3631
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

80 Inlägg
14 februari 2012
#161
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

Pim_Pim
14 februari 2012
#162
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

Fyfan, den motorn kan ju inte ha varit kry eller så hade du hål i tanken wink wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 februari 2012
#163
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

jag har inga problem å köra på 0.87 blandad körning till å från jobbet..

har 5-6km till jobbet så blir ju några kallstarter på de..


De du anser är lugn körning vet jag inte vad du menar

alternativ kanske du borde kolla över hålet i tanken eller släppa handbromsen ? lol


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 februari 2012
#164
Pim_Pim skrev:
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

Fyfan, den motorn kan ju inte ha varit kry eller så hade du hål i tanken wink wink

och folk säger att volvo alltid är bäst. inte äns bmws v8or dricker så mkt och de har så mkt mer hk.

förövrigt har jag aldrig lyckats få en volvo över litern som inte haft turbo och varit trimmad.

så hur servar ni motorerna / alltid kallstartet med plattan i botten ? nästan så man börjar fundera


1 319 Inlägg
14 februari 2012
#165
MrEricsson skrev:
Pim_Pim skrev:
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

Fyfan, den motorn kan ju inte ha varit kry eller så hade du hål i tanken wink wink

och folk säger att volvo alltid är bäst. inte äns bmws v8or dricker så mkt och de har så mkt mer hk.

förövrigt har jag aldrig lyckats få en volvo över litern som inte haft turbo och varit trimmad.

så hur servar ni motorerna / alltid kallstartet med plattan i botten ? nästan så man börjar fundera

Just Volvo 240-740-940-rödblock i allmänhet verkar det slarvas enormt mycket med service. Kanske för att det är många ungdomar som har dom samt att dom håller väldigt länge utan service.. Har en bekant som köpte en 740 för åtta år sedan, när han köpte den bytte han halvsats avgasrör sen har han inte rört en skruv. Inte bytt olja inte bytt stift INGENTING. Och den går o går utan problem. Kan tilläggas att den körs nästan dagligen. roll
Senast redigerat av sleepyoh (14 februari 2012)

_----------'

871 Inlägg
14 februari 2012
#166
Xuri skrev:
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

jag har inga problem å köra på 0.87 blandad körning till å från jobbet..

har 5-6km till jobbet så blir ju några kallstarter på de..


De du anser är lugn körning vet jag inte vad du menar

alternativ kanske du borde kolla över hålet i tanken eller släppa handbromsen ? lol

haha big_smile

När min mor hade 745'an låg den på 0.81 i snitt.. (3 mils långkörning vardagar). När jag kör sommartid: 1-1,1. Vintertid:1,6.

Så lugn kan man inte kalla din körning lillMumin smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 februari 2012
#167
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.


Smålänning
7 883 Inlägg
15 februari 2012
#168
Ja 1,1-1,2 är normalt för en turbovolvo om man är ute och sladdar.

Men 1,3 lugn körning? Jo tjena... Tipset då är ju att byta tändstift, hälla i olja, kolla över bromsarna och, ja, allmän service...

Antar att den inte går fortare än 140 heller?

Finns många bilar (bl.a BMW V8) som drar lika mycket eller mindre fast dom har mer effekt, men de är inte lika billiga att serva...

Men att gammelvolvo har ca 0,4 CW i luftmotstånd stämmer rätt så bra, fast dom ligger strax över, och det är verkligen inte bra med dagens mått mätt, idag ligger många familjebilar på runt 0,29...
Senast redigerat av twin_cam (15 februari 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
15 februari 2012
#169
beckstroem skrev:
Xuri skrev:
LillMumin skrev:
Körde slö70i, drog cirka 1,3l/m LUGN körning.

jag har inga problem å köra på 0.87 blandad körning till å från jobbet..

har 5-6km till jobbet så blir ju några kallstarter på de..


De du anser är lugn körning vet jag inte vad du menar

alternativ kanske du borde kolla över hålet i tanken eller släppa handbromsen ? lol

haha big_smile

När min mor hade 745'an låg den på 0.81 i snitt.. (3 mils långkörning vardagar). När jag kör sommartid: 1-1,1. Vintertid:1,6.

