3371
Sök

Glapp i framvagnen Saab 9-3 2007

5 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Hejsan. Det är så att jag har införskaffat mig en Saab 9-3 från 2007 och har ett litet bekymmer. När man ska gasa på ganska ordentligt så känner man att bilen drar höger och vänster. Det är ganska svårt att få den att åka rakt. Man får hålla ganska hårt i ratten. Hjulinställning är gjort. Bilen har visserligen rullat 14500 mil. Har läst att dessa Saab är kända för detta fel. Men har inte läst hur man kan fixa till detta!. Är det glapp i någon bussning eller är det en konstruktions miss?

/ Stefan

2 407 Inlägg
27 december 2011
jonnielahti skrev:
bakre länkarmsbussningar bänd mellan subframe och länkarm för att kontrollera
styrväxelbussningar - bänd där med
rätt lufttryck i däcken? 2,3 typ!

'

Har samma problem med min a4 så jag ska kolla detta jag med smile Tack för tipsen

Edit: besiktade för några veckor sedan och dem sade inget....
Biljäveln drar hyffsat snett när man gasar så jag tycker att han borde ha märkt något
Senast redigerat av Nybergrobin (27 december 2011)

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Tack för svar. Är det någon av dessa bussningar som ska bytas?

http://shop.speedparts.se/shop/13102/13102-4908769-shopw-533c2f.jpg

2 407 Inlägg
28 december 2011
Steffson skrev:

http://shop.speedparts.se/shop/13102/13 … 533c2f.jpg

Det är bara att hissa upp o känna smile  Ett tips är att ta något kraftigt (liten kofot eller liknande) o bända för att se ifall det glappar mycket.

Rent spontant skulle jag säga 1an i alla fall. Det var den som var glapp på min också (länkarmsbussning)

2 407 Inlägg
28 december 2011
jonnielahti skrev:
har själv bytt motsvarande 2an på saab 9000 och de är en sjuk skillnad på bilen efter de!

men byt ut 1an och 2an, sen har du bra syrerespons, men kräng lite med en kofot först och se om dem är stadiga eller glappar smile
och man byter alltid t.ex. 1an eller 2an på båda sidor samtidigt smile

Haha jo man byter båda samtidigt smile  Glömde att skriva d i förra inlägget

1 019 Inlägg
28 december 2011
jonnielahti skrev:
rätt lufttryck i däcken? 2,3 typ!

Vad man ska för lufttryck beror helt och hållet på vad man har för storlek på däck och fälg.

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Jag har ju 205/55/16 eller om det var 215/55/16

5 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Steffson skrev:

http://shop.speedparts.se/shop/13102/13 … 533c2f.jpg

Det är bara att hissa upp o känna smile  Ett tips är att ta något kraftigt (liten kofot eller liknande) o bända för att se ifall det glappar mycket.

Rent spontant skulle jag säga 1an i alla fall. Det var den som var glapp på min också (länkarmsbussning)

1an ser knepigare ut att byta än 2an. Men det kanske bara är en synvilla. Får se vad Svenskabil tar för detta jobb. har iallfall beställt powerflex bussningen 1 och 2.

5 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Hej igen. Har nu frågat flera verkstäder om att byta bussningarna. Dom som svarat säger att det är för mycket jobb att pressa ur den ena bussningen och att det är bättre att köpa en ny länkarm. Men jag vill ju ha in powerflex-bussningen. Vet ni någon verkstad i Stockholmstrakten som har press och kan pressa ut den bussningen

/ Stefan

2 407 Inlägg
5 januari 2012
jonnielahti skrev:
vilka lata jävlar, är ju bara att borra sönder hylsan och banka ut skiten med en hammare tongue hade gjort de själv smile

Riktigt illa att dem inte gör det på verkstad (eller säger att det är mycket jobb). Jag gjorde det hemma i garaget på förra bilen och det var absolut inte svårt. Jag tog en bågfil o sågade så mycket jag vågade på sjävla hylsan som håller fast gummit och sedan slog jag ut det med en slagmejsel. Efter att ha putsa upp hålen i länkarmen, smorde jag in hålen och sedan var det bara att ta skruvstycket och pressa in den nya bussningen (försiktigt och rakt).

Sök