2541
Sök

Köpråd Evo IX, dodge ram srt 10, subaru?

129 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#1
Halloj nu är det på gång att bli av med T:5an och pröva någonting nytt. Som topicen lyder så är det de tre jag väljer mellan. Står nog mest mellan evo ix och dodgen, är ju väldigt olika men om man nu kollar prestanda mässigt så ligger de rätt så lika, 0-100 kmh osv? awd är ju alltid roligt men likaså bakhjulsdrift! Tänkt mig isåfall en evo ix med jrm steg 1. Har varit och glott på en riktigt fin dodge och är ju en sjukt brutal bil. Jag kör väll inte allt för mycket mest fram och tillbaks till jobbet sen på sommarn blir det mycket träffar osv.
De bilar jag glott på ligger ungefär på samma prisnivå runt 200 000. Dodgen har alltid varit en dröm bil försäkringen blir ju lite billigare men spelar ingen större roll direkt.. Den drar ju betydligt mer bensin men det får man ju räkna med när man kollar på sådana bilar!

Är ensam och vill ha en riktigt rolig bil som går fint. Vet att det är väldigt olika biltyper men vad tycker ni kom gärna med era åsikter, gällande drift, servicar osv på bilarna!

Vore riktigt trevligt att få veta ni tycker om dem.

Mvh Jonas


593 Inlägg
29 oktober 2011
#2
Evon ALLA dagar i veckan!

Grymt rolig allroundbil, som har sjukt potential att bli grymma på riktigt!
Så finns det OÄNDLIGT med grejer till dessa bilar, så de kommer aldrig bli tråkigt att äga en, för man kan alltid hitta nya saker till kärran!

//Jerker

Trucker
2 710 Inlägg
29 oktober 2011
#3
Inte testad nån av bilarna, men tycker att RAM:en är så brutal o skulle därför valt den! Sitta högt i brukisen hade vart najs wink

Fart missbrukare

129 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#4
Subaru har ju en 2,5l också vad tycks om den?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 oktober 2011
#5
Kör på Dodge bara för att den är så sjukt jävla störd.

Återkom senare när du lyckas få i 6'ans växel på dem, som endast kan läggas i över 270km/h. Sen så är det samma motor som Viper som sagt, och det finns dubbelturbo kit för upp till 1700hk om du nu blir less på endast 500hk.

Dessutom, hur jävla roligt är det inte att köra ifrån i stort sett vad som helst i en stor jävla pickis?
Senast redigerat av Rinnegan (29 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

129 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#6
haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 oktober 2011
#7
Zeero skrev:
haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.

Mitsubishi Evo IX;
0 - 100 på 4.6 sekunder.
0 - 160 på 11.9 sekunder.
402m på 13.4 sekunder.

Dodge RAM SRT - 10;
0 - 100 på 5.3 sekunder.
0 - 160 på 13.4 sekunder.
402m på 13.7 sekunder.


Notera dock att EVO'n väger 1496 kilo.
Medans SRT-10'an väger 2527 kilo.

Det är över ett ton mer, men är inte så långt efter.
Senast redigerat av Rinnegan (29 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 656 Inlägg
29 oktober 2011
#8
Rinnegan skrev:
Zeero skrev:
haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.

Mitsubishi Evo IX;
0 - 100 på 4.6 sekunder.
0 - 160 på 11.9 sekunder.
402m på 13.4 sekunder.

Dodge RAM SRT - 10;
0 - 100 på 5.3 sekunder.
0 - 160 på 13.4 sekunder.
402m på 13.7 sekunder.


Notera dock att EVO'n väger 1496 kilo.
Medans SRT-10'an väger 2527 kilo.

Det är över ett ton mer, men är inte så långt efter.

kan ju bero på att den nästan har dubbla effekten mot en orginal evo?


785 Inlägg
29 oktober 2011
#9
Problemet är att dodgen dricker massor utan att skämmas...!

Its not the fart that kills, its the smell...

2 656 Inlägg
29 oktober 2011
#10
Fredde_Vette skrev:
Problemet är att dodgen dricker massor utan att skämmas...!

http://www.zatzy.com/koeprad/343606-koe … -10-a.html här är en som säger som ägt de att minsta förbrukning blandad körning e 1.6 och snittet betydligt högre :p


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 oktober 2011
#11
ekelund88 skrev:
kan ju bero på att den nästan har dubbla effekten mot en orginal evo?

Kan ju bero på att den har över 1 ton på nacken, och på så vis behöver effekten?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

129 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#12
Jojo såklart dricker dom en jävla massvis om man är rätt så glad på den högra foten, var ju en som snitta ungefär 1,3 landsväg. Men inga utav dessa bilar dricker ju "lite", visst vill man ta någon sväng ibland men är ju inte ute varje dag och kör flera timmar.

Så om man tar en jrm steg 1 evo ix så lär evon klara 0-100 nedåt 4 eller ännu snabbare? Det är ju jäkligt snabbt, låter evon generellt mycket både in och ute när man monterat på allt som tillhör steg 1? Hur är evon med servicar, förstår ju att man ska byta olja med jämna mellanrum men med de ltie större med kamrem osv.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 oktober 2011
#13
I mitt tycke så är det förjävla underligt att snacka bränslekostnad när man är ute efter en mer eller mindre busbil med effekt?

Är det billigt så är det fan inte roligt, och är det roligt så är det fan inte billigt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

440 Inlägg
29 oktober 2011
#14
Dodge!! Grab Life by the Horns! big_smile

353 Inlägg
29 oktober 2011
#15
ayc/acd pumpar ska du se upp med på evo bilar, det är dyrt att laga


172 Inlägg
29 oktober 2011
#16
Evo IX alla dagar

129 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#17
Rinnegan skrev:
I mitt tycke så är det förjävla underligt att snacka bränslekostnad när man är ute efter en mer eller mindre busbil med effekt?

Är det billigt så är det fan inte roligt, och är det roligt så är det fan inte billigt.

haha precis kör ju volvo idag så inte fan åker man billigt, men kul ska det vara smile


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 oktober 2011
#18
Beror på vad man ska göra, vill man köra bana seriöst så är nog en Evo att föredra, men vill man ha en riktigt manlig bil som du dessutom kan lasta en massa på utan problem så är Dodgen ett jävla bra val. smile Raka rör på den är ett riktigt svårslaget ljud! smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 oktober 2011
#19
Zeero skrev:
haha precis kör ju volvo idag så inte fan åker man billigt, men kul ska det vara smile

Same thing here, min Buick drar över 2 liter milen, men den är äckligt rolig att köra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

785 Inlägg
30 oktober 2011
#20
Som busbil så är det hyffsat oviktigt med bränsleförbrukning, men om man jämför körglädje kontra milkostnad hade jag valt evo'n, trots att den snittar över 2 liter/ mil vid aktiv körning.

1,3 L/ mil med en srt/10? Stor risk! Kanske om man bogserar den!
Polaren kör samma "truck" fast med HEMI.. Och den snittar närmre 2 L/ mil vid lugn körning.

Har haft en evo9 och provat en vipertruck, och evon är roligare, men vipertrucken ruggigt mycket manligare!!

Its not the fart that kills, its the smell...


Sök