_smile
Senast redigerat av henkecool (25 augusti 2006)

Rather turboshit than NO power at all.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 augusti 2006
Ja med denna koppling får steget en last på 2 ' 2ohm, klarar det och lastas ner till 1ohm mono med dubbel effekt (är det inte dubbel effenkt så trivs den inte med kofigurationen och 2*2 e bättre)... Det är ingen direkt skillnad rent funktionemässigt...

31 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
henkecool skrev:
paralellkoppla talspolarna o koppla in 1bas/kanal. Vet ente om steget går o lastas ner i 1 ohm, om man kan det, koppla så här
http://img101.imageshack.us/img101/300/ … emahj0.png

rätta mig om ja har fel big_smile

Du bist mein gud big_smile

Exakt så han menade, tror jag... Och ja, steget går att lasta til 1 Ohm!

Men varför snackade försäljaren om att brygga steget? Känns ju helt onödigt med denna formen av koppling!?
Senast redigerat av Kortison (25 augusti 2006)

SkenLaddRacing
189 Inlägg
25 augusti 2006
heheh kul att den kunskapen ja har kommer till nytta big_smile

Rather turboshit than NO power at all.

Sök