2922
Sök

Volvo 740 -90 B230F. Svartryker, bluddrar/hoppar på tomgång, och nu Startar inte!

716 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder så svartryker den och bluddrar/hoppar till i motorn när den är kall... När den blivit varm så funkar den utan problem...

Nyss så ville jag åka iväg ner på stan så starta den som vanligt med sitt svartrök, bluddrande och hoppande. När jag då ville köra iväg efter den fått stå på tomgång ca 30 sekunder så dog den och vägrar nu starta...

Tänkte att startmotorn kanske gett upp så jag putta den till en nedförbacke å slängde i 2an vred om nyckeln å släppte upp kopplingen. Bilen bara hoppar till hela tiden, den vill starta men ändå gör den inte det...

Jag bytte olja/filter för ca 50mil sedan(Den är nu kolsvart!!)
Tändstift 50mil

Kollat på tändkablarna och dom ser hela ut, fördelarlocket ligger mellan motorn å torpeden så lite svår att titta på i mörkret.

Lampan för avgasreningen har lyst sen ja köpt bilen ca 1 månad...

Någon som har tips??

Mvh, Krist.

415 Inlägg
25 januari 2012
Felkoden från lampan är det första du ska kolla, finns en liten svart låda på vänster fjädertorn. Man stoppar in sladden i en kontakt och trycker på knappen om jag inte mins fel. Sök på hur man gör.

Om givaren till motortempen under insuget inte funkar så sotar motorn mycket och om du kört så ett tag så sotar stiften igen och den kan inte tända. Jag hade glapp till min givare och jag var tvungen att åka 20 mil. På slutet orkade den knappt gå framåt.

Oljan ska bli svart, föroreningarna ska bakas in i oljan för att inte bilda avlagringar i motorn.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

716 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Kanske dum fråga... Men var ligger/hittar-jag sladden som ska "felsöka"? Bilen står på verkstad nu och en kompis ska kolla på den imorgon...

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 januari 2012
Krist skrev:
Kanske dum fråga... Men var ligger/hittar-jag sladden som ska "felsöka"? Bilen står på verkstad nu och en kompis ska kolla på den imorgon...

Vänta nu..den står på verkstad nu men en kompis ska kolla på den i morgon?
Varför är den på verkstaden, om inte för att kolla upp nuvarande problemet..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

716 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Ja vill lära mig hur man gör så kan jag göra det nästa gång ja får upp nå felkod istället för att lämna in den? Inte va dryg, förstår att man e trött såhär dags, men ställde en fråga bara?

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 januari 2012
Krist skrev:
Ja vill lära mig hur man gör så kan jag göra det nästa gång ja får upp nå felkod istället för att lämna in den? Inte va dryg, förstår att man e trött såhär dags, men ställde en fråga bara?

Om det var mitt inlägg du syftade på, så var det inte för att vara dryg. Jag undrade bara själv, i och med att du säger att den står på verkstaden?

716 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Verkstaden ägs av en kompis som ska kolla på bilen. Förstår inte vad du menar i ditt första inlägg "Mack"... Kan du svara på min fråga om var sladden finns skulle jag uppskatta det annars kan du väl sluta "vilseleda" tråden?

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 januari 2012
Krist skrev:
Verkstaden ägs av en kompis som ska kolla på bilen. Förstår inte vad du menar i ditt första inlägg "Mack"... Kan du svara på min fråga om var sladden finns skulle jag uppskatta det annars kan du väl sluta "vilseleda" tråden?

Det var detta jag ville ha svar på, men då förstår jag varför den står på verkstaden.

Angående sladden; läs Super40:is inlägg. Du finner den vid vänstra fjädertornet.

160 Inlägg
27 januari 2012
om inte detta är felet, testa dra bort lambda sladden, blir det ingen skillnad kan de vara felet smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

1 Inlägg
8 mars 2012
Har du löst problemet? samma sak har nämligen hänt min SAAB och vill veta vad jag ska göra smile

577 Inlägg
8 mars 2012
tändspolen kanske?
LMM?
Lambda?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

716 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Nope, inte hittat felet. Bilen funkar nu och jag har inte bytt något alls... Jag låter den stå på tomgång ca 1 minut innan jag rullar iväg med den, annars dränker den sig i soppa. Lossar då på tändstiften, bränner bort soppan med en gasbrännare och värmer upp tändstiften lite. Vrider nyckeln och låter motorn gå runt lite utan tändstift. Sen smackar på tändstiften och startar bilen. De tar tid men den kommer så småningom starta tongue

Sök