3394
Sök

VW Golf MK2 OEM+ Agressive Stance, Enginebay Shave & Sugtrim !

Tja Allihopa Kände att det var dags för ett nytt projekt. Denna gång blir det inte någon mer familjebil utan jag och min tvillingbror har nu investerat i en väldigt fin och välvårdad Golf MK2 1.8 GL utav 91:års modell som gått... Visa mer

Twins Bil & Plåt
370 279 Visningar
Uppdaterades senast 24 januari 2018
Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#181
Halloj!

Ursäktar fördröjningen, men jag hade lite saker jag var tvungen att fixa i lilla garaget som tog en hel del tid, men nu har jag äntligen fixat i ordning där inne och allting är i frid och fröjd.

Det vi har och ger er denna gång är lite ögongodis på portningen, och slutresultatet blev kanoners !
Vi började med att först markera ut det vi skall porta efter packningarnas inre form.
Här är vi mer ute efter en flödesoptimering än en steg 2 eller 3 som kräver egentillverkade insug och grenrör, något som även kräver mer hästar då det inte kommer att göra någon väst skillnad i original utförande.

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2246_zps7f38bd5d.jpg

Som ni även ser så har vi redan smygbörjat big_smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2247_zps41744475.jpg

Bytte sida utav garaget, och gick in i vårt efter att tvillingen hade städat klart på bordet smile

Här håller vi även på att göra det sista innan vi går in med sliplamellen

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2250_zps08fa88f5.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2251_zps6ea8df10.jpg

Råkade precis radera dem två bilderna med sliprondellerna yikes! Fan....
Men här är iaf slutresultatet smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2270_zps14a8abff.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2271_zps008c43b3.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2275_zps3806d27a.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2279_zps4f67a300.jpg

Drog sedan även ett tag med sliprondellen på insuget, och resulterade med detta smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2281_zps597b25a0.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2284_zpse4e1004b.jpg

Det var alles för denna gång allihopa smile
Säg gärna vad ni tycker, fråga oss något...kommentera gärna så vi har nått att skriva tillbaka big_smile !

I nästa avsnitt utav: Tvillingarna Bygger Tyskstukad GolfMKII,  så visas det:
- Inslipning utav ventiler
- Byte utav ventiltätningar
- Montage utav ventiler
- Montage utav Schrick Vevaxel

Med vänliga hälsningar
/Venhar Bara


Crazy
698 Inlägg
3 december 2013
#182
Hur gick tankegångarna vid portningen? Lika stora hål som packningen?

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#183
A-performance skrev:
Hur gick tankegångarna vid portningen? Lika stora hål som packningen?

Det står: "porta efter packningarnas inre form", inte lika stora som hela packningen såklart, för då är man helt ute och cyklar... Då hade det även går utöver hela granröret etc, detta är en flödesoptimering dvs man tar bort orginalstrypningn som fabrikerna själv tilltar vid massproduceringen och detta för att försöka få ner avgasvärden etc, och liknande toppar från tex Schrick, Oettinger, Drake, Graf  etc har denna typen av flödesoptimeringen redan från fabrik, men deras toppar är ju mer åt det rally inspirerade hållet.

Denna porten ger det flöde som motorn skulle haft om den nu inte hade dem strypningarna i topp, insug samt grenrör, detta leder till bättre gasrespons och högre avsagtryck i samband med trimmkamm wink
Skall man då porta utöver detta, och tillverkar egna, eller köper värre insug etc, så måste toppen matchportas efter grenrör och insug... As simple as that smile

Tänk dig att du blåser luft genom ett utsug ut genom en större slang, det motståndet du får när du trycker ut luften genom sugröret kontra den tjockare slangen är en märkbar skillnad, och den skillnaden är strypningen vilket leder till mindre effekt smile
Senast redigerat av Twins (3 december 2013)


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#184
Hallå alihopa!
Tänkte bara säga att jag och brorsan har pratat med lite företag här och där angående lite sponsring... och vi får väl se hur det går med den saken, bilen står som det är just nu men allting går bra...hittills iaf. Idag jobbas det ytterligare och då blir det att uppdatera tråden i kväll, men ta gärna en titt på det arbete vi gjort hittills och släng gärna en kommentar vettja smile


1 507 Inlägg
18 december 2013
#185
Kul med sugtrim! Blir bra. Några schyssta tips inför fortsättningen: slipa in och sätt i ventilerna innan ni monterar ventiltätningarna och använd plasthatt över ventilskaftet när ni trycker på tätningen för att förhindra att de skadas när de glider över knasterspåren på ventilskaften (har nämligen sett många här på g.org som monterat ventiltätningar först och tryckt i ventilerna sen)

