3054
Sök

Olagligt med dumpventil och öppet luftfilter ?

2 266 Inlägg
17 januari 2012
rickylicious skrev:
PMPerformance skrev:
rickylicious skrev:

Och jag har kompisar som har kompisar som har krockat med polisen i 3000km/h och inte fått böter för dom hade inget kailbreringspapper bla bla.

Hitta gärna en text som säger att bara trafikinspektörer får bötfälla din helsvarttonade bil så tror jag dig smile Men det låter jäkligt skumt. Kommer du till mindre städer mitt i natten och blir stannad så går det inte kalla dit trafikinspektörer hur som helst, och dom släpper knappast iväg en bil med svarta framrutor. smile

Blir bara ombesiktning på tonade rutor. Tycker du verkar negativ nu, men helt omöjligt borde de vara att få tag på vad dom får göra och inte göra.

Kan då en "vanlig" polis skicka på ombes? Jag må vara negativ, men man börjar bli trött på alla som skapar rykten. "Min kompis åkte utan fjädrar och polisen sa inget så det är lagligt!!!" och sen vipps så cirkulerar det ryktet över hela nätet att det är lagligt att köra utan fjädrar. Fler källor till påståenden behövs, speciellt här på Garaget där alla har en kompis som lyckats med ALLT smile

Ja nog cirkulera de bra många rykten. Jag blev utsatt för de i mjölby/motala med den vita v70n i en blåskontroll då ringde dom efter trafikpolisen som stod på andra sidan vid E4 eller vilken som går mot jönköping. Dom vanliga sa själv att detta lär trafik inspektören titta på du får inte åka härifrån förens han kommer så dom höll mig kvar, var däcken som nästan låg emot skärmkanten när man svängde.
Kompisen hade en 142 utan fjädrar vart stoppad i leksand hade sladdat och haft sig och då vid kontrollen ville dom ringa trafikpolisen i falun att dom skulle rycka ut, men de vart bara en rapport då detta var mitt i natten.
Min kusin brukar serva bilen åt en trafikpolis som jobbar åt tunga gruppen i falun och han har bekräftat de att vanliga poliser inte har befogenhet att sätta ombesiktningar på fordon dock bötfälla

svetsdiff !!!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 januari 2012
Bullet--- skrev:
Slave_joe skrev:
problemet med det hela är att det blir klassat som "öppen vevhusventilation" enligt besiktningsmännen.

inte med ett vanligt sportfilter, har man ett öppet filter till vevhusventilationen så åker man på det i besiktningen.

Det där lät mer rimligt.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 295 Inlägg
18 januari 2012
zovix skrev:
Bullet--- skrev:
Slave_joe skrev:
problemet med det hela är att det blir klassat som "öppen vevhusventilation" enligt besiktningsmännen.

inte med ett vanligt sportfilter, har man ett öppet filter till vevhusventilationen så åker man på det i besiktningen.

Det där lät mer rimligt.

Med vänlig hälsning, Magnus

men en Öppen dump klassas som det iaf, efter som systemet inte är slutet som det ska vara wink (Been there, done that, med gammel evon.)
Senast redigerat av Slave_joe (18 januari 2012)

65 Inlägg
21 januari 2012
Vet att man inte får ha öppen dump, Fick en 2a på det på sbp Men ett öppet luftfilter kan ju inte vara olagligt elle? Fått 3 flygande besiktningar å dom har aldrig gnällt om det öppna sportfiltret, även dom på sbp har ju godkännt det,Polisen sa även att det är deras besiktning som gäller å då sa jag till dom att då skulle  ju alla som besiktar sina bilar få åka till polisstationen å besikta å då vart dom tvärsura.

The Ultimate Climax Route
419 Inlägg
22 januari 2012
Freddeni

Polisen vill nog börja konkurera med Sbp tror jag i fortsättningen....

Möjligheten finns idag !

65 Inlägg
24 januari 2012
Grand_voyager skrev:
Freddeni

Möjligheten finns idag !

Men då måste ju polisen utbilda dig till bilmekaniker oxå, För om jag förstår rätt så är väl dom på sbp utbildade bilmekare elle?

287 Inlägg
24 januari 2012
freddeni skrev:
Grand_voyager skrev:
Freddeni

Möjligheten finns idag !

Men då måste ju polisen utbilda dig till bilmekaniker oxå, För om jag förstår rätt så är väl dom på sbp utbildade bilmekare elle?

vad jag fick höra av en på sbp så gick dom en "X"veckor lång kurs och sen hade någon sorts slutprov. Trodde att man behövde göra mer :s
Senast redigerat av QuattroMartin (24 januari 2012)

65 Inlägg
24 januari 2012
QuattroMartin skrev:
freddeni skrev:
Grand_voyager skrev:
Freddeni

Möjligheten finns idag !

vad jag fick höra av en på sbp så gick dom en "X"veckor lång kurs och sen hade någon sorts slutprov. Trodde att man behövde göra mer :s

Ok, Trodde oxå att man behövde betydligt mer utbildning, Vore ändå ganska logiskt om man var tvungen att ha bilmeks utbildning

