2957
Sök

Saab 9-5 problem

Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#1
Nu startar inte den gamla saaben 9-5 2.0T 190h -99 sad

När jag startade den så var allt som vanligt, lät den stå ute i 10 min igång. När jag kom ut var den avstängd.
Jag startade den igen och då var all instrumentbelysning släckt och inga mätare fungerade. Men den gick bra.
När jag kört 3-4 kilometer hoppade hela bilen till, sen kunde jag köra vidare. Det fortsatte så i 2 mil. När jag kom hem igen stängde jag av och skulle starta igen, då startade den men dog direkt och gick inte att starta mer. motorn går runt men det händer inget mer.

Kan det ha med styrboxen att göra?

Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#2
Kan tillägga att motorn inte går runt längre

1 498 Inlägg
Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#4
Okej har du något förslag på vart det kan vara?

457 Inlägg
25 december 2011
#5
Motorn går inte runt säger du... Finns det ström i batteriet?

Vi börjar där för att sedan avancera!

230 Inlägg
25 december 2011
#6
Ladda batteriet, sen ber du ngn vrida på nyckeln o du ligger i baksätet o här ifall bränslepumpen går, Är ju vanligt med bränslepumpar som går sönder på 9-5or, Värt o kika på iaf!


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 december 2011
#7
eXe skrev:
Ladda batteriet, sen ber du ngn vrida på nyckeln o du ligger i baksätet o här ifall bränslepumpen går, Är ju vanligt med bränslepumpar som går sönder på 9-5or, Värt o kika på iaf!

Räcker ju att man har dörren öppen när man vrider på tändingen så ska man höra pumpen.

2slow

Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#8
Aern skrev:
Motorn går inte runt säger du... Finns det ström i batteriet?

Vi börjar där för att sedan avancera!

Jag har satt batteriet på laddning nu men tror inte det är det som är felet för att den startar normalt och allt funkar när den stått över natten.

Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#9
eXe skrev:
Ladda batteriet, sen ber du ngn vrida på nyckeln o du ligger i baksätet o här ifall bränslepumpen går, Är ju vanligt med bränslepumpar som går sönder på 9-5or, Värt o kika på iaf!

Tänkte på det med men då borde ju mätarna fungera hmm men jag ska kolla det

1 498 Inlägg
25 december 2011
#10
Vid låg ström blir sidarna svarta på 9-5orna så jag tror på dåligt batteri.


Dagby
25 december 2011
Trådstartare
#11
ascona-tic skrev:
Vid låg ström blir sidarna svarta på 9-5orna så jag tror på dåligt batteri.

Okej smile då ska jag testa och mäta lite senare tack

457 Inlägg
25 december 2011
#12
Resultat av att ladda batteriet?

Dagby
26 december 2011
Trådstartare
#13
Aern skrev:
Resultat av att ladda batteriet?

Jag har lite över 12v, vid belastning går det ner till 11.80v så det borde väl vara godkänt.
Bilen startade en gång när jag testade då "hoppade" varvräknaren men allt var svart och inget annat rörde sig.

kollat säkringar men inga trasiga.

när jag vrider på nyckel hör jag att ett relä drar men det händer inget mer..

32 Inlägg
26 december 2011
#14
Kollat vevaxelgivaren? Den brukar ge sej rätt ofta...smile

Dagby
26 december 2011
Trådstartare
#15
Dagby skrev:
eXe skrev:
Ladda batteriet, sen ber du ngn vrida på nyckeln o du ligger i baksätet o här ifall bränslepumpen går, Är ju vanligt med bränslepumpar som går sönder på 9-5or, Värt o kika på iaf!

Tänkte på det med men då borde ju mätarna fungera hmm men jag ska kolla det

Bränslepumpen går  smile
Senast redigerat av Dagby (26 december 2011)

Dagby
26 december 2011
Trådstartare
#16
happy106 skrev:
Kollat vevaxelgivaren? Den brukar ge sej rätt ofta...smile

Det har jag inte gjort men tror nästan mer på något jord fel eller någon sorts startspärr?

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
26 december 2011
#17
prova med startgas och startar den på gasen så lutar det åt soppa problem annars tändkasett,vevaxelgivare.

Dagby
26 december 2011
Trådstartare
#18
honda1 skrev:
prova med startgas och startar den på gasen så lutar det åt soppa problem annars tändkasett,vevaxelgivare.

Men startmotorn rör sig inte, tror mer på jordfel faktiskt. Den startade igår men idag har jag inte fått igång den

21 761 Inlägg
26 december 2011
#19
Dagby skrev:
Aern skrev:
Resultat av att ladda batteriet?

Jag har lite över 12v, vid belastning går det ner till 11.80v så det borde väl vara godkänt.

På vilket sätt belastade du batteriet?

Mätning när nyckeln vrids till startläge är det bästa sättet att belasta om man vill veta skicket på batteriet, om man nu inte har tillgång till en riktig belastningsmätare. smile

1 498 Inlägg
26 december 2011
#20
Testa att koppla bort tändkasetten! det kan bli kortis i den och då drar kassetten all ström. Testa med startkablar för att utesluta batteri.



Sök