Nästa tips är att ni inte kommer kunna nolla kammen som original nu när ni planat toppen 2mm, eftersom ni tagit 2mm så kommer kamremmen bli kortare på spännsidan, därfor kommer kammen hamna fel om ni ställer den på samma kugg som original. Ni får mäta och har ni tur kan ni flytta kammen ett hack och få det bra, har ni otur får ni köpa ett ställbart kamdrev/göra kamdrevet ställbart så ni kan ställa kammen rätt.
I regel ska en sugmotorkam öppna lite mer på insug än avgas på ettans cylinder vid nollad motor, beroende på vad det är för spec på kammen.

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (18 december 2013)


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#186
Tuggummimannen skrev:
Kul med sugtrim! Blir bra. Några schyssta tips inför fortsättningen: slipa in och sätt i ventilerna innan ni monterar ventiltätningarna och använd plasthatt över ventilskaftet när ni trycker på tätningen för att förhindra att de skadas när de glider över knasterspåren på ventilskaften (har nämligen sett många här på g.org som monterat ventiltätningar först och tryckt i ventilerna sen)

Nästa tips är att ni inte kommer kunna nolla kammen som original nu när ni planat toppen 2mm, eftersom ni tagit 2mm så kommer kamremmen bli kortare på spännsidan, därfor kommer kammen hamna fel om ni ställer den på samma kugg som original. Ni får mäta och har ni tur kan ni flytta kammen ett hack och få det bra, har ni otur får ni köpa ett ställbart kamdrev/göra kamdrevet ställbart så ni kan ställa kammen rätt.
I regel ska en sugmotorkam öppna lite mer på insug än avgas på ettans cylinder vid nollad motor, beroende på vad det är för spec på kammen.

Mvh
/T

Underbart med en kommentar smile Motivation 1+!
Jo då, vill göra något annorlunda för en gångs skull smile
Vi brukar slipa ventilerna med dem gamla tätningarna i, efte det tar vi försiktigt bort de och sedan gör vi som du säger när vi sätter i dem big_smile, på så vis minimeras risken för att dem skadas.


Det där med kammen är en bra ide faktiskt, det brukar vara så att man får flytta kammen en kugg eller två frammåt, så att den senare inte efter-tänder, detta brukar man eliminera med ett ställbart kammdrev, och det kan nästan vara en bra ide att hai framtiden om man vill ställa in det perfekt.

Jag är sugen på detta men inte helt säker på om det är bra ?

http://www.bar-tek-tuning.com/lshop,sho … golf2,.htm

Som jag ser det så ställer den in max 1-2 kuggar frammåt eller bakåt...och det kan man ju lika gärna göra förhand eller hur ?

Sen finns ju även denna:

http://www.bar-tek-tuning.com/lshop,sho … golf2,.htm


Denna ser ut att kunnas ställas in mer, typ 3 kuggar +/-

Behövs detta verkligen ?
Om vi nu säger att bilen går bra med orginaldrev ?
Visst är dessa lättare men gör det verkligen sådan stor skillnad smile?

mvh /Venhar


1 507 Inlägg
18 december 2013
#187
Grymt! Ni verkar ha god koll smile Det räcker ju att ett justerbart kamdrev kan justera ett halvt kugg åt bägge håll, krävs mer så flyttar man ju drevet ett kugg istället. Har man tur så kommer man nära nog endast genom att flytta drevet ett eller två kugg, har man otur så ligger rätt position någonstans däremellan, då krävs ett ställbart kamdrev.

Bägge de kamdreven skulle utföra jobbet utmärkt eftersom det somsagt räcker med att kunna justera ett halvt kugg åt varje håll för att kunna ställa hur som helst smile

Och hur kammen står gör ganska stor skillnad. Står den t.ex ett kugg fel skulle det kunna göra bilen lika slö som original trotts det som är gjort med toppen+kam.

Hjälpte t.ex. en kompis nyligen med hans sugtrimmade b230 den var planad 2mm bland annat och den var originalslö tills vi flyttade fram ett kugg, först då började han gå som han skulle, satt 280 graderskam i.

Mvh
/T


120 Inlägg
18 december 2013
#188
Suger i mig information här i tråden grymt kul att läsa alla inlägg och se era framsteg med maskinen!