315 Inlägg
25 januari 2012
nja du behöver inte ha bilmekaniker utbildning, men ett genuint intresse för säkerheten på våra fordon och bilar tongue.  men det är meriterande att ha bilmekaniker i botten. iofs inte så svårt deras jobb är att banka på balkar och titta på rost eller saker som trasigt. eller vassa kanter.

iaf vad jag vet smile.
Senast redigerat av Donic (25 januari 2012)

Lowlife
809 Inlägg
25 januari 2012
rickylicious skrev:
Kan då en "vanlig" polis skicka på ombes? Jag må vara negativ, men man börjar bli trött på alla som skapar rykten. "Min kompis åkte utan fjädrar och polisen sa inget så det är lagligt!!!" och sen vipps så cirkulerar det ryktet över hela nätet att det är lagligt att köra utan fjädrar. Fler källor till påståenden behövs, speciellt här på Garaget där alla har en kompis som lyckats med ALLT smile

+1

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

658 Inlägg
21 februari 2012
rickylicious skrev:
_jensa_ skrev:
konstigt. har besiktat flertal bilar med öppet filter och dump

Att en bil är besiktigad betyder inte att den är laglig smile

Ja man va fan skall jag då besikta bilen för då ????? Öhhhhh   Där krockas lagen ordentligt... Sikka jävvla nollor polis besiktning

5 198 Inlägg
21 februari 2012
Fear38 skrev:
rickylicious skrev:
_jensa_ skrev:
konstigt. har besiktat flertal bilar med öppet filter och dump

Att en bil är besiktigad betyder inte att den är laglig smile

Ja man va fan skall jag då besikta bilen för då ????? Öhhhhh   Där krockas lagen ordentligt... Sikka jävvla nollor polis besiktning

Du besiktar för att den ska va trafiksäker och följa miljökraven.... lagligheten håller polisen koll på

1 433 Inlägg
21 februari 2012
ajaj jag har Turbo på min VR6:a , ingen dämpare ingen kat , tagit ur sätena där bak, vad händer med mig på en flygande bes? yikes

1 433 Inlägg
21 februari 2012
Bullet--- skrev:
SylvesterStallone skrev:
ajaj jag har Turbo på min VR6:a , ingen dämpare ingen kat , tagit ur sätena där bak, vad händer med mig på en flygande bes? yikes

Så länge dina blinkers funkar och däcken inte är slitna är det okej tongue

Rly? tänk om dem öppnar huven då ? yikes

KHRacing
21 februari 2012
Bullet--- skrev:
SylvesterStallone skrev:

turbon, dumoen, intercoolern, bältena bak, sätena bak, ingen ljuddämpare, ingen katt. listan kan göras långt.

Men...

polisen får inte göra en flygande besiktning på din bil bara för att Du råkar komma körande förbi. edt skall enligt lagtexten:
finnas skälig orsak till flygande besiktning. dock får de såklart stanna dig & kolla körkort/skatt/bes./förs.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 februari 2012
SylvesterStallone skrev:
Bullet--- skrev:
SylvesterStallone skrev:

Rly? tänk om dem öppnar huven då ? yikes

Du lär väl åka dit när dom gör ett bromsprov, ABS ska väl fungera? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
Bullet--- skrev:
SylvesterStallone skrev:

turbon, dumoen, intercoolern, bältena bak, sätena bak, ingen ljuddämpare, ingen katt. listan kan göras långt.

Men...

polisen får inte göra en flygande besiktning på din bil bara för att Du råkar komma körande förbi. edt skall enligt lagtexten:
finnas skälig orsak till flygande besiktning. dock får de såklart stanna dig & kolla körkort/skatt/bes./förs.

Är inte turboljud från en VR6 en skälig orsak? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 433 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
Bullet--- skrev:
SylvesterStallone skrev:

Men...

jaha! så tex jag kör normalt typ och så blir jag stannad visar alla papper på mig och bilen. då kan dem inte tvinga mig öppna huven? eller ge mig flygande bes? vad ska jag säga typ då för att dem inte ska göra det ? jag menar innan jag viste detta så skulle jag ju öppnat åt dem dirrrect!

KHRacing
21 februari 2012
SylvesterStallone skrev:
KHRacing skrev:
Bullet--- skrev:

Men...

jaha! så tex jag kör normalt typ och så blir jag stannad visar alla papper på mig och bilen. då kan dem inte tvinga mig öppna huven? eller ge mig flygande bes? vad ska jag säga typ då för att dem inte ska göra det ? jag menar innan jag viste detta så skulle jag ju öppnat åt dem dirrrect!

Det njag skrev finns lagstadgat :-)

Klart du skall öppna huven om de anser sig vilja få kolla chassinummer.
Eller så monterar du en "hemlig spärr" så att bara du kan öppna huven :-)

Ajdå konstapeln, huvlåset har visst gått asönder.

1 433 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
SylvesterStallone skrev:
KHRacing skrev:

Men...

Det njag skrev finns lagstadgat :-)

Klart du skall öppna huven om de anser sig vilja få kolla chassinummer.
Eller så monterar du en "hemlig spärr" så att bara du kan öppna huven :-)

Ajdå konstapeln, huvlåset har visst gått asönder.

Aha! dax att gå ut och modda Huven lite då hör jag ! smile

Sök