3287
Sök

Pris på 750 w slutsteg??

35 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Har ett slutsteg på 750w, ett caliber ca1252b.. vad kan de kosta? Ska slänga ut de på annons, vad ska jag ta för de?

Tacksam för svar!!

400 Inlägg
5 november 2011
VW_Golf_3 skrev:
Har ett slutsteg på 750w, ett caliber ca1252b.. vad kan de kosta? Ska slänga ut de på annons, vad ska jag ta för de?

Tacksam för svar!!

ca. 700-800kr i nyskick låter som ett bra pris.

Det är förresten på 300W, inte 750.
Senast redigerat av JonatanR (5 november 2011)

8 Inlägg
5 november 2011
JonatanR skrev:
VW_Golf_3 skrev:

Tacksam för svar!!

Som det står ovan så är slutsteget på 750w.
När du inte kan eller vet så skit i att svara !

Det som inte går o laga med hammare o en näve fyrtum är inte värt att laga....:)

21 761 Inlägg
5 november 2011
Det där steget är på 750 W max och 300 WRMS enligt info hos caliber.nl. När man anger effekten på ett steg så är det väldigt missvisande med maxeffekten, istället bör man ange RMS-effekten. smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 november 2011
S6006 skrev:
JonatanR skrev:
VW_Golf_3 skrev:

Tacksam för svar!!

Ajjabajja.. inte fräsa ifrån nu.  Du är ute på vääääldigt djupt vatten, det är HELT KORREKT det han säger.

Så tänk till lite nästa gång. wink

Steget ger 2 * 125 wrms.. och 300w bryggat.
Senast redigerat av Tokken (6 november 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

322 Inlägg
6 november 2011
100kr tycker ja så kan ja köpa de:D

400 Inlägg
6 november 2011
S6006 skrev:
JonatanR skrev:
VW_Golf_3 skrev:

Tacksam för svar!!

När du inte kan uppföra dig så skit i att öppna käften.

6 851 Inlägg
6 november 2011
JonatanR skrev:
S6006 skrev:
JonatanR skrev:

Fast båda har ju rätt, eller båda har ju fel, beror på hur man tolkar det.

8 Inlägg
6 november 2011
TT-Avant skrev:
JonatanR skrev:
S6006 skrev:

jag visste att garaget hade besserwissar som ägnar hela sina dagar med trycka ner hellre än att hjälpa... men det här tar fan priset...

tolkar det.....????  jag har själv sett slutsteget och på det står det 750w...?? är det alltså ren lögn.......

känner han som ska sälja det och allt han ville veta va vad han skulle ta för pris......
inte hur många rmsk "eller vad det hette" det har,hade,haft.... eller hur bryggbart det är......

man får ju ändå säga att ni är duktiga på svara (liten eloge) ;p alla vill ju tydligen visa hur kunniga ni är..... men varför inte svara på den verkliga frågan då.....????

Det som inte går o laga med hammare o en näve fyrtum är inte värt att laga....:)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 november 2011
S6006 skrev:
TT-Avant skrev:
JonatanR skrev:

jag visste att garaget hade besserwissar som ägnar hela sina dagar med trycka ner hellre än att hjälpa... men det här tar fan priset...

tolkar det.....????  jag har själv sett slutsteget och på det står det 750w...?? är det alltså ren lögn.......

känner han som ska sälja det och allt han ville veta va vad han skulle ta för pris......
inte hur många rmsk "eller vad det hette" det har,hade,haft.... eller hur bryggbart det är......

man får ju ändå säga att ni är duktiga på svara (liten eloge) ;p alla vill ju tydligen visa hur kunniga ni är..... men varför inte svara på den verkliga frågan då.....????

Oh du store billjudsgud.. VARVA NER!!

Det kallas å rätta till, och med den attityden du har lär du inte komma långt.

NEJ steget ger INTE 750w.. Det är en så kallad ILS effekt.

Han FICk svar DIREKT i tråden om hur mycket pengar han skulle kunna ta för steget.