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#189
Tuggummimannen skrev:
Grymt! Ni verkar ha god koll smile Det räcker ju att ett justerbart kamdrev kan justera ett halvt kugg åt bägge håll, krävs mer så flyttar man ju drevet ett kugg istället. Har man tur så kommer man nära nog endast genom att flytta drevet ett eller två kugg, har man otur så ligger rätt position någonstans däremellan, då krävs ett ställbart kamdrev.

Bägge de kamdreven skulle utföra jobbet utmärkt eftersom det somsagt räcker med att kunna justera ett halvt kugg åt varje håll för att kunna ställa hur som helst smile

Och hur kammen står gör ganska stor skillnad. Står den t.ex ett kugg fel skulle det kunna göra bilen lika slö som original trotts det som är gjort med toppen+kam.

Hjälpte t.ex. en kompis nyligen med hans sugtrimmade b230 den var planad 2mm bland annat och den var originalslö tills vi flyttade fram ett kugg, först då började han gå som han skulle, satt 280 graderskam i.

Mvh
/T

Jodå, lite på läst är man trots allt smile
I teorin så räcker det faktiskt med en halv kugg smile, men för att slippa trixa mycket för att få kammen i position så underlättar ett fullt ställbart kamdrev en aning mer...trots att det i teorin inte behövs som sagt.

Precis, en kugg kan diffa väldigt mycket med tändningen och då lirar det inte bra ihop, har man trimmat lätt-MC motorer så förstår man nog hela poängen ganska lätt smile

Det jag är väldigt sugen på är att lätta svänghjulet, man får väl hoppas att det finns någon villig själ i Göteborg som skulle kunna göra det åt mig mot arbetsfika eller så smile Är ute efter att svarva bort 3,2Kg, som en kille på vwgolf forumet gjorde, han hade en g60 kamm och kunde han köra iväg V-techs ganska lätt, så det låter ju väldigt lovande big_smile!

konsp skrev:
Suger i mig information här i tråden grymt kul att läsa alla inlägg och se era framsteg med maskinen!

Haha, ja du se till att få hjärnan trimmad med tongue
Roligt o höra du smile


ÄR DET VÄRT ATT LÄGGA EN UPDATE SÅ HÄR SENT PÅ KVISTEN ?
Senast redigerat av Twins (18 december 2013)


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#190
Jag kanske ändrar fälgplanerna! Har blivit kär i dessa big_smile!

Corvette Sallad Shooters
Frågan är, will they fit :'( Då menar jag utan att skära i mina helt splitt nya skärmar ?
4x100 till 5x120 spacers är ett måste dvs mininum 20mm (-20mm i ofset)
Dem jag kanske köper är 16" x 8.5" ET32 (orginal-ET = 38 på MKII)


http://i48.photobucket.com/albums/f216/Sk8erBoiX11/92%20VW%20GTI%20VR6/7B4E7925-8B74-428F-AC8B-ADDD87398C5E-2186-000003CC7F27EDA0_zpsddf888e8.jpg

Nu var det äntligen dags för en ny uppdatering !
Jag hoppas det var värt väntan.

I detta avsnitt utav: Tvillingarna Bygger Tyskstukad GolfMKII
- Inslipning utav ventiler
- Byte utav ventiltätningar
- Montage utav ventiler
- Montage utav Schrick Vevaxel

Inta alla gör på samma sätt men denna stup + en borrmaskin använder jag, fungerar så jävla bra, det går fortare och är mindre slitsamt för handflatorna samt fingrarna smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2286_zps8c2b2dbb.jpg

Närbilder på Slipat och Oslipat

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2288_zpse4316828.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2290_zps20569315.jpg

Ventierna, fick inte till någon bra bild då ljuset var dåligt.

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2291_zps1fb359cd.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2294_zps83090457.jpg

Lite mer bilder på slipningen

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2295_zps0ecd1bd5.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2296_zps420f0373.jpg

Slipat klart fyra ventilsäten på denna bild, från vänster. så ni ser skillnaden på lågnt håll också.

