2770
Sök

Varför kör du för fort?

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 oktober 2011
Där har du fel mannen, finns otaliga, bland annat här på garaget som fått ta om körkortet för att dom tvärnitat för att bilen bakom ligger för nära. Grov vårdslöshet i trafik = 12-24 mån indraget körkort, därefter ta om lappen... sad
Tagz0o skrev:
Tanke; Att på motorvägen ha farthållare på 110km/h är omöjligt. För antingen ligger där en jävla Wv polo och fiser i ~100 km/h  och när man då ska gå om den bilen utan att gasa på som en blådåre så kommer det någon och kör en upp i arslet och tror att dom är Chuck jaeger i sin jävla bmw!

Någon som panikbromsar bara för att jävlas med den som ligger bakom ? 

Riktigt farligt men, bilen bakom är vållande till skada!

(inget ont om varken Wv ägare eller Bmw ägare)

7 274 Inlägg
17 oktober 2011
carnageman skrev:
Där har du fel mannen, finns otaliga, bland annat här på garaget som fått ta om körkortet för att dom tvärnitat för att bilen bakom ligger för nära. Grov vårdslöshet i trafik = 12-24 mån indraget körkort, därefter ta om lappen... sad
Tagz0o skrev:
Tanke; Att på motorvägen ha farthållare på 110km/h är omöjligt. För antingen ligger där en jävla Wv polo och fiser i ~100 km/h  och när man då ska gå om den bilen utan att gasa på som en blådåre så kommer det någon och kör en upp i arslet och tror att dom är Chuck jaeger i sin jävla bmw!

"Såg du inte rådjuret som sprang?"

Fast nu blev det lite OT

Svartlistad
446 Inlägg
17 oktober 2011
jag kör 99% av tiden bakom ratten för fort. dock inte på 30 och 50vägar!

Det är ju så skönt att ligga uppemot 200km/h på farthållaren när man kör längre sträckor sena kvällar och nätter..

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 oktober 2011
Rådjuret kan fungera om han bakom är själv i bilen, polisen avgör om någon ska rapporteras för vårdslöshet, försäkringsbolaget vem som är vållande... Man ska alltid försöka undvika en olycka, man kan ALDRIG med 100% vara säker på försäkringsbolagens dom...

Svar på ämnet i tråden:

Jag kör så fort som jag anser att jag kan köra utan att vara en trafikfara.
När jag väljer att köra snålt så ligger jag 85-90 på alla vägar som det är tekniskt möjligt att ligga i den farten på, under förutsättning att jag kan stanna på den sträcka jag överblickar smile
Senast redigerat av carnageman (17 oktober 2011)

2 656 Inlägg
17 oktober 2011
Tagz0o skrev:

askul o jaga bilar med bmwn ju smile hahaha

100% ninja
342 Inlägg
17 oktober 2011
Tagz0o skrev:

Om du avsiktligt bromsar på det sättet, så ja, den bakom är vållande till krocken, men du kan bli skyldig i vållande till annans fara och eventuellt vårdslöshet i trafik. Så den bakom får betala för krocken, men du har inget körkort sen. Och att göra sådär är livsfarligt, borde vara nackskott på alla som tycker det är en bra plan.

Dessutom, så är du skyldig att lämna vänsterfilen om det kommer någon bakom. Eftersom det faktiskt står klart å tydligt i vägtrafiklagen att det är olagligt att hindra bakomvarande fordon som försöker köra om, så att bromsa sådär är ett lagbrott. + att du inte vet av vilken anledning personen i fråga kör för fort.

Btw: såg att ni satt å drog bullshitstatistik, så här kommer en till. 50% av alla singelolyckor som involverar att bilar kör ut i vatten, har en alkoholpåverkad förare. vilket då betyder att det är precis lika farligt att köra full som nykter om du bor ute på kusten eller vid en sjö.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

711 Inlägg
17 oktober 2011
carnageman skrev:
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.

Och det grundar du på?

Rallyförare
1 075 Inlägg
17 oktober 2011
Det går inte att mäta upp, finns inget underlag alls för deras teori...

thelaughingmadman skrev:
carnageman skrev:
Den där beräkningen kör transportstyrelsen med också, det är rent buffel och båg, taget ur luften.

Och det grundar du på?

711 Inlägg
17 oktober 2011
Det går väl visst att mäta? Varför tror du man testar krockar i olika hastigheter?

Med ditt resonemang skulle ju krocktester över huvudtaget vara, inte bara felaktiga, men dessutom onödiga, då det inte finns något belägg för de resultat man får.

Jag tror cirka 100 års (nja, lite att ta i kanske) säkerhetsutveckling har fått fram ganska bra sätt att se skador vid olika hastigheter.

