3120
Sök

Hur kör man så snålt som möjligt?

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Okej. Motorvärmare så klart. Nämn inte det tack. Har satt det som en sport att köra min Ugly Dvs en Elantra 1.8 -98 så snålt som möjligt. Grannen ska göra detsamma med sin BMW GT. Vi jämför mot vad bilen ska dra enligt "papprerna" Det står en back julöl i pris...

300C:n har jag fått rekordlåga siffror på genom att nästan trycka gasen i botten upp till hastighet och sedan på med farthållaren. Kör samma taktik på koreanen. 95 km/h på motorvägen så klart.

Mer? 98 oktan? låga varv? Så lite el på som möjligt? Fyll på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trummis
404 Inlägg
28 november 2011
Stäng av AC, se till att ha väl pumpade däck, gå ner några kilo i kroppsvikt? big_smile

Forummoderator
26 342 Inlägg
28 november 2011
Lite extra luft i däcken än rekommenderat, sägs gynna bränslesnålheten, bland annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
28 november 2011
Inte släpa på onödig vikt är oxå ett sätt att spara soppa tex barnstolar med alltid smile

606 Inlägg
28 november 2011
är absolut ingen expert på köra snålt men ja motorbromsa mycke ska väl va bra och försöka komma upp i arbetstemp så fort som möjligt  blås rent luftfilter osv :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 november 2011
Riv ur reservhjulet också! Få bort all onödig vikt du kan big_smile Du kanske tjänar nå 0.1L/milen på det i bästa fall.
Kör aldrig med full tank utan tanka lite då och då för att hålla vikten nere.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 679 Inlägg
28 november 2011
Kolla även motorn så den är så frisk den kan bli smile
typ, luftfilter, tändkablar tändstift osv tongue

3 929 Inlägg
28 november 2011
JimmyAndersson skrev:
Kolla även motorn så den är så frisk den kan bli smile
typ, luftfilter, tändkablar tändstift osv tongue

Ställ tändningen då också är ett tips. Du kanske tjänar lite extra på det med wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Gott mos. Reservdäck ut. Barnstolar när jag kan. Massor med luft i däcken! Kanon! Fast vi måste ju tanka fullt för att hålla koll på förbrukningen! 2 tankar gäller det och medelvärdet på dessa. Fast min tank rymmer nog bra mycket mindre än hans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
28 november 2011
Slå i lite lacknafta eller injection cleaner i tanken kan väl va bra tongue?

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
jottosson skrev:
Slå i lite lacknafta eller injection cleaner i tanken kan väl va bra tongue?

Nja, jag kan ju lika gärna slå i 4-5 liter bensin. Fusk. Men hjälper verkligen inj. Cleaner? Bilen är fullservad så byta nåt är jag tveksam till. Kanske en Wellpapp innanför grillen så den blir varm fortare?

3 929 Inlägg
28 november 2011
Wellpapp var en bra idé! Har du bra batteri? Kör stop n go kanske? Slå av den vid röd lysen wink

Forummoderator
18 004 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Wellpapp var en bra idé! Har du bra batteri? Kör stop n go kanske? Slå av den vid röd lysen wink

Det gör jag. startar med ettan i och uppsläppt koppling. Även hemma.

Öppet filter? Lite åt mod.hållet men vadå.
Skippa bakre ljuddämpare?

Pim_Pim
28 november 2011
Eco driving, varva aldrig över 3000rpm och sedan kör du 80 km/h hela tiden tongue

6 632 Inlägg
29 november 2011
Pim_Pim skrev:
Eco driving, varva aldrig över 3000rpm och sedan kör du 80 km/h hela tiden tongue

För gammal bil för Eco driving, personligen kör jag alltid så motorn låter minst belastad.
Bilar som har färddator och växel"varnare" lyckas jag alltid köra snålare med "fel" växel i t.ex. (Ny bil nu då)

Nya focus 1.6 Tdci drog 0.51 landsväg på 5an, men jag kör på 4an i 70 (om det inte är V6a och uppåt) och då fick jag ner förbrukingen till 0.42.

Kör med..

1a: 0-20
2an: 20-35
3an: 35-50
4an: 50-80
5an: 80+

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
29 november 2011
skulle tro att det är farten som blir avgörande om du går från 95km/h till 80km/h så kommer du märka stor skillnad

testade det när jag åkte till garaget en dag när jag hade gott om tid är 10mil t och r
nollade min färdator på min 855turbo -94 aut

den stannade på medelsnitt under 0.8 mot 1.3 som den brukade snitta normalt sätt annars smile

Kör fort så hinner inget hända...

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 november 2011
Du cyklar till jobbet .. det är bensinsnålt utav fan ! Haha

Nej men se till att allt är i bra skick på bilen,kablar,tändstift,alla filter,ut med onödig vikt och ja allt som alla andra redan skrivit wink
Ut med onödig isolering,bullrar det för mkt? Skaffa öronproppar !
Kör jämt och fint och utan stereo, stäng av extraljusena när det inte behövs, te.x vid fri sikt. (Om du nu har såna).
Ut med reservhjulet, är du rädd för punka ? Köp punkasprej.
Fler tips är inte fel så fyll på gott folk.
Det är väl det jag kan komma på.
Senast redigerat av BudgetDunkaren (29 november 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

1 436 Inlägg
29 november 2011
Något som är väldigt effektivt men lite tveksamt trafiksäkerhetsmässigt är att "aldrig" använda bromsen. Släpp gasen i god tid innan korsningar så bilen hinner rulla långsamt och det hinner slå om. Skall framförvarande svänga, styr runt denne. Välj väg och fil efter hur bra det flyter på... Kanske inget man gör in i absurdum men försök ha ett flyt i körningen och använd bromsen så lite som möjligt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

606 Inlägg
2 december 2011
Dieselsmurfen skrev:
Jag är förbannad.

Tackar för alla svar. Jag fyllde på mer luft så klart. Wellpapp i grillen. Ut med "onödiga grejer" Körde på 1-3-5 upp till rätt fart och sen farthållare. 95 km/h på motorväg. (sorry, pallar inte mindre) Alla tips kom väl ungefär mitt i körningen. Bilen var ju relativt nyservad och går utan tvekan helt perfekt.

0.74 (0.7399) L/Mil blev det. Jävla biljävel. Luktar som jag förlorade vadet. KANSKE hinner en tank till. Vi får se. Men körningen är ju ungefär "blandad" vilket stämmer med instr. bok.

Fast Wellpappen gjorde gott för värmen om man räknar minuter! Mumma!

jag tror helt ärligt på lite hårdare körstil :o

Sök