2465
Sök

Trasig lågnivåingång slutsteg(BILD)

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Hej! Mitt magnat the rock 1000w slutsteg har gått sönder då baslådan rört på sig och lågnivåkablarna slets av och ingången på steget gick också sönder, hur löser jag detta på bästa sätt? kan man ändra så lineouten blir line in eftersom jag inte använder lineout smile
http://forumbilder.se/images/121201213751P1ecf.jpg

http://forumbilder.se/images/a91201213801Pfab4.jpg

http://forumbilder.se/images/621201213812P0397.jpg

Tack på förhand
MVH

2 037 Inlägg
11 januari 2012
Rätt så lätt men fulast är väl att ta en avbitare och klippa bort hela RCA hållaren och istället löda fast kablarna till en kort RCA kabel direkt på kretskortet. Som du sen kopplar till RCA kabeln som går till stereot.

Men vill du göra det på ett finare sätt så finns det säkert att köpa en sån där hållare med 4 RCA som passar, och byta ut den.

Men lättast är väl ändå att klippa av metallledarna som går ner till kretskortet på Line Out, och löda över kablar till Line In. Och på så sätt lägger i kabeln i Line Out, och så går signalen inte ner till kretskortet utan istället över till Line In. Som därefter går ner till kretskortet och sen den väg som den gick från början.

För går väl inte att lägga in via Line Out för den förstärker väl Line In signalen innan den skickas ut.

Men jag har som sagt ingen utbildning inom området. Så bättre att någon som kan det här skriver vad som går och inte går att göra.
Men jag hade gjort något av det jag som jag skrev troligtvis det tredje alternativet...

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
Rätt så lätt men fulast är väl att ta en avbitare och klippa bort hela RCA hållaren och istället löda fast kablarna till en kort RCA kabel direkt på kretskortet. Som du sen kopplar till RCA kabeln som går till stereot.

Men vill du göra det på ett finare sätt så finns det säkert att köpa en sån där hållare med 4 RCA som passar, och byta ut den.

Men lättast är väl ändå att klippa av metallledarna som går ner till kretskortet på Line Out, och löda över kablar till Line In. Och på så sätt lägger i kabeln i Line Out, och så går signalen inte ner till kretskortet utan istället över till Line In. Som därefter går ner till kretskortet och sen den väg som den gick från början.

För går väl inte att lägga in via Line Out för den förstärker väl Line In signalen innan den skickas ut.

Men jag har som sagt ingen utbildning inom området. Så bättre att någon som kan det här skriver vad som går och inte går att göra.
Men jag hade gjort något av det jag som jag skrev troligtvis det tredje alternativet...

Tack! Det är samma idé jag går och lurar på också. Och exakt lineouten skickar ju ut impulser vidare som i sin tur kom i genom line in som nu inte finns smile bästa är väl att löda över små kablar från kretskortets line-in till lineouten och klippa ledarna från lineout ner till kortet;)
Senast redigerat av robbaxxxx (11 januari 2012)

6 851 Inlägg
11 januari 2012
Testa att bara sätt kablarna rakt in i line out annars. Endel steg funkar detta att göra det på wink

2 037 Inlägg
11 januari 2012
Ja så skulle jag ha gjort. Är ju helt klart det enklaste man kan göra för att få det att funka.

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Hur i hela sjutton ska jag komma åt att löda isåfall?yikes det är lött ovanifrån, alltså på undersidan av allt som syns på kortet:O

2 037 Inlägg
11 januari 2012
TT-Avant skrev:
Testa att bara sätt kablarna rakt in i line out annars. Endel steg funkar detta att göra det på wink

Ja det kan ju funka... Men de flesta steg förstärker väl signalen till Lineout lite, och då tycker jag det inte borde gå att skicka signalen ''bakvägen''. Signalen vid förstärkarna blir väl svagare också om den delas på två förstärkare eller?

