3724
Sök

Cheva impala 63 motor problem

159 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#1
Hej har precis köpt en cheva med en 283 under huven.. Problemet jag har är att den går att köra typ 5-10 mil sen blir första stiften tät med skit och lägger igen. så får man stoppa och göra rent och sen går de 5-10 mil till. kan påpeka att Den rök vit ifrån avgasystemet på den sida stiftet blir tät men de sluta när bilen blev varmare.

Nån som vet varför de blir så?? och vad ja ska byta/renovera.

Och ge gärna förslag på vart man hittar billiga delar till cheva..

Mvh Johan


866 Inlägg
27 november 2011
#2
Vit rök låter som topp packning? Men blir inte klok med vad du menar med tät ? Är det Norska :-)  Sotar det eller olje kladd ?
I såfall kan det vara knäckta kolvringar eller en kolv som har gett upp. Ett komp prov först , tar den vatten vad har du för insug, vad är där för förgasare 2/4 port ??  delar  http://www.yankeeparts.se/   http://www.hansenkatalogen.se/ Men dom har återförsäljare i var Biltillbehörs butik över hela landet.
Annar är det bara att beställa direkt från usa. Billigast!!

159 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#3
menar de blir som en oljeklump på stiftet så de slutar tända smile de sitter en ny edelbrock förgasare med nytt insug.


1 353 Inlägg
28 november 2011
#4
vitröken som kom när bilen var kall var nog bara kondens/rök för att luften är kall.

skulle den dra vatten på någon cylinder så borde stiften/stiftet på den cyllen vara helt rent och jättefint.

skulle nog också chansa på som tekniknissen skrev, ta ett kompprov och kolla så kolvringarna är ok först och främst.

There's no replacement for displacement

866 Inlägg
28 november 2011
#5
Då har du säkert dåliga (knäckta kolvringar)  Motorn har säkert gått långt så ringarna har  gått i vändkanten i cylindern. Hänt mig några gånger ;-) Har blyfot och får tag i en gammal glidare så får den tofflan så bler det så? Kan det vara så att du köpt den nyligen o gasa lite extra!?  Går att renovera för 14000 -15000 kr om du lämnar in.  Delar motorn skälva kör till en motor renoverings firma får delar och maskinarbete gjort runt 10.000 +-

159 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#6
Fick tips om ventiltätning?? kan de va det? motorn har bare gått 14000 mil. Enligt förra ägaren vill säga och intrumentpanel.


866 Inlägg
28 november 2011
#7
Då ska det vara riktigt slut om stiftet kladdar igen ! Men vad jag förstod så var det bara 1 stift som kladda till sig?
Då borde det var fler som blev kladigga!?  14000!? ;-) Det du ska göra är komp prov Får du lågt komp i en cylinder i med en skvätt motor olja får du ett högre komp då så har du problemet i cylindern. Är det samma eller marginellt högre så är det ventil som läcker. Ta komp prov så kan man bättre avgöra vad problemet är !

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 november 2011
#8
lassre skrev:
Hej har precis köpt en cheva med en 283 under huven.. Problemet jag har är att den går att köra typ 5-10 mil sen blir första stiften tät med skit och lägger igen. så får man stoppa och göra rent och sen går de 5-10 mil till. kan påpeka att Den rök vit ifrån avgasystemet på den sida stiftet blir tät men de sluta när bilen blev varmare.

Nån som vet varför de blir så?? och vad ja ska byta/renovera.

Och ge gärna förslag på vart man hittar billiga delar till cheva..

Mvh Johan

Billiga delar + riktigt bra service/kunnande http://enginekitracing.se/

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

159 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#9
tack för tips smile de blir till å pröva smile tack för tips med sidan smile är en annan sak ja med undrar lite på. När man lägger i parken så uppstår de nåt konstigt ljud? vad e de?? mvh Johan



Sök