3040
Sök

Zick-zack åkning

43 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Har för mig att så kallad "zick-zack åkning" i syftet att komma fram snabbare är förbjuden? Hamnade i diskussion med min kompis idag då jag började surfa mellan filerna för att komma fram snabbare.

Har googlat lite men hittar ingenting så jag frågar er - är det olagligt eller bara olämpligt? Och om det är olagligt vad snackar vi för straff?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 november 2011
Polisen har börjat fokusera på att ta fast förare för "aggresiv körning" såg jag på nyheterna för ett tag sen. Och den snuten där hade just ligga för nära bilen framför och ligga och köra zick-zack mellan filerna som exempel på det. Går udner vårdslöshet i trafik tror jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 319 Inlägg
29 november 2011
Dessutom lär du ju hålla en högre hastighet än vad som är tillåten, om du kryssar och kör om allihopa?

_----------'

43 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
sleepyoh skrev:
Dessutom lär du ju hålla en högre hastighet än vad som är tillåten, om du kryssar och kör om allihopa?

Inte nödvändigtvis men det är klart att det händer. Detta händer dock oftast på en 60 sträcka där folk tenderar att ligga på 50-55. Glider förbi de i höger fil, byter till höger, glider förbi dem i vänster fil.

500 Inlägg
29 november 2011
Det är förbjudet att köra om någon i högerfilen om det inte är köbildning eller vid en avfart.

Rylander
29 november 2011
Ajonsson skrev:
sleepyoh skrev:

Inte nödvändigtvis men det är klart att det händer. Detta händer dock oftast på en 60 sträcka där folk tenderar att ligga på 50-55. Glider förbi de i höger fil, byter till höger, glider förbi dem i vänster fil.

Händer då rätt ofta att jag med gör de, dock för att jag vet vilka filer som går snabbast fram genom stan o vart innan vilka korsningar man ska byta för att komma fortast fram smile man behöver nödvändigtvis inte köra för fort men de händer väl de med, men vem fan håller hastigheten till punkt o pricka jämt?

Rylander
29 november 2011
Nocturnal skrev:
Det är förbjudet att köra om någon i högerfilen om det inte är köbildning eller vid en avfart.

På motorväg och motortrafikled JA, inne i stan NEJ..  skulle inte du köra förbi vänsterfilen i staden om någon fått kärrningstopp eller dyligt? när du kmr i högerfilen!?

Edit, såg mitt sistnämnda g¨år över din köbildning MEN jag hoppas du förstod vad jag menade?
Senast redigerat av Rylander (29 november 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
29 november 2011
Nocturnal skrev:

Nää. Inte om hastigheten är 70km/h eller lägre.

5 089 Inlägg
29 november 2011
Det kan ju inte hända då alla ska följa hastigheten eller? Och ligger det någon i vänsterfilen som kör lägre än tillåtna hastigheten blir man ju tvungen att åka om på insidan(på 70\50 väg såklart)
Allt annat är väll fortkörning isåfall??tongue

\Lindgren

500 Inlägg
29 november 2011
saab_sonett skrev:
Nocturnal skrev:

My bad, glömde nämna det. Antog att det var väg med hastighet över 70km/h trådskaparen menade.

Muttley
29 november 2011
Kan bli av med körkortet för det.
Så du har fel. Du ska inte köra om på insidan. på vägar med hastighet över 70 såklart.

43 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Nocturnal skrev:
saab_sonett skrev:
Nocturnal skrev:

My bad, glömde nämna det. Antog att det var väg med hastighet över 70km/h trådskaparen menade.

Nja, som jag nämnde i min andra post så är det mest på en längre sträcka med hastigheten 60 som detta händer. Oftast äldre tanter som ska svänga vänster om 1 mil som gillar att ligga i vänster körfält samt äldre män som tycker att 60 är för snabbt att åka så de ligger på 50 i högerfilen.

(Det var 70 på den här sträckan innan)

Men jag har fått mitt svar i alla fall - tack för det smile

Sök