2 037 Inlägg
11 januari 2012
robbaxxxx skrev:
Hur i hela sjutton ska jag komma åt att löda isåfall?yikes det är lött ovanifrån, alltså på undersidan av allt som syns på kortet:O

Du löder ju i ''metallbitarna'' som går upp till Line In och Line Out.

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
måste fan pröva att sätta kablarna i lineout innan jag gör något:O

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
robbaxxxx skrev:

Du löder ju i ''metallbitarna'' som går upp till Line In och Line Out.

Ja det är klart:)

2 037 Inlägg
11 januari 2012
robbaxxxx skrev:
måste fan pröva att sätta kablarna i lineout innan jag gör något:O

Gör så

2 037 Inlägg
11 januari 2012
Och när du får det att funka så kan det vara idé att spänna fast lådan så den inte rör på sig smile

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Då har jag prövat och det räcker med att jag sätter i en lågnivåkabel i antingen nån av dom nästan trasiga ingångarna på line in eller nån av dom hela på line out, då får jag ljud i basarna, men dom spelar fastän jag inte har någon låt på, det är något ljud som går ingefär i samma varv som motorn som ligger i bakgrunden och låter riktigt illa, sätter jag då dit den andra lågnivåkabeln i någon utav de 3 uttagen som är lediga då så blir det max bas som låter typ: DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO i 2 sekunder sedan går steget i protekt, vad i hela helvetet har hänt med steget alltså:O ?

smile
Senast redigerat av robbaxxxx (11 januari 2012)

2 037 Inlägg
11 januari 2012
robbaxxxx skrev:
Då har jag prövat och det räcker med att jag sätter i en lågnivåkabel i antingen nån av dom nästan trasiga ingångarna på line in eller nån av dom hela på line out, då får jag ljud i basarna, men dom spelar fastän jag inte har någon låt på, det är något ljud som går ingefär i samma varv som motorn som ligger i bakgrunden och låter riktigt illa, sätter jag då dit den andra lågnivåkabeln i någon utav de 3 uttagen som är lediga då så blir det max bas som låter typ: DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO i 2 sekunder sedan går steget i protekt, vad i hela helvetet har hänt med steget alltså:O ?

smile

Brukar låta så när bara plus på RCA kontaktar...
Så lättast är väl att göra så som vi kom fram till först. Koppla över från Line Out till Line In och gör så att Line Out inte når kretskortet.

Vill minnas att det inte heller funkade på min förstärkare att lägga RCA kablarna från stereot till Line Out. Gjorde det nämligen av misstag när jag kopplade en gång.

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Men varför får jag lika ljud av att sätta i 1 lågnivå i valfri ingång på line in(finns lite kvar att sätta in kabeln i) som jag får i valfri i lineout:O

2 037 Inlägg
11 januari 2012
robbaxxxx skrev:
Men varför får jag lika ljud av att sätta i 1 lågnivå i valfri ingång på line in(finns lite kvar att sätta in kabeln i) som jag får i valfri i lineout:O

Bra fråga... Inte kan väl Line In ha blivit kortslutet? Borde väl gå att mäta med en multimeter fastän det sitter fast i kretskortet...

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
jadu säg det, detta blir riktigt klurigt att lösa de! tongue steget fungerar så pass bra och jag har nyss köpt det, visst det är begagnat men jag vill ha kvar det..

3 187 Inlägg
11 januari 2012
robbaxxxx skrev:

smile

man ska inte hålla på att dra ut och sätta i signal kablarna i steget när ljudet är på..

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
robbaxxxx skrev:

smile

man ska inte hålla på att dra ut och sätta i signal kablarna i steget när ljudet är på..

Det har ingen betydelse. Nu försöker vi gemensamt lösa problemet med steget! smile

249 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Visst ja, ringarna som nu inte sitter vid line-in är ju dom som jorden går i, fast det blir ju ingen skillnad om jag sätter en lågnivå i lineout och en i linein:s

Sök