3921
Sök

Konarea vs utrymme, två 10or eller en 15on bas

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Jo. Jag funderar på det med tanke på att två större basar mer eller mindre är uteslutet, men ville kolla vilka andra möjligheter som finns då jag inte gillar att ha för stor bas i bilen big_smile

21 761 Inlägg
29 oktober 2012
I teorin får 4 st HX250D i princip likadan frekvenskurva som 2 st HX300D om båda basmodellerna sitter i 80 liters låda och har 38-39 Hz avstämning, tar man HX380D så behöver den ca 100 liter med samma avstämning för att få liknande kurva. Den totala verkningsgraden för 4 st HX250D är dock inte högre än 1 st HX380D i just den lådan med den avstämningen. smile

Ytterligare 2 st HX250D och aningen lägre avstämning, eller använda 1 st HX380D. Bara att testa. wink

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I teorin får 4 st HX250D i princip likadan frekvenskurva som 2 st HX300D om båda basmodellerna sitter i 80 liters låda och har 38-39 Hz avstämning, tar man HX380D så behöver den ca 100 liter med samma avstämning för att få liknande kurva. Den totala verkningsgraden för 4 st HX250D är dock inte högre än 1 st HX380D i just den lådan med den avstämningen. smile

Ytterligare 2 st HX250D och aningen lägre avstämning, eller använda 1 st HX380D. Bara att testa. wink

Det blir ungefär samma grej ifall jag jämför två HX250 med en HX300 antar jag wink.

21 761 Inlägg
29 oktober 2012
Ja, både frekvenskurvan och totala verkningsgraden blir likadan. Däremot tål ju 2 st 250D lite mer effekt än 1 st 300D och konutslaget blir lite mindre med 2 st 250D. Teoretiskt, viktigt att komma ihåg. smile

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, både frekvenskurvan och totala verkningsgraden blir likadan. Däremot tål ju 2 st 250D lite mer effekt än 1 st 300D och konutslaget blir lite mindre med 2 st 250D. Teoretiskt, viktigt att komma ihåg. smile

Trodde oxå att det skulle bli så smile. Har funderat lite på hur det skiljer sig ifall jag provar en ML300 iställe för att HX380 annars. Men har läst att den är mer för SPL än SQ.
Senast redigerat av Palicuse (29 oktober 2012)

21 761 Inlägg
29 oktober 2012
ML3000 ser ut att få ungefär likadan frekvenskurva i samma lådvolym och avstämning som HX300D. Kan nog hända att den är mer avsedd för "spela högt" än "finlir", men i teorin får den hyfsat "allround" återgivning i 35-40 liter. smile

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Ok. Bara att försöka ta reda på hur två HX 10or, en ML 12a eller en HX 15on kommer att skilja sig i praktiken då smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 oktober 2012
Det skall dock poängteras att simuleringsprogrammens beräknade frekvensgång kan se lika ut för två olika element/lådor, men skilja sig rätt ordentligt sen när man lyssnar.

Har som exempel en gammal PhoenixGold Xenon10 som i en viss sluten volym skulle ha samma frekvensgång som en Xenon12 i en något större. Enligt programmet.

I verkligheten så spelade 12an med helt annat djup och pondus i nedre registret.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
jonash skrev:
Det skall dock poängteras att simuleringsprogrammens beräknade frekvensgång kan se lika ut för två olika element/lådor, men skilja sig rätt ordentligt sen när man lyssnar.

Har som exempel en gammal PhoenixGold Xenon10 som i en viss sluten volym skulle ha samma frekvensgång som en Xenon12 i en något större. Enligt programmet.

I verkligheten så spelade 12an med helt annat djup och pondus i nedre registret.

En orsak till att jag vill veta hur basarna spelar i praktiken smile.

