Felplacerad skrev:
azid skrev:
Felplacerad skrev:
Du verkar ganska fientlig du, ta inte allting så ordagrant och lägg inte in egna ord så blir det rätt
Jag räknar med varm motor. Sommardäck/vinterdäck har jag ej märkt någon skillnad på dessa bilar..(skumt men vet ej varför. Det har det haft stor betydelse på andra bilar jag haft.
Jag menar på sommaren när jag kör så snålt jag kan så ligger jag oftast runt 0.62l/mil - 0.65l/mil.
Nu på vintern vet jag faktiskt inte, har inte haft så stor koll på det.
Du behöver absolut inte tro på mig, men dessa bilar är otroligt bensinsnåla.
Får du chansen så tycker jag att du ska prova en
Ska ut och testa nu faktiskt, kall motor, vinterdäck med okontrollerad luft.
Nej nej inte fientlig eller aggresiv, jag tror inte allt jag hör och läser bara.
Jag tog dig på orden ja, men var det inte det du ville få fram?
Det låter ju toppen om V40 är en så pass bränslesnål och balanserad bil att vinterdäck inte spelar roll, för dom bilat jag haft(aldrig V40 dock) så har det varit väldigt stor skillnad mellan sommar och vinterpuckar.
Väntar med spänning på resultat.
Återkommer!
Jo har också märkt väldigt stor skillnad på däckbyte på andra bilar.. Skumt med dessa.
Men hur som! Nu har jag och en polare i alla fall testat lite!
Vi tankade upp 2 st 5 liters dunkar.. Körde blandad körning, stad/landsväg.
Körde tanken helt tom och drog i första dunken! Vi kom 8.5mil (0.61l/mil) första rundan. Motorn blev ju tyvärr varm medans jag körde slut på bensinen som redan fanns i tanken. Men under kallkörningen snittade den ca 1.1l/mil.
Andra rundan slarvade vi lite, samt blev vi uttråkade (körde ju trots allt i 4-5h! Så vi försökte blixtra några fartkameror.. Men snittet blev helt okej i alla fall! Vi kom 7.2mil (0.63l/mil)
I 80km/h snittar bilen 0.59l/mil (mätt på 3mil, relativt rak väg)
I 50km/h snittar den mellan 0.45-0.55... Svårt att mäta, hade ingen lång 50 väg.
100km/h glömde jag helt bort, men vet sedan innan att den ligger på 0.62-0.65 beroende på väg.
Okontrollerade vinterdäck och alldeles för gammalt bränslefilter(motar ibland).
Visst mätaren kan visa fel, men min andra bil visar samma siffror (eller bättre)
Ska testa att köra 5 liters test när motorn är iskall i helgen, lär väl bli helt andra siffor?....
Ska köra samma test i sommar sen, kanske bara har inbillat mig det med vinterdäck/sommardäck.
Får hoppas filtret håller tills dess bara^^
Men hur som fruktansvärt bränslesnål bil (låg vikt + liten turbofyra). Underbart med dagens bensinpriser!
Körde detta med S40 2001 som har gått otroliga 26.584mil. V40 2003 har gått ca 15.000mil och visar lite roligare siffror, dock inte så stor skillnad.
Men jag är en riktig jäkla Eco-driving nörd också, det tar tid att lära sig köra bränslesnålt. Att använda backar, rulla utan växel etc. etc.. Min syster kör ju runt med min bil och eco-drivar ca 0.75-0.95l/mil och när mor min lånar bilen så snittar den ju över litern! Så det beror mycket på hur man kör.
Förlåt om jag skrev luddigt eller oförståeligt, fruktansvärt trött efter allt körande