Eller vad tror du?
carnageman skrev:
Det går inte att mäta upp, finns inget underlag alls för deras teori...

thelaughingmadman skrev:
carnageman skrev:

Och det grundar du på?

Fri fart för ett fritt folk!
14 091 Inlägg
17 oktober 2011
it_mutt skrev:
carnageman skrev:

Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik

Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.

MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.

it_mutt skrev:
Ja, jag MÅSTE börja med att påpeka att detta inte är en moralkärringtråd.
Förra veckan hörde jag dessutom i något "polisprogram" att; håller man en hastighet som är 25% högre än sina medtrafikanter, så ökar riskerna att vara inblandad i en olycka med dödlig utgång med 600%

BRA att du använder fetstil. Verkligen.

Nu har jag inte sagt något om att hastigheten var avgörande till att själva olyckan inträffade, utan bara att det ökade risken för att olyckan hade dödlig utgång med 600%.

fast slumpen avgör betydligt mycket mer än farten
sen är kunskaperna bakom ratten avgörande

så att farten är orsaken till att en olycka händer är fruktansvärt liten

men alla framhäver att om du kör fort så skadas du svårt eller dör när du krockar

men det är b-s det är något helt annat som gör att ens olyckan händer oftast folks okunskap som orsakar olyckor

läser dagligen om idioter som bränner av på en raksträcka mitt i sommarn när det är torrt och fint
när sånna är igång kvittar det om man kör 10km/h eller 200km/h kommer man ivägen för en sån jävel så dör man säkert vilket som eftersom dom inte har någon bilkunskap alls eftersom dom lyckas krocka på en väg som är bred nog för att vända ett 24meter ekipage utan problem

endå lyckas dom flyga över mitt räcken och skit och landa i någon mötande bil och liknande hela tiden

det är okunskapen som skulle bort istället för att se till att hålla ner hastigheterna
på vägarna

om jag skulle köra efter reglerna och skita i att titta mig ordenkligt för över allt skulle jag krocka säkert 10gånger varje dag utan att det ens skulle vara mitt fel
pga folk inte kan köra

men polisen bevakar inte deras körbetende utan dom ger sig på fortkörarna som aldrig ens skulle krocka om det inte fanns en massa idioter som inte ens borde ha körkort som gör idiotgrejer i trafiken

väldigt många som kör långsamt och lagligt har tex inte backspeglar i sina bilar
gaspedal har dom inte men dom åker endå ut mitt framför bilar i kors
dom kör ut på motorvägen i 50km/h osv

kan göra listan såååå lång att köra förfort är en så liten del av riskerna i trafiken att jag anser att det är värt risken

sen om alla andra vill köra sakta så fine det får dom så gärna göra bara dom har god uppsikt på allt dom gör och använder backspeglar blinkers och gaspedal för att anpassa sig till den övriga trafiken på ett trafiksäkert sätt

Kör fort så hinner inget hända...

16 197 Inlägg
17 oktober 2011
jag kör aldrig för fort, de e alla andra som kör för sakta..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Growe skrev:
it_mutt skrev:
carnageman skrev:

Hastigheten som sådan medför ingen högra eller mindre risk i trafiken. Riskerna som dödar är följande:
* Rattfylla / drograttfylla
* Koncentrations svårigheter, t.ex sms, gps, barn, smink
* Dålig uppsikt framåt
* Dålig uppsikt bakåt
* Dålig uppsikt åt sidan
* Dålig kordinationsförmåga (t.ex att veta vilken fil man har hjulen i)
* Utebliven eller för sen teckengivning (blinker) ofta ihop med dålig uppsikt
* Dubbfria vinterdäck
* Allmänt dålig körteknik

Hastigheten vid kollisionsögonblicket avgör i och för sig hur allvarliga skadorna blir, då i hop med var t.ex smällen tar och vilket fordon man färdas i...
Hastigheten är ALDRIG huvudanledningen till varför en krock inträffar.

MVH / Johan Jäderström, Rallyförare med 130.000mils erfarenhet.

BRA att du använder fetstil. Verkligen.

Nu har jag inte sagt något om att hastigheten var avgörande till att själva olyckan inträffade, utan bara att det ökade risken för att olyckan hade dödlig utgång med 600%.

