2889
Sök

S50b30 (US) ?

12 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#1
Lite frågor om motorn som sitter i usa e36 m3 och alpina b3 93- ?

Har suttit o läst om denna motor men hittar ingen bra fakta ?
Vissa skriver att det är en m50 med mer borr o högre komp ? medans andra att det är en helt annan motor ?


Vilket material är motorn gjor av ?
Hållbara orginal stakar ?


866 Inlägg
4 januari 2012
#2
Det är en sur m50 på 3 lit !
Motorn har mer gemensamt med m50 motorn men delar inte mycket delar med m50 motorn  Blocket är stål.
toppen är något annorlunda i kanalerna och vassare kammar men ser nästan identisk ut som en topp från m50b25 92-93 utan vanos. Motorn är byggd så även amerikanarna ska kunna stå upp och gasa så den är rätt tålig. Så Ja motorn är en helt annan motor.
motor spec
Borrning: 86 mm
Slag: 85,8 mm
Slagvolym: 2990 cm3
Kompression: 10,5:1
Effekt:239 hk 176 KW/6000 rpm
Vridmoment: 305 Nm/4250 rpm

12 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#3
Tur med stålblock, så motor har alltså vanos ? Fattade inte riktig ?
Eftersom att den inte delar mkt med någon av maskinerna var vänder man sig för eftermarknads kolvar o stakar ?
Hur äre med borrningen, hur mkt kan man borra för att få ut mer volym med stroker vev ?


866 Inlägg
6 januari 2012
#4
Förlåt ! Med vanos på insug !  Det jag menade är m50 92-93 års mod av block och nyare topp från 94 och uppåt.
M50 84mm borr S50 86mm
M50 75mm i slag och s50 85,6mm

Det man brukar göra är att använda M52b28 vev med M50b25 stakar och M52b28 kolvar så får du 2,8 lit.
med stålblock oringa blocket så har man en motor som är hållbar.
Och M3 grenrör och insug så är du uppe på 230 Hk nästan som S50 motorn. Lite bättre kamaxlar så är du uppe på 260- 270 Hk med dom delarna. turbo på det så får man byta kolvar och stakar med komp på 8,2 så ligger det på mycke mer !!! Så vad för klydda med en s50 ?

538 Inlägg
30 januari 2012
#5
Dock är de även viss skillnad på M3 (US) och Alpina B3 M50B30, då Alpina använder sig av sin egna vev och sina egna kamaxlar vilket gör att Alpina motorn är aningen vassare än M3 motorn i original utförande:) Iaf vad jag fått höra av BMW mekaniker!
Senast redigerat av Golf2freak (30 januari 2012)


77 Inlägg
7 februari 2012
#6
Har själv inte så bra koll på 3.0:an och definitivt inte på den amerikanska versionen, men motorbeteckningen är S52. Vad jag vet har den amerikanska 3.2:an alublock och hydrauliska lyftare, alltså till stor del baserad på M52:an, men rätta mig gärna om jag har fel. En S50B32 är väl alltid det bästa alternativet. Den är starkare, lämnar mer effekt och kan varva mer med sina mekaniska lyftare.


Sök