3718
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
516 103 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
17 mars 2012
#61
Härlig tråd! Keep up the good work!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Industritekniker
433 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#62
MrCarfreak skrev:
Magistern skrev:
MrCarfreak skrev:
Hehe, efter att ha tittat igenom tråden ploppade motivationen tillbaka så blir meck inatt wink

GRYMT! Fan va ett de kommer bli i sommar! Massa snabba bilar!cool

Minst sagt ja! Är sugen på att leka av mig på stockholm open :p

Haha aaa det skulle vara nåt. Problemet är väl att det saknas 1000hk eller nåt tongue Iaf för min del hehe.  BR och valhalla ligger nog bättre i fas rent effektmässigt.

Vad kör du för setup?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#63
Turbo-Fransson skrev:
Härlig tråd! Keep up the good work!

Man tackar. Uppdaterar lite då och då och nu är det ju nära till start så håll utkik smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#64
lol det börjar ta sig. Tjackade stolar till bilen i veckan och har kopplat mer el. Elen till pumparna är klar (men man vet ju aldrig) och jag har även gjort lite fästen för catchtank osv... På återseende cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a6363cdda07d5fd954646ba2b0283200.jpg
Sådär nu kommer man sitta lite bättre, eller ja mer stabilt iaf. Är ju ganska lämpligt med tanke på vad bilen skall brukas till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-222306cf468637a64672e28014b12cf8_large.jpg
En glad polare hjälper till och fixar med soppan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8186dc90ba8b1dbb76e52e899bedb78b_large.jpg
Reläer till Soppan. Har kopplat så att om en pump dör så stannar motsatt relä. Safty first!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b023b6c53ff4c8f291b0f74602e0717d_large.jpg
Färdig downpipe. Ska lindas i avgasbandage också. Wg:n kör jag rakt ner i backen cool

Vi ses på vägarna. SNART.
Senast redigerat av Magistern (25 mars 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#65
Fixade stolsfästen idag. Blev vinkeljärn med boxade ändar, m8 skruv och mutter.. Tror det blir bra. Nu är frågan om jag ska montera 4-punkts eller låta gamla bältena sitta kvar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-73a764d2a6f5010c7df0f5dd75d58b94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e489615d739a565266b1ad40ae8b7388.jpg

Blir mer skruva i veckan...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 122 Inlägg
26 mars 2012
#66
Ska du besikta måste du ha kvar original bältet, men du får ha 4punkts också

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 419 Inlägg
26 mars 2012
#67
Har du tänkt hinka i en bur? annars lär du få rätt kas vinkel på bältena! om du typ inte sätter dem i hatthyllan!

Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll


Industritekniker
433 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#68
strandberg31 skrev:
Har du tänkt hinka i en bur? annars lär du få rätt kas vinkel på bältena! om du typ inte sätter dem i hatthyllan!

Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll

Kan fixa ett schema. Har det i garaget. Men principen är iaf att man använder 2 reläer. som får styrspänning från sprutet. Matning från batteriet med säkring innan reläerna. Sedan kopplar man den ena pumpens matning till den andra pumpens relä(i kors). Om då säkringen går på ena pumpen, stannar motsatt relä och därmed båda pumparna.

Hoppas du fattar men har själv haft problem med detta så jag laddar upp en bild på schemat så fort jag har vart i garaget.

Ang. bältena så får jag se hur det blir med det. 4ounkt är ju tydligen ingen höjdare om man inte har bur. Man mosas ju typ om taket trycks in... Man kan ju fästa bältena i baksätets fästpunkter för bälten.
Jag har bälten liggandes därför jag funderar. men vi får se.
Senast redigerat av Magistern (26 mars 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#69
Kirre skrev:
Ska du besikta måste du ha kvar original bältet, men du får ha 4punkts också

A det vet jag om. Vi får se hur jag gör. Väntar evt med 4p tills jag monterat bur. Det händer nog inte i sommar. Men vi får se...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
26 mars 2012
#70
Magistern skrev:
strandberg31 skrev:
Har du tänkt hinka i en bur? annars lär du få rätt kas vinkel på bältena! om du typ inte sätter dem i hatthyllan!

Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll

Kan fixa ett schema. Har det i garaget. Men principen är iaf att man använder 2 reläer. som får styrspänning från sprutet. Matning från batteriet med säkring innan reläerna. Sedan kopplar man den ena pumpens matning till den andra pumpens relä(i kors). Om då säkringen går på ena pumpen, stannar motsatt relä och därmed båda pumparna.

Hoppas du fattar men har själv haft problem med detta så jag laddar upp en bild på schemat så fort jag har vart i garaget.

Ang. bältena så får jag se hur det blir med det. 4ounkt är ju tydligen ingen höjdare om man inte har bur. Man mosas ju typ om taket trycks in... Man kan ju fästa bältena i baksätets fästpunkter för bälten.
Jag har bälten liggandes därför jag funderar. men vi får se.

