3644
Sök

Antee-s Volvo s70 2,5T "R-Design"

Supra
110 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Volvo s70 2,5T "R-Design"

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134336/134336-6cb1ddd4b116438a35c124478f756d83.jpg
Tjena

nu efter en del problem med bilen. allt från oljelekage till toppapackning åt skogen tyckte jag de var dags att gör något extra med den. Har alltid varit sugen på att bygga en driftsäker motor med lite mer pulver i, så varför inte ta tillfället i akt?wink

Motor:
Blir inga jätte effekter men kommer renovera botten med nya lager H-profil stakar mm så man har en bra grund. sen får väll loopen, kolvarna och toppen också ha sig en översyn och se om det är något att ha. gröna spridare och lite annat tjafs, förhoppningsvis når man över 300-350 med den turbon jag skickar i. har tittat lite på k27, får se vad det blir under projektets gång.

Chassi:
blir powerflex bussningar runt om och några trevliga coilis. hittar man något vettigt fjäderbensstag man kan skicka i fram o bak blir det så också. just nu lutar det år att bygga eget med tanke på det lilla utbudet där finns till 850/s70

Dagens arbete blev att riva av fronten och tanken var att lyfta motorn redan idag men hjullastaren som skulle utföra jobbet ville inte igång pga kylan.... aja, så står den nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134336/134336-50e2c9349e9c2a61b76070c8cfc048cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134336/134336-af7bf741e4a69dcbee7dde651a2f8c24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134336/134336-1900404db38c02420d8cbd4a068ba49f.jpg
har klabb med ac kylaren hur man ska hantera vätskan. någon som har koll på hur den ska hanteras på bästa sätt?

/Antee-
Senast redigerat av antee- (28 januari 2012)

142 Inlägg
28 januari 2012
Ser ut som detta kan bli ett kul projekt!
Ska följas!

Wacko Racing
260 Inlägg
28 januari 2012
Lycka till Andreas! smile ska självklart följas

Lastbilsmekaniker
5 284 Inlägg
28 januari 2012
du kan skruva låss pumpen och låta den ligga kvar i motorrummet när du lyfter ur motorn.

The Real Team
235 Inlägg
29 januari 2012
Kommer blir fett lycka till Bengan big_smile

Hoppsan hur fan gick det här till !

Ung&Dum
430 Inlägg
Supra
110 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Tack alla! smile

volvoqq skrev:
du kan skruva låss pumpen och låta den ligga kvar i motorrummet när du lyfter ur motorn.

svårt att lufta om man vill ha väck skitet? har en tanke att sätta en mindre radiator för att där ska bli mer plats för ic rören när jag bygger frontmonterad smile

Har förövrigt hittat en donator bil som jag ska försöka få tag i ägaren och se om han vill bli av med den, v70 2,5t. isåfall kan man köra bsr steg 1 i sommar och bygga motor vid sidan av.
Senast redigerat av antee- (29 januari 2012)

14 Inlägg
30 januari 2012
kommer bli skitbra bengan ! bara o säga till om du behöver hjälp wink

175 Inlägg
30 januari 2012
Kommer nog bli najjs smile good luck, ska följas  wink

Deutsche Autos!

Supra
110 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
wadsju skrev:
kommer bli skitbra bengan ! bara o säga till om du behöver hjälp wink

Tack johan! smile

freddix skrev:
Kommer nog bli najjs smile good luck, ska följas  wink

tackar smile

Falgfixaren.se
647 Inlägg
12 februari 2012
Woow, spännande projekt smile Hoppas du tar väl hand om min gamla bil smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Supra
110 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Phaeton skrev:

Absolut gör jag det. Lite uppfräshning bara nu när oturen var framme smile

22 Inlägg
12 februari 2012
Likadan färg som min S70, utan turbo dock! lycka till med projektet det ser lovande ut wink
Prem lagd!

MVH

Falgfixaren.se
647 Inlägg
12 februari 2012
antee- skrev:
Phaeton skrev:

Oljeläckage och toppen ?? Vaa ?
Berätta gärna lite mer. Den som va i sånt super skick. De fanns inte
så mycket som en droppe nånstans på den under till :S

Mvh

Supra
110 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
ville-orust skrev:
Likadan färg som min S70, utan turbo dock! lycka till med projektet det ser lovande ut wink
Prem lagd!

MVH

Tackar Tackar smile

Phaeton skrev:
antee- skrev:
Phaeton skrev:

Oljeläckage och toppen ?? Vaa ?
Berätta gärna lite mer. Den som va i sånt super skick. De fanns inte
så mycket som en droppe nånstans på den under till :S

Mvh

vet inte om förra ägaren var medveten om det men vevhusventilationen var igensatt (antagligen för han bor i stan och körde mycket korta sträckor) eftersom den fortsatte rulla med denna igentäppt så blev där övertryck i motorn och jag hade en väldig tur som upptäckte detta innan packboxarna gick. men i allafall så läckte det olja via vevhusventilationens nedre rör och det var väll det som rädda packboxarna från att tryckas ut.

sen toppackningen har jag ingen som helst aning om varför den gick helt plötsligt, den koka aldrig eller så. det var bara ett minimalt vatten lekage in i cylinder 5 som gjorde att motorn gick ojämt. trodde först det var ventiler eller liknande(ingen tillgång till komptestare) men när jag fick av toppen såg man tydligt att det läckt där igenom.

men nu är allt fixat och håller i dagsläget på att fixa insuget innan det monteras på igen så det ser trevligt ut under huven smile

Den är fortfarande i super skick och du lär väll se den igen i sommar och bevittna det smile

Falgfixaren.se
647 Inlägg
27 mars 2012
Tjenare Antee!
Kom in på din sida och såg att du skrivit "Skrot, inte i bruk längre" på S70..?
Vad har hänt ? Skulle va kul om du uppdaterade tråden lite. Många kompisar
som berättat att dom sett min gamla bil uppe i hbg på bilträffarna, och antar
du kör en del där uppe. Jag har skaffat mig ett nytt S70 projekt jag tänkte börja med
nu.
Ha de gott, lycka till / bamze

Supra
110 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Tjenare.

Har under en längre tid haft problem med laddtrycket och inte fått rätt på det hur jag än gjort.
Fick slutligen lämna in bilen till bsr i malmö för att koll styrboxen. Vet inte riktigt vad det var som behövdes löddas om och det var 50/50 chans att få det att funka och en kostnad på 6000kr vilket fall som. En nya delar på volvo gick på runt 25,000 materiallkostnad. Så får fundera på vad jag jag ska göra. Sjukt tråkigt:/

/Andreas

230 Inlägg
15 april 2012
hur går de med bilen?? :S

Falgfixaren.se
647 Inlägg
15 april 2012
Såg pärlan rullade på Helsingborgs träffen igår smile

Sök