Så lugn kan man inte kalla din körning lillMumin smile

Jodå, det skulle jag kalla det. Dock var nog motorn inte i det bästa skick.. Med lugn körning refererade jag mest till motorvägskörning i ca 90 km/h.
Jämn gas och inge gas broms hela vägen. Som sagt, den motorn var nog inte i det bästa skick. Svenska bilprovningen tyckte inte om den då den hade väldigt lågt lambda värde och resten väldigt höga..
smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
15 februari 2012
#170
twin_cam skrev:
Ja 1,1-1,2 är normalt för en turbovolvo om man är ute och sladdar.

Men 1,3 lugn körning? Jo tjena... Tipset då är ju att byta tändstift, hälla i olja, kolla över bromsarna och, ja, allmän service...

Antar att den inte går fortare än 140 heller?

Finns många bilar (bl.a BMW V8) som drar lika mycket eller mindre fast dom har mer effekt, men de är inte lika billiga att serva...

Men att gammelvolvo har ca 0,4 CW i luftmotstånd stämmer rätt så bra, fast dom ligger strax över, och det är verkligen inte bra med dagens mått mätt, idag ligger många familjebilar på runt 0,29...

skulle vara kul att kolla cw värdet mellan 740,940 och 960

min 740gl 86:a gjorde 10km/h mer med 940 front iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 februari 2012
#171
cw- värde
240 = 0,41
740 = 0,39
Volvo 740 STW (?) =0,37- 0,38
940= 0,35
940 STW (?) = 0,37
960= 0,34
850 = 0,32
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus8.htm
big_smile
Senast redigerat av turboforssen (15 februari 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
15 februari 2012
#172
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Ja 1,1-1,2 är normalt för en turbovolvo om man är ute och sladdar.

Men 1,3 lugn körning? Jo tjena... Tipset då är ju att byta tändstift, hälla i olja, kolla över bromsarna och, ja, allmän service...

Antar att den inte går fortare än 140 heller?

Finns många bilar (bl.a BMW V8) som drar lika mycket eller mindre fast dom har mer effekt, men de är inte lika billiga att serva...

Men att gammelvolvo har ca 0,4 CW i luftmotstånd stämmer rätt så bra, fast dom ligger strax över, och det är verkligen inte bra med dagens mått mätt, idag ligger många familjebilar på runt 0,29...

skulle vara kul att kolla cw värdet mellan 740,940 och 960

min 740gl 86:a gjorde 10km/h mer med 940 front iallfall smile

Hade de vart en kombi hade den gjort 5 km/h till wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

32 Inlägg
15 februari 2012
#173
"Bränslesnålhetshysterin" var ju inte lika stor under 80talet. Och så köpte man inte en stor Volvo för att åka snålt utan för att man skulle lasta in familj+packning och haka på en husvagn.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
15 februari 2012
#174
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Ja 1,1-1,2 är normalt för en turbovolvo om man är ute och sladdar.

Men 1,3 lugn körning? Jo tjena... Tipset då är ju att byta tändstift, hälla i olja, kolla över bromsarna och, ja, allmän service...

Antar att den inte går fortare än 140 heller?

Finns många bilar (bl.a BMW V8) som drar lika mycket eller mindre fast dom har mer effekt, men de är inte lika billiga att serva...

Men att gammelvolvo har ca 0,4 CW i luftmotstånd stämmer rätt så bra, fast dom ligger strax över, och det är verkligen inte bra med dagens mått mätt, idag ligger många familjebilar på runt 0,29...

skulle vara kul att kolla cw värdet mellan 740,940 och 960

min 740gl 86:a gjorde 10km/h mer med 940 front iallfall smile

Hade de vart en kombi hade den gjort 5 km/h till wink

uch kombisar är jhu fula smile eftersom man åkte sedan sparade man in på vikten istället eftersom man slapp en käring 2ungar tvillingvagn och hundjävel smile

Kör fort så hinner inget hända...

Långtradarchaufför
282 Inlägg
15 februari 2012
#175
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Ja 1,1-1,2 är normalt för en turbovolvo om man är ute och sladdar.

Men 1,3 lugn körning? Jo tjena... Tipset då är ju att byta tändstift, hälla i olja, kolla över bromsarna och, ja, allmän service...

Antar att den inte går fortare än 140 heller?

Finns många bilar (bl.a BMW V8) som drar lika mycket eller mindre fast dom har mer effekt, men de är inte lika billiga att serva...

