Idag är det inte reservdelar som är den främsta kostnanden (oftast) när man ska laga en bil utan det är arbetskostnaden.
Att laga en sån plåtskada seriöst och på ett riktigt sätt kräver som sagt många timmars arbete. Först i rent plåtarbete o sen förarbete och lackering. Bucklan ser liten och blygsam ut men är på ett oerhört besvärligt ställe. Det är ju inte direkt bara att dra tillbaka plåten o skvätta på lite färg.
Det hade varit skillnad om du haft en "mjuk" buckla mitt på en dörr t.ex.
Vad gäller kofångaren i plast så ska den ju först demonteras från bilen (vilket ändå krävs för att plåtskadan ska kunna lagas o lackas/rostskyddas), den svarta listen ska bort från kofångaren och sen ska först reporna slipas ner så mycket att dom går att lacka över, till sist ska hela kofångaren mattas ner o lackeras innan svarta listen kan sättas tillbaka o allt monteras på bilen.
Edit: läste lite mer noga i din rubrik, plåtskadan förmodligen inget du kan laga själv på ett seriöst sätt om du inte har yrkeskompetens (eller liknande) inom bilplåtskador och lackering.
Kofångaren kanske du kan slipa till o få hyfsad på egen hand men risken är stor att du gör mer skada än nytta.
Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2012)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...