Hej, har en 300turbodiesel som går dåligt när den är kall och kan dö om man inte håller gas, fast när den blir varm går den fint igen, och den har tomgång och allt, nån som har nå gissning? tycker också tomgången är lite väl låg också. snabba svar är ni snälla
Hej, har en 300turbodiesel som går dåligt när den är kall och kan dö om man inte håller gas, fast när den blir varm går den fint igen, och den har tomgång och allt, nån som har nå gissning? tycker också tomgången är lite väl låg också. snabba svar är ni snälla
jaha.. tycker det är konstigt att den går till sig när den blir lite varm. nå vanligt ställe det brukar tjuva/läcka lr är det bara börja gå igenom allt?..
jaha.. tycker det är konstigt att den går till sig när den blir lite varm. nå vanligt ställe det brukar tjuva/läcka lr är det bara börja gå igenom allt?..
dom går ofta sämre när dom är kalla då suger han mer kallluft(känsligare) när motorn är varm är det inte lika känsligt.
Runt insuget, och tryckslangar brukar det vara när det är fel, ofta nån som skruvat och glömt dra åt eller klämt en packning, man kan spruta startgas runt där man tror det läcker, sen reagerar motorn på det är det läcka.
Kan lova att det inte beror på tjuvluft då de är en gammal diesel. Du kan plocka av insuget om du så vill på en sådan maskin å den kommer gå lika dant. Så tjuvluft på insugssidan kan du glömma direkt. Därimot så kolla diesel ledningar, glödstift. Är dom ok så återstår bara 2 saker. Antingen är de dieselpumpen eller dålig komp. Finns inget annat som påverkar gången på en gammal diesel.