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2287_zpsbf94358d.jpg

Dem nya ventiltätningarna

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2297_zps60464d26.jpg

Tog väldigt försiktigt bort dem andra, fy så tidskrävande denna del är tongue

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2299_zpsb2380c83.jpg

Nya sitter i och gosar med blocket

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2298_zps44f63aad.jpg

Hoppar fram lite i framtiden och vipps...Ventiler, dubbla fjädrarna, brickorna samt låssäkringarna i, tog knappt 10 minuter... mycket lättare och roligare än att göra det på en audi 20v motor smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2300_zpsb9abb887.jpg

Närbild på kalaset

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2303_zpse3ae2f8a.jpg


Nu är det bara kammen som är kvar smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2304_zps395a91ea.jpg

Kammen sitter i och är momentdragen big_smile

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2305_zpsfd68af9c.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2306_zps826e6082.jpg

http://i267.photobucket.com/albums/ii305/venhar_bara/DSC_2307_zps26bf81ab.jpg

Det var allt annat för denna gång smile!

Nästa updatering kommer troligtvis handla om:
-montering utav grenrör
-montering utav insug
-montera lite krims krams till grenröret
-samt sätta i tändstif eller något annat smile

Något mer kommer jag inte på, men det får vi helt enkelt se när det väl är dags.
Jag tror jag hinner få i toppen på lördag iaf big_smile!

Med vänliga hälsningar
/Venhar
Senast redigerat av Twins (28 april 2014)


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#191
Ingen som är intresserad utav projektet sad ?
Kommentera gärna, Vill ha eran feedback smile

Nu har jag äntligen uppdaterat Check-Listan lite, det finns en helt del att göra , och mer än så blir det.
Längtar tills jag kan börja köra golfen igen sad


= Bäställt  [K] = Köpt  [X] = Gjort 

[b]Exteriör:


-Lacka om hela bilen i LY3D [X]
-Emblemlös Grill [X]
-Ögonlock/Huvförlängare
-Hood-Bra
-GTI Breddare [K]
-GTI Framläpp [K]
-GTI lister [K]
-Singeltork
-Framlysen: Klarglas med svarta kors  [X]
-Baklysen: Klarglas Vit/röd  [X]
-Sidoblinkers: Klarglas/Klaroranga  [X]
-Framblinkers: Klarglas med inkluderad positionslampa (Breda) [X]
-Dimljus: Klarglas
-GTI/Votex Bakluckevinge
-Valsa skärmarna


Motor:

-Plana toppen 2mm [X]
-Porta insug & topp (både avgas samt insugs kanaler) [X]
-Schrick 282* Trimkamm [X]
-Bar-Tec Ställbart Kamrev
-Lätta svänghjulen 3.0-3.5KG (svarvning)
-Extraktor Grenrör
-Sportavgas-system med en högflödes ljuddämpare och troligtvis en sportkatt
-Trimchipp
-K&N Insatsfilter
-Ta bort strypningen till luftburken [X]
-Röda Silikonslangar
-Skynkelfärg
-Samt övrigt småfix i motorutrymmet såsom tvätt samt byte utav nya klämmor slangar etc

Chassi:

-Coilovers J-spec (H&R rebrandade cilovers)  [X]
-Fälgar: Speedline SL432 15" [X]
-Däck: Nankang NS-20 165/15 -R15
-Fjäderbenstag Fram
-Fjäderbenstag Bak


Interiör:

-Momo Ratt  [X]
-Momo Rattnav [X]
-VW Golf GTI Golfboll, Växelspaksknopp [X]
-VW Golf Gummi Växelspaksdamask [X]
-Momo Handbromsda mask
-VR6 Inredning (Svart-Skin)
-Svart inrednings matta
-Högtalarinsatser till framdörrarna  [X]
-Klä den övre halvan utav inredningen med röd Alcantra
-Klä ett par dörrsidor i svart skin-vinly
-Samt lite diskreta kolfiberdetaljer
-Vita LED lampor i hela coupén
-Röd Instrumentpanels och Mätar -belysning
-Installera ett bra låtande ljudsystem samt dämpa nödvändig platser
Senast redigerat av Twins (20 december 2013)


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
20 december 2013
#192
Snälla, inte kolfiber :-(

Allmänt körd i huvudet

Crazy
698 Inlägg
20 december 2013
#193
Äkta kolfiber hellre

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#194
FjonkeeN93 skrev:
Snälla, inte kolfiber :-(

Jag hoppas ni inte tror att jag kommer att köra med vinyl, så dum i huvudet är jag inte, ser så jävla tattigt ut !