Varför denna ilska!?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
6 november 2011
S6006 skrev:
TT-Avant skrev:
JonatanR skrev:

de steget är ett "lågpris steg".. å i detta fallet så skriver dom ju 750w för att lura snor ungar som inte fattar bättre, för folk som har nollkoll tittar ju bara på effektsiffran å prislappen: "åh kolla ja får 750watt för 999kr gryyymt"

de steget i max värt 500kr beggat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

35 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det där steget är på 750 W max och 300 WRMS enligt info hos caliber.nl. När man anger effekten på ett steg så är det väldigt missvisande med maxeffekten, istället bör man ange RMS-effekten. smile

som Drönirettab skriver så är maxeffekten är på 750w men rms effekten ligger på 300 w.
MEN slutsteget kom i ett paket från Caliber med en 700w bas, dvs att den utan problem kan driva en 700w bas, enligt caliber, så vad har rms effekten för betyldelse i sammanhanget då?
visst MAX effekten är svår (ibland omöjlig) att nå, men man måste ju ändå kunna komma upp högre än 300w ?

16 197 Inlägg
6 november 2011
VW_Golf_3 skrev:
Drönirettab skrev:

som Drönirettab skriver så är maxeffekten är på 750w men rms effekten ligger på 300 w.
MEN slutsteget kom i ett paket från Caliber med en 700w bas, dvs att den utan problem kan driva en 700w bas, enligt caliber, så vad har rms effekten för betyldelse i sammanhanget då?
visst MAX effekten är svår (ibland omöjlig) att nå, men man måste ju ändå kunna komma upp högre än 300w ?

max effekten på ett steg e rätt ointressant.. de intressanta e ju den kontinuerliga effekten när man spelar musik..  (RMS)

35 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
så steget ligger egentligen på 300w? men det har blivit rekommenderat av caliber att driva en 700w bas.. (basen och steget såldes ju ihop). borde inte basen ha sålts med ett steg på 700 W rms då??

16 197 Inlägg
6 november 2011
VW_Golf_3 skrev:
så steget ligger egentligen på 300w? men det har blivit rekommenderat av caliber att driva en 700w bas.. (basen och steget såldes ju ihop). borde inte basen ha sålts med ett steg på 700 W rms då??

basen kanske oxå bara "tål" 700 max watt..  sen e de ju så att dessa billiga paket ska vara "plånboksvänliga" å eftersom folk stirrar sig blinda på effekten så e de ju skit lätt att lura folk som inte har koll

MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR..

376 Inlägg
6 november 2011
VW_Golf_3 skrev:
Drönirettab skrev:

Det är nog inte så svårt att komma upp till maxeffekten på 750W. Bara att höja volymen lite till när det redan låter illa..
Men det är stor risk att man då fördärvar basen. Sen kvittar det om basen är på 300 eller 3000w.
300W är vad steget klarar av att ge kontiunerligt under kontrollerade former, efter det distar den.
Det här var inte vad trådskaparen frågade efter, men ni kanske kan lära er lite samtidigt.. wink

16 197 Inlägg
6 november 2011
som sagt.. de steget e MAX värt 500kr.

21 761 Inlägg
6 november 2011
Det kan ju vara så att den där basen också har maxeffekten angiven, dvs att den tål 700 W max. I så fall är det inte alltför orimligt att den tål tex 350 WRMS och då verkar kombinationen av bas+slutsteg inte helt fel iaf. smile

Nu är det faktiskt så att en hel del tillverkare skriver maxeffekten på sina prylar, troligen för att locka till sig kunder. Har man då inte full kunskap om hur det ligger till med RMS/maxeffekt så är det ganska naturligt att folk även skriver detta värde i sina annonser eftersom det ju står så på prylarna, inget konstigt med det egentligen. smile

Där har du åtminstone några förklaringar på hur det ligger till och varför folk i tråden har kommit med kritik.

35 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
De har du rätt i, basen och steget "tål" (som evilaudio formulerade det) säkert 700w (basen) resp. 750w (steget), men som du och flera andra säger så är de alltså effekten i Watt "rms" som är den verkliga effekten?, alltså effekten som kan hållas kontinuerligt.  Jag vet inte hur man ska formulera det utan att låta dum; (vad rms effekten är förstår jag nu), men den här max effekten går alltså inte att nå?
Senast redigerat av VW_Golf_3 (6 november 2011)

16 197 Inlägg
6 november 2011
VW_Golf_3 skrev:
De har du rätt i, basen och steget "tål" (som evilaudio formulerade det) säkert 700w (basen) resp. 750w (steget), men som du och flera andra säger så är de alltså effekten i Watt "rms" som är den verkliga effekten?, alltså effekten som kan hållas kontinuerligt.  Jag vet inte hur man ska formulera det utan att låta dum; (vad rms effekten är förstår jag nu), men den här max effekten går alltså inte att nå?

joi max effekt GÅR att uppnå kanske i milllisekunder vid ett viss frekvens..

Sök