Hej, undrar om någon vet hur d24 funkar med ett T70 turbo? antar att spoolupen är rätt sen men ifall någon vet ungefär vilket varvtal? Har ett hemmabyggt grenrör,byggt som orginal d24t men för toppmontering.
såg denna tråd, det beror ju på vad du ska göra med din gammle disel, vri upp pumpen och lassa på en stor turbo så kan jag tänka mig att den kan bli rätt kul, men visst särskilt optimalt är det ju inte
typ något från 850 t5r eller så hade ja nog letat efter. Alt En turbo från en v70 tdi, Varvet dör dom ej av i regel, det är mottrycket som blir som dödar dom. Plus sprickorna i toppen då..
typ något från 850 t5r eller så hade ja nog letat efter. Alt En turbo från en v70 tdi, Varvet dör dom ej av i regel, det är mottrycket som blir som dödar dom. Plus sprickorna i toppen då..
ofan, men varför spricker toppen då? högt laddtryck? :p
Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
nä, tror de hade med o göra me dåligt utformade kylkanaler i toppen så toppen "punktkokar"
hmm ja det kan nog stämma likadant som gammle b30n termostatern sitter i ena ändå å i andra änden av motorn så kokade de å då sket sig toppen, har hört någa som råkat ut för det mer eller mindre,
jag vill ju påstå att det ända problemet är Diselpumpen, jag vet faktiskt inte om det går med orginal pumpen, vi få se vad dom andra skriver
Jo kan ju vara, men jag provade fråga hos mynädiesel här i Finland och där menade de att orginal d24t pumpen ska räcka till ca 250 hästar? Någon som kan förstärka denna teori?
Garret 14t-16t är mitt tips, de är snabbladdade agg till bra pris.
Skulle vilja ha ca 160-170 hästar och ändå få en hållbar motor, är det möjligt med något av dessa agg?
Ett fint 14t agg skulle sitta fint då! jag körde ett helt nytt sånt med 7an vinklade avgashus på min 760 turbo, Vanlig 8v 4a B230F och hade 1 kilo laddtryck vid 1500 varv!
En sån turbo skall klara pumpa luft till 200-250 kusar med bra intercooler. En 16T klarar lite mer. Dock lite segare spool. Men båda kommer bli snabba på en D24a! Säkert fullt ladd vid 2500rpm iaf