fast slumpen avgör betydligt mycket mer än farten
sen är kunskaperna bakom ratten avgörande

så att farten är orsaken till att en olycka händer är fruktansvärt liten

men alla framhäver att om du kör fort så skadas du svårt eller dör när du krockar

men det är b-s det är något helt annat som gör att ens olyckan händer oftast folks okunskap som orsakar olyckor

läser dagligen om idioter som bränner av på en raksträcka mitt i sommarn när det är torrt och fint
när sånna är igång kvittar det om man kör 10km/h eller 200km/h kommer man ivägen för en sån jävel så dör man säkert vilket som eftersom dom inte har någon bilkunskap alls eftersom dom lyckas krocka på en väg som är bred nog för att vända ett 24meter ekipage utan problem

endå lyckas dom flyga över mitt räcken och skit och landa i någon mötande bil och liknande hela tiden

det är okunskapen som skulle bort istället för att se till att hålla ner hastigheterna
på vägarna

om jag skulle köra efter reglerna och skita i att titta mig ordenkligt för över allt skulle jag krocka säkert 10gånger varje dag utan att det ens skulle vara mitt fel
pga folk inte kan köra

men polisen bevakar inte deras körbetende utan dom ger sig på fortkörarna som aldrig ens skulle krocka om det inte fanns en massa idioter som inte ens borde ha körkort som gör idiotgrejer i trafiken

väldigt många som kör långsamt och lagligt har tex inte backspeglar i sina bilar
gaspedal har dom inte men dom åker endå ut mitt framför bilar i kors
dom kör ut på motorvägen i 50km/h osv

kan göra listan såååå lång att köra förfort är en så liten del av riskerna i trafiken att jag anser att det är värt risken

sen om alla andra vill köra sakta så fine det får dom så gärna göra bara dom har god uppsikt på allt dom gör och använder backspeglar blinkers och gaspedal för att anpassa sig till den övriga trafiken på ett trafiksäkert sätt

Och du har inte riktigt förstått vad meningen med tråden var. INTE vad du anser är sant eller inte när det gäller statistik.

Tråden handlar om VARFÖR "Du" kör för fort. Sen att DU anser att beräkningarna är bluff och båg får stå för dig, uppenbarligen håller inte alla med (transportstyrelsen ex.vis). Men, även om det ÄR bluff och båg, så svarar det inte på frågan varför du kör för fort.

OCH, det är det som tråden handlar om <punkt>

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
jag kör aldrig för fort, de e alla andra som kör för sakta..tongue

Haha! tongue

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 oktober 2011
Tagz0o skrev:

1+

C H E V R O L E T <3

961 Inlägg
17 oktober 2011
för att grejerna är byggd för de :p

Pure DieselPower

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
17 oktober 2011
Kör fortare om jag är trött, det håller en koncentrerad och mer vaksam.

Sen om det är bättre eller sämre det vette fan, säkerligen är det olika på person till person.

Sen allt statistik snack litar jag inte på för fem öre. Skrämsel progaganda som endast biter på Gösta 63 och berit 74.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
LuCiiifer skrev:

Sen om det är bättre eller sämre det vette fan, säkerligen är det olika på person till person.

Sen allt statistik snack litar jag inte på för fem öre. Skrämsel progaganda som endast biter på Gösta 63 och berit 74.

Lite det jag menar. Det jag har tagit upp i skapandet av tråden är ju vad som SÄGS (även om tidsbesparingen är rätt, och ja, bränsleförbrukningen också). Men precis som du säger, så är jag ju intresserad av varför (utan att vara ute efter att fördöma någon) smile

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
17 oktober 2011
it_mutt skrev:
LuCiiifer skrev:

Lite det jag menar. Det jag har tagit upp i skapandet av tråden är ju vad som SÄGS (även om tidsbesparingen är rätt, och ja, bränsleförbrukningen också). Men precis som du säger, så är jag ju intresserad av varför (utan att vara ute efter att fördöma någon) smile

Precis som du säger. sen att hålla på och larva sig med panikbromsningar och att ligga och trycka folk i röven ser jag själv som ren idioti. (om jag nu inte racear mot nån) då känns det okej. men att sabba för andra känns fel. tycker dock inte hastigheten har med det att göra. Visst  de som kör sakta sabbar ju för andra och ser det lite som en trafikfara då det gör folk irriterade vilket resulterar i idiotomkörningar som kan orsaka olyckor.

Men nog om det och över till varför alla ni andra kör för fort, Bråttom jämt?

671 Inlägg
18 oktober 2011
tkd_rille skrev:
Aga_Diff skrev:
"Varför kör du för fort?" -För att jag har bråttom?

Gör inte det.  Resultat i när du har bråttom är att våra skattepengar går till dig när du kunde varit frisk.  Varför ?

Bråttom = Stress = må dåligt = positivt eller negativt = börjar bli mer stressig = du vid 40 års ålder drabbas av stroke.  Vilket betyder att du hamnar i rehabiliteringsvård så du kommer bli ett sjukfall och kommer kosta minst 6 månaders skattepengar.  big_smile   Du säger de händer aldrig mig. Säg de till de som går in i väggen wink

Kloka ord som tyvärr är svåra och avhjälpa,
Helt klart att stress skruvar upp tempot på vägen.

Tankare
185 Inlägg
18 oktober 2011
carnageman skrev:
Tagz0o skrev:

Hade ingen aning om att det var så illa. =O Tack för heads upp!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

Sök