Skulle ja guld med ett schema! big_smile

Har ju med vinkeln på bältena att göra! minns inte säkert men tror det var inte mer än 40 grader annars kan du bli några dm kortare vid en ev krock roll


Industritekniker
433 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#71
Tjenare alla glada! Har jobbat lite mer med bilen och fått igång sprutet och diverse. Håller på med soppaledningar och har rivit ur diffen för att svetsa. Fick på fronten idag också. Har ju planerat att bilen skall vara en sleeper men det blev visst inte så lol Ni ser ju själva. Det är mkt på gång. Har inte köpt någon btr än men ska köpa en aeromotvie A1000, väntar även på en Bosch motorsport coilpack som skall sköta tändningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f10e7f50dbce0001638b283537052663.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-05428c4447d238205e6508801f24e732.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-d556f8f9ff55b33cb0c9967d7f48f6c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-42756c566c3fbf98b9fda45e2e6f610e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9d76580e1950fcffaf7ecf4e181945b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-d9764b02627f543a3cf9bc6633e29778.jpg

Här är lite bilder på hur bilen ser ut just nu. Fortsättning följer. Än är bilen inte startad men det är NÄÄÄÄRA! wink

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

292 Inlägg
12 april 2012
#72
Härligt !!! ... får man komma förbi nån dag o kika?? smile


Industritekniker
433 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#73
RobbanForsell skrev:
Härligt !!! ... får man komma förbi nån dag o kika?? smile

Ja det kan vi väl ordna:) Kommer vara i garaget i helgen. Du kan väl dra iväg ett pM med ditt nummer så smsar jag.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

292 Inlägg
12 april 2012
#74
Magistern skrev:
RobbanForsell skrev:
Härligt !!! ... får man komma förbi nån dag o kika?? smile

Ja det kan vi väl ordna:) Kommer vara i garaget i helgen. Du kan väl dra iväg ett pM med ditt nummer så smsar jag.

skickat ett ! wink


Industritekniker
433 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#75
RobbanForsell skrev:
Magistern skrev:
RobbanForsell skrev:
Härligt !!! ... får man komma förbi nån dag o kika?? smile

Ja det kan vi väl ordna:) Kommer vara i garaget i helgen. Du kan väl dra iväg ett pM med ditt nummer så smsar jag.

skickat ett ! wink

Var inte där nåt i helgen. Kan ju höra av mig i nästa om du vill komma förbi då istället.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

292 Inlägg
17 april 2012
#76
Magistern skrev:
RobbanForsell skrev:
Magistern skrev:

Ja det kan vi väl ordna:) Kommer vara i garaget i helgen. Du kan väl dra iväg ett pM med ditt nummer så smsar jag.

skickat ett ! wink

Var inte där nåt i helgen. Kan ju höra av mig i nästa om du vill komma förbi då istället.

okok gjorde inte så mkt ändå hade fullt upp.. tongue men bara o höra av dig. smile


Industritekniker
433 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#77
strandberg31 skrev:
Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll

Här är ett schema som en god vän har fixat. Så ser du exakt hur du ska koppla.

http://forumbilder.se/images/82201291556PMd318.jpg
Senast redigerat av Magistern (7 maj 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
17 april 2012
#78
Magistern skrev:
strandberg31 skrev:
Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll

Här är ett schema som en god vän har fixat. Så ser du exakt hur du ska koppla.

http://forumbilder.se/images/e87201254535P5cc8.jpg

satan i gatan de va inte dumt de!! big_smile tackar tackar!!


Industritekniker
433 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#79
strandberg31 skrev:
Magistern skrev:
strandberg31 skrev:
Har du nått elschema eller har lust och förklara hur du kopplade in pumparna?  roll

Här är ett schema som en god vän har fixat. Så ser du exakt hur du ska koppla.

http://forumbilder.se/images/e87201254535P5cc8.jpg

satan i gatan de va inte dumt de!! big_smile tackar tackar!!

Nemas problemas. Det är ju därför vi gör sånna här trådar. Så man kan få tips och inspiration:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#80
"Lagade" min diff igår också lol Den har klonkat och knackat i några tusen mil. När jag plockat ur den och gjort rent var felet väldigt uppenbart. Planethjulet på vänstern var helt glappt. gick typ att vicka 5mm i sidled haha!

Men som ni ser på bilderna nedan är problemet ur världen nu. Det kommer inte att glappa nå mer. (hoppas jag:P)

Agadiff ftw!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-36b0d493a72a082be1b3c3ffed1eb1e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0310ea6994023cd83410697cb0ee9ba2.jpg
Med lite skrot i så håller det tydligen bättre också:D

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök