Kolla så att inte vevaxeln ligger ett varv fel eftersom kamaxeln går ett varv på vevaxelns två. Ta bort kamremmen vrid vevaxeln ett varv till rätt punkt och lägg på kamremmen igen.
Tyckte vi va noga med det där och ställde in allt rätt. Finns ju märken att ställa efter..
Gör samma sak igen, häll i olja, men sen gör du som jag sa. Åk och och gasa ur den rejält! Problemet i ditt fall verkar vara att oljan rinner iväg från kolvringar och cylinderväggar och då försvinner kompressionen. Med en hatgasning kan man få loss kolvringarna om dem sotat fast och minska bekymret framöver.
Men hur påverkar det ett övertryck i oljefällan? Om man har dåligt komp borde väl inte bli mer tryck i den? Eller tar kompressionen den vägen istället då?
För att om kompressionen, eller rättare sagt den luft som skulle ha komprimerats går ut i vevhuset så ökar trycket i vevhuset till över det normala. Det skapar ett bra mycket högre tryck i vevhus och vevhusventilation.
TimarS40 skrev:
Kolla så att inte vevaxeln ligger ett varv fel eftersom kamaxeln går ett varv på vevaxelns två. Ta bort kamremmen vrid vevaxeln ett varv till rätt punkt och lägg på kamremmen igen.
Till att börja med menar u ett halvt varv hoppas jag..? För det andra så går motorn nu, och den kommer inte ens att starta om kammarna och vev stog ett halvt varv ifrån varann.
Har kört ett komptest nu och resultat blev: 9,2 10,2 9,7 10,2 10,1. Vad ska kompet ligga på i en B5202S? Startade för övrigt som en klocka förut men går lite oroligt, kanske rättar till sig med en ny oljefälla?