A-performance skrev:
Äkta kolfiber hellre

Laminerade kolfiberdetaljer blir det, men jag skippar nog det faktiskt, tanklocket och spegelkåporna som fanns innan i laminerad kolfiber finns tydligen inte kvar längre på ebay sad


Vissa faller för grupptryck, Andra för bas tryck
938 Inlägg
21 december 2013
#195
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

---> Mitt Projekt <---
R135
&#9562;&#9580;&#9580;&#9565; Sponsor sökes :)
24

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#196
Sound_lover94 skrev:
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

Tackar !
Min tvillingbror känner en sugtrimmare som i uppdrag fått trimma ett par rally och folkrace golfar, och dessa med RP block.
Utifrån hans egna erfarenheter så blev dessa snabbare än en GTI, Runt 140HK satsade han på för annars hade man lite problem med Monojet Förgasaren.
Utifrån hans beräkningar så kommer vi hamna där, och tom över från våra ynka 98hk orginal.
Utifrån en annan ståndpunkt så har jag även hunnit prata lite med en annan forummedlem på vwgolf forumet, som hade liknande setup med mindre en vass G60 kamm, utifrån hans ståndpunk så drog han iväg V-Tech's och som jag ser det nu så låter allting lovande.

Har ni andra gubbar föresten någon ide på spjäll &monojet insprut som kan passa golfen ? Finns det andra bilar som kanske har samma deal fast gjorda för högre kubikage? Typ audi porsche mm ?

Tack för era kommentarer och GLÖM INTE PRENUMERERA PÅ BYGGLOGEN smile!

Med vänliga hälsingar
/Venhar & Benhar !


169 Inlägg
21 december 2013
#197
De ser riktigt bra ut de här:) fortsätt så!


Vissa faller för grupptryck, Andra för bas tryck
938 Inlägg
21 december 2013
#198
Twins skrev:
Sound_lover94 skrev:
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

Tackar !
Min tvillingbror känner en sugtrimmare som i uppdrag fått trimma ett par rally och folkrace golfar, och dessa med RP block.
Utifrån hans egna erfarenheter så blev dessa snabbare än en GTI, Runt 140HK satsade han på för annars hade man lite problem med Monojet Förgasaren.
Utifrån hans beräkningar så kommer vi hamna där, och tom över från våra ynka 98hk orginal.
Utifrån en annan ståndpunkt så har jag även hunnit prata lite med en annan forummedlem på vwgolf forumet, som hade liknande setup med mindre en vass G60 kamm, utifrån hans ståndpunk så drog han iväg V-Tech's och som jag ser det nu så låter allting lovande.

Har ni andra gubbar föresten någon ide på spjäll &monojet insprut som kan passa golfen ? Finns det andra bilar som kanske har samma deal fast gjorda för högre kubikage? Typ audi porsche mm ?

Tack för era kommentarer och GLÖM INTE PRENUMERERA PÅ BYGGLOGEN smile!

Med vänliga hälsingar
/Venhar & Benhar !

Den kommer röra på sig då med andra ord haha wink

---> Mitt Projekt <---
R135
&#9562;&#9580;&#9580;&#9565; Sponsor sökes :)
24

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#199
Mitsubishi skrev:
De ser riktigt bra ut de här:) fortsätt så!

Thank you big_smile!

Sound_lover94 skrev:
Twins skrev:
Sound_lover94 skrev:
Följer detta med spänning smile
Btw hur många häst tror du motorn hamnar sen på ett ung, blev med lite sugen på och trimma min smile

Tackar !
Min tvillingbror känner en sugtrimmare som i uppdrag fått trimma ett par rally och folkrace golfar, och dessa med RP block.
Utifrån hans egna erfarenheter så blev dessa snabbare än en GTI, Runt 140HK satsade han på för annars hade man lite problem med Monojet Förgasaren.
Utifrån hans beräkningar så kommer vi hamna där, och tom över från våra ynka 98hk orginal.
Utifrån en annan ståndpunkt så har jag även hunnit prata lite med en annan forummedlem på vwgolf forumet, som hade liknande setup med mindre en vass G60 kamm, utifrån hans ståndpunk så drog han iväg V-Tech's och som jag ser det nu så låter allting lovande.

Har ni andra gubbar föresten någon ide på spjäll &monojet insprut som kan passa golfen ? Finns det andra bilar som kanske har samma deal fast gjorda för högre kubikage? Typ audi porsche mm ?

Tack för era kommentarer och GLÖM INTE PRENUMERERA PÅ BYGGLOGEN smile!

Med vänliga hälsingar
/Venhar & Benhar !

Den kommer röra på sig då med andra ord haha wink

Det hoppas man wink


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
21 december 2013
#200
Rp har 89hk, inte 98 B-)

Allmänt körd i huvudet


Sök