Hej!
Har sedan ett par år tillbaka hyrt ut min gamla Toyota Auris på GoMore. Det gör att jag lyckas dryga ut kostnaderna och till och med gå med lite vinst i mitt bilägande, vilket är få förunnat
Kruxet är att den är på väg att bli för gammal för plattformen (max 15 år gammal) så det är dags för en ny. Sen skulle jag vilja passa på att skaffa en bil med dragkrok, farthållare, fullstor kombi etc. Själv cykelpendlar jag till vardags och använder bilen sporadiskt på helgerna, men gillar ändå att äga en egen bil och slippa kollektivtrafiken!
Toyotan har uppfört sig bra och aldrig blivit strandsatt trots bilfärder hundratals mil bort! Så jag är riktigt nöjd med den på så sätt och kikar därför på Toyota Avensis/Auris av nyare snitt. Kruxet är att de är så dyra vid lite lägre mil, typ 10-15 tusen. Det klättrar lätt över 100K.
Vad borde jag sikta in mig på med en budget runt 70-80K?
Huvudalternativ:
Ford Focus 1.0 Ecoboost 2010-2018:
Plus: Otroligt bra bränsleförbrukning för att vara bensinare, man får rätt låga mil i prisklassen på Blocket.
Minus: Oklar hållbarhet på inte bara motorn utan konstruktionen i övrigt? Hjälper de lägre miltalen med den biten eller borde man avstå Ford helt om man sysslar med uthyrning?
Volvo V50 D2 115 hk 2011-2012: Plus: Ännu bättre bränsleekonomi, om än på diesel. Volvo lär vara mer attraktivt än Ford vid uthyrning.
Minus: Har läst mig till att det är en av Volvos svarta får. Men då mestadels de första revisionerna innan 2011? DPF:en kan givetvis krångla men den kommer ju gå långt och ofta p.g.a uthyrningen. D2 (115 hästarn) ska vara den auto-regenererande varianten?
Kia Cee'd 2012-2018: Plus: Ungefär som Volvon i bränsleförbrukning av diesel. Bara något dyrare per mil på Blocket.
Minus: Oklar hållbarhet här med? Bullrig har jag både läst mig till och fått uppleva när jag åkt med en sådan!
Prio #1 är ju helt enkelt att kunder slipper något som helst "vägmek" för då löser försäkringen ut och den hamnar på en verkstad långt hemifrån... Tråkigt för både mig och kund. Har inte hänt med min Toyota än och jag vill undvika det in i det längsta!
Tankar om fler kandidater? Eller är jag inne på rätt spår med Toyota Avensis/Volvo V50/Kia Cee'd?