Tycker visserligen att det är bra att det blir hårdare, men skjuter man sig inte lite i foten att dra körkort redan vid 0,2 promille? Jag anser precis liksom många andra här att det måste vara ok att ta en lättis till lunch och sedan sätta sig i t.ex. lastbilen och fortsätta köra, även om är tjej och är 1,49 och väger 39kg så de ger utslag på alkomätaren.
Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.
Ang. urkoppling av alkolås mm. Självklart är det möjligt. All teknik går att lura och eftersom kablar någonstans i bilen går öppet kan man koppla förbi, även om informationen går i can-bussystem. Men jag tror att det är nog enklare att köra utan kk i så fall, risken att åka dit är så liten tyvärr.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...