1 631 Inlägg
30 oktober 2012
Har du ingen EQ att justera med? En liten höjning vid 30hz kan göra underverk.... Alternativt jobba med delningsfrekvensen/brantheten uppåt för att få fram karaktären du är ute efter.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 761 Inlägg
30 oktober 2012
jonash skrev:

Som teoretiker kan man då alltid skylla på felaktig parameterangivelse från tillverkaren. wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 oktober 2012
Drönirettab skrev:
jonash skrev:

Som teoretiker kan man då alltid skylla på felaktig parameterangivelse från tillverkaren. wink

Ja, eller snarare att elementet har andra parametrar än de specade, dvs en variation i toleranser på ingående delar och i processen som gör att det blir lite annorlunda.

Jag brukar säga att ett lådprogram gör att man hamnar i rätt kommun, men sen behöver man testa i praktiken för att komma till rätt adress.

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
30 oktober 2012
Visst är det så, programmen ger bara en grundlåda som man ofta får labba med i aktuell miljö. smile

1 129 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Har du ingen EQ att justera med? En liten höjning vid 30hz kan göra underverk.... Alternativt jobba med delningsfrekvensen/brantheten uppåt för att få fram karaktären du är ute efter.

Har provat mig lite fram o tillbaks genom att justera gain på steget och filteren på HU'n. Men tycker att basen blir lite för hård när den trycker på bra. Har provat att lägga lite dämpull i baslådan oxå, vilket ger en mjukare och  bättre djupbas. Men då försvinner dB'n lite för mycke istället tongue. Fast nån annan form av dämpning mer än den bitumen från biltema kan göra skillnad.
Senast redigerat av Palicuse (30 oktober 2012)

Designer.
1 260 Inlägg
30 oktober 2012
Testat slutet?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

1 129 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Testat slutet?

Nej, men är inte så förtjust i slutet tongue

7 274 Inlägg
30 oktober 2012
Palicuse skrev:
gurenius skrev:

Har provat mig lite fram o tillbaks genom att justera gain på steget och filteren på HU'n. Men tycker att basen blir lite för hård när den trycker på bra. Har provat att lägga lite dämpull i baslådan oxå, vilket ger en mjukare och  bättre djupbas. Men då försvinner dB'n lite för mycke istället tongue. Fast nån annan form av dämpning mer än den bitumen från biltema kan göra skillnad.

Har du en ställbar bassboost på steget? Då menar jag att du kan ändra frekvensen på den.
Isåfall kan du ju testa med att öka lite grann längre ner i registret.

Alternativt när du tycker att basen är för hård att du sänker lågpass filtret lite grann.

Basen verkar ju vara kapabel till det du vill att den ska göra bara det att du tycker att det blir för mycket på vissa frekvenser om jag har förstått dig rätt?
Isåfall bör du kunna få till det med lite eq/filterinställningar som tidigare har sagt.

1 631 Inlägg
31 oktober 2012
Palicuse skrev:
gurenius skrev:

Alltså, basen kan spela precis som du vill om du bara får det justerat rätt. Detta exempel visar hur viktigt det är med en bra tweakning av grejorna, långt mycket viktigare än vad det är för prylar. Jag är övertygad om att du kan få till exakt det ljud du är ute efter med befintlig bas, låda och steg.

Prova en flackare delning så du får en kurva som är som högst vid 30hz och sen sjunker med jämn nivå upp till delningsfrekvensen till midbasen. Lämplig nivå kan vara ca 6 dB.

Har du en puckel (som ger den där hårda basen du pratar om) så dämpa den med EQ. Skulle gissa på att du har den vid ca 55-60hz nåt, då upplevs det som att man saknar djupbas men med bra punch och trygg i övrigt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 129 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Bassboost använder jag i princip aldrig, för jag tycker att den förstör baskaraktären big_smile. Har som sagt ställt både steg och filter o provat mig fram på flera sätt. Men musiken o ljudfils kvalitén ställer till det lite ibland oxå tongue.

Även om jag inte skaffar en större bas så funderar jag på om ja skulle prova en något värre bas eller en större låda.

1 631 Inlägg
1 november 2012
Prova du med nåt nytt. Men utan att kunna justera ljudet som du vill ha det bygger du ju på vinst och förlust? Det är ju bara ren tur ifall det skulle bli bra?

Har du mätt upp hur basen spelar idag? Med RTA-mätare eller tonsvep? Har du några peakar eller dippar?

// Gurra

Sök