Detta är mitt första projekt på min Opel rekord coupé sprint, berlina 2000 -77. Bilen köptes efter 20 år i en lada och ska bli riktigt fin och uppfräschad.
Nu börjar det smidas planer här! Opeln ska flyttas till garaget här hemma nu inom en snar framtid det är bara att hyra ett bilsläp och sen hugga in!
Det som ska fixas innan det är dags för en ny besiktning är:
- Ersätta en sönderrostade ledningen till växellådan så att bilen inte pissar växelådsolja, till en slang. - Klä om innertaket. - Fixa den läckande takluckan - Nya sladdar och kopplingar till div lampor - Slanga däcken - Handbromsen och bromsar bak - Smörja spindeleder - Ev fixa lackskador - En rejäl tvätt och polering
Sen är det bara att hoppas på att vintern inte satt några spår, men förhoppningsvis ska det bara vara att tuta och köra!
Det roliga kan börja! I dag flyttade "Linan" in i garaget här hemma så i morgon ska det huggas in och börjas leta läckage, är riktigt sugen på att börja skruva lite gammelbil igen
Var även riktigt roligt att hon startade utan problem (var ju tvungen att prova!)
Bjuder på lite bilder på flytten + pojkvännens nya V4 projekt!
Har pillat lite ute i garaget dom senaste två dagarna och tänkte lägga upp lite bilder på vad som har hänt. Har för en gång skull använt en riktigt kamera
Tada, extra ljusen är borta!
Så dessa är Till Salu
Lika så denna Till Salu
Tvättat lite, Kylaren ska jag nog lämna in på renovering
Har också insätt att bromsolja inte är något att leka med allt det här på dessa två bilder var svartmålat innan det monterades dit..
Det här är vad jag har pysslat med idag, tvättat ledningarna i hopp om att sen lättare kunna se vart transmistionsoljeläkaget befinner sig.
Nu hoppas jag på lite mer liv i tråden här igen! Ha det gött
Än händer det grejor! Tre punkter kvar på protokollet sen är det dags för ny besiktning. Efter en del letande efter en ny spindelled så damp denna ner i postlådan i dag, ända från Luleå! Har också inhandlat nya fjäderspännare så det är bara att hugga in. Broms tvåan är nästa punkt
Varit ute och prov glidit lite i dag, broms meck kvar bara Verkar som att vattenpumpen börjar säga upp sig bara, så även kylaren. Ingen som har något av det liggandes hemma?
Blir en riktig polering med
Så ni i östgöta trakten som ska till skänninge på nationaldagen håll ögonen öppna
Tycker att det är tråkigt att jag inte har några följare längre men tänkte uppdatera ändå.
Alla tvåor är nu avbockade och i morgon så glider vi på besiktning igen. Lite senare i dag så ska jag och pojkvännen polera den så att den är så snygg som möjligt till den första utställningen i skäninge på nationaldagen!
Men det kommer alltid att finnas jobb på Linan. Rost ska lagas, takluckan ska fixas och lite byten i motorn kommer att ske.
I morgon på besiktningen då:
Vet att det kommer att finnas en del synpunkter bla på handbromsen men nu tar den iallfall till skillnad från sist så hoppas jag får en trevligare besikningsman/kvinna den här gången som ser hur mycket jobb som faktiskt har gjorts på bilen så jag kan rulla på torsdag ändå! Den är ju trots allt ovanlig Sen ska ena hjulet med punka på fixas med, men som sagt det är bara små plock!
Kommer ta lite bilder efter poleringen ikväll som ska upp här.