3438
Sök

motorn blir för varmt ( R19 )

84 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
nyligen la jag märke till att motorn blev för varmt.
då kollade jag up och såg att  kylarfläkten funkade inte.
och det var  omöjligt och få tag på en ny eller begangnad när det gällde denna bil ( renault 19 - 96)

då drog man ner till skroten o hittade en från en  bmw som man tog, o svetsade o så föratt fixa den.

sen kom andra problemet.   el kabeln som  går från termometaren till kylarfläkten inte funkade.

och eftersom man är inte så himla bra med Bil El. så gjorde jag inget. jag körde hela fläkten och kopplade det manuelt inne i bilen. så jag sätter på den med en knapp istället.
och det funkar helt bra.

nu är det ny problem.

det verkar att  termometaren öppnar inte "locket" föratt vattnet som är inne I kylaren ska gå rund.
hur fixar man det så det är öppet hela tiden ?

mvh
aly

Evolution
1 627 Inlägg
29 augusti 2006
aly skrev:
och det var  omöjligt och få tag på en ny eller begangnad när det gällde denna bil ( renault 19 - 96)

då drog man ner till skroten o hittade en från en  bmw som man tog, o svetsade o så föratt fixa den.

sen kom andra problemet.   el kabeln som  går från termometaren till kylarfläkten inte funkade.

och eftersom man är inte så himla bra med Bil El. så gjorde jag inget. jag körde hela fläkten och kopplade det manuelt inne i bilen. så jag sätter på den med en knapp istället.
och det funkar helt bra.

nu är det ny problem.

det verkar att  termometaren öppnar inte "locket" föratt vattnet som är inne I kylaren ska gå rund.

mvh
aly

plockarborten med de sma man inte göra då får inte motorn upp arbetstemp

Fäll ner pungen och landa

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Karlzzon The One skrev:
aly skrev:

och det funkar helt bra.

nu är det ny problem.

mvh
aly

plockarborten med de sma man inte göra då får inte motorn upp arbetstemp

Knacka på den så brukar det klicka till... Byt annars... Som ovan, blir inge bra alls faktiskt..

84 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
okej. så annars om jag knackar på den o inget händer. ska jag vända mig till nån verkstad eller finns det nåt annat sätt o göra det?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 augusti 2006
aly skrev:
okej. så annars om jag knackar på den o inget händer. ska jag vända mig till nån verkstad eller finns det nåt annat sätt o göra det?

åk till biltema å köp ny termostat går väll inte på mycket mer än en 100:-

62 Inlägg
29 augusti 2006
Köp en ny termostat jävel för fan! tongue Dom brukar kunna braka ihop lite ibland.
Sen bör du ju kanske fundera på att köpa en ny temp-givare till fläktarna, sjukt drygt att stänga av och stänga på fläktarna manuellt wink Tänk den dagen du glömmer det, så börjar det koka eller nått sånt skit, lätt värt att investera i en ny! Det är inte alls svårt att byta.

84 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
okej tack för tipsen smile
ska köpa dom imorn smile
o sen jag glömmer faktisk inte om fläkten smile
den är kopplat till pedalerna. så lyser inte pedalerna = e fläkten avstängd tongue
--------
bara föratt få det rätt så. det e
1. termostat
2. temp-givare till fläkten.

det e dom jag ska köpa o inget meR? smile

o varifrån ska jag kolla allt dessa?.

det kommer en kabel från nånstans under bilen som går till  termostaten och tror delas och går till fläkten om jag inte har fel?

vart ska den nya kablerna sitta?

Sök