it_mutt skrev:
carnageman skrev:
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.
Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik
Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.
MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.
it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta
inte är en moralkärringtråd.
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%
BRA att du använder fetstil. Verkligen.
Nu har jag inte sagt något om att hastigheten var avgörande till att själva olyckan inträffade, utan bara att det ökade risken för att olyckan hade dödlig utgång med 600%.
fast slumpen avgör betydligt mycket mer än farten
sen är kunskaperna bakom ratten avgörande
så att farten är orsaken till att en olycka händer är fruktansvärt liten
men alla framhäver att om du kör fort så skadas du svårt eller dör när du krockar
men det är b-s det är något helt annat som gör att ens olyckan händer oftast folks okunskap som orsakar olyckor
läser dagligen om idioter som bränner av på en raksträcka mitt i sommarn när det är torrt och fint
när sånna är igång kvittar det om man kör 10km/h eller 200km/h kommer man ivägen för en sån jävel så dör man säkert vilket som eftersom dom inte har någon bilkunskap alls eftersom dom lyckas krocka på en väg som är bred nog för att vända ett 24meter ekipage utan problem
endå lyckas dom flyga över mitt räcken och skit och landa i någon mötande bil och liknande hela tiden
det är okunskapen som skulle bort istället för att se till att hålla ner hastigheterna
på vägarna
om jag skulle köra efter reglerna och skita i att titta mig ordenkligt för över allt skulle jag krocka säkert 10gånger varje dag utan att det ens skulle vara mitt fel
pga folk inte kan köra
men polisen bevakar inte deras körbetende utan dom ger sig på fortkörarna som aldrig ens skulle krocka om det inte fanns en massa idioter som inte ens borde ha körkort som gör idiotgrejer i trafiken
väldigt många som kör långsamt och lagligt har tex inte backspeglar i sina bilar
gaspedal har dom inte men dom åker endå ut mitt framför bilar i kors
dom kör ut på motorvägen i 50km/h osv
kan göra listan såååå lång att köra förfort är en så liten del av riskerna i trafiken att jag anser att det är värt risken
sen om alla andra vill köra sakta så fine det får dom så gärna göra bara dom har god uppsikt på allt dom gör och använder backspeglar blinkers och gaspedal för att anpassa sig till den övriga trafiken på ett trafiksäkert sätt