Men att gammelvolvo har ca 0,4 CW i luftmotstånd stämmer rätt så bra, fast dom ligger strax över, och det är verkligen inte bra med dagens mått mätt, idag ligger många familjebilar på runt 0,29...

skulle vara kul att kolla cw värdet mellan 740,940 och 960

min 740gl 86:a gjorde 10km/h mer med 940 front iallfall smile

Hade de vart en kombi hade den gjort 5 km/h till wink

Å sänker man dom en halv kilometer så gör dom väl yttligare 5 km/h till kan ja tro?tongue

BMW - Det stavas som det låter:)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 februari 2012
#176
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
15 februari 2012
#177
AcesHigh666 skrev:
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

min fiat uno drog litern när man åkte fullt ös konstant  mätte aldrig den högre än så

lägsta förbrukning 0.55 och den var från 1986 och hade förgasare
sopskallar som tillverkar bilar idag och är impade av liknande förbrukning
med ett sprut med bredbandslambda hade man lätt gått under 0.5 på den och då var det inte ens eko driving utan bara att avgasystemet hade gått av så man inte orkade med ljudet och höll igen lite smile

Kör fort så hinner inget hända...

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 februari 2012
#178
AcesHigh666 skrev:
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

Beror på vad man syftar med lek. står och snurra runt runt på en parkering på varvstopp eller bara slänga ut bakvagnen i kurvorna på sommaren eller vintern.  handlar mycket om körstil och tung fot.


1 365 Inlägg
16 februari 2012
#179
Också blev du omkörd av mopeder som drog 0,1 per mil. Fiat uno måste ligga på topplistan av världens sämsta bilar.



Growe skrev:
AcesHigh666 skrev:
Extrazz skrev:
hade en 740 gl 89 531 vx3 den drog efter lite snålkörande på motorvägen smått otroliga 0.62 när jag stannade för att tanka efter 45 mils körning..  drog normalt runt 0.85 lung körning och runt 1.1L vinterlek. Fattar fortfarande inte hur den kunde gå så snålt. motorn tickade som ett flipperspel.

annars en smått trimmad 940 turbo så kan man sänka soppaförbrukningen. dock skenar den i väg om man trimmar mer eller har tung fot som sagt. tycker de är rätt så bränslesnåla ändå när man tjänar in på mycket annat. sen så vill jag minnas att 740 har under 0.4 i luftmotstond vilket ska anses som litet även i dagens mått ännu bättre runt 1980 när de började testtillverka bilarna.

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

min fiat uno drog litern när man åkte fullt ös konstant  mätte aldrig den högre än så

lägsta förbrukning 0.55 och den var från 1986 och hade förgasare
sopskallar som tillverkar bilar idag och är impade av liknande förbrukning
med ett sprut med bredbandslambda hade man lätt gått under 0.5 på den och då var det inte ens eko driving utan bara att avgasystemet hade gått av så man inte orkade med ljudet och höll igen lite smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 februari 2012
#180
Richtenb skrev:
Också blev du omkörd av mopeder som drog 0,1 per mil. Fiat uno måste ligga på topplistan av världens sämsta bilar.



Growe skrev:
AcesHigh666 skrev:

1.1 vid lek? Dra den om rödluvan kyss mig i röven efteråt är du snäll. Liknande siffror vid blandad körning och ner till 0.85 vid landsväg det kan jag köpa.

Inte ens en yaris drar 1.1 vid lek det vågar jag nästan lova, bortåt 2 liter kanske låter mer vettigt på en rödblockare, men absolut inte under 1,3 om du menar att ditt vinterlek består av mer än bara fräsa innehjul vid korsningarna på väg till jobbet.

min fiat uno drog litern när man åkte fullt ös konstant  mätte aldrig den högre än så

lägsta förbrukning 0.55 och den var från 1986 och hade förgasare
sopskallar som tillverkar bilar idag och är impade av liknande förbrukning
med ett sprut med bredbandslambda hade man lätt gått under 0.5 på den och då var det inte ens eko driving utan bara att avgasystemet hade gått av så man inte orkade med ljudet och höll igen lite smile


det baserar du på vad? hur mycket uno har du kört?

kan säga att min uno med otroliga 57hk gjorde 160blås visst pigg var den inte men som ett exempel så kunde inte en 745Gle hänga på
den gick lika bra som en audi 100 både toppfart och ax

med en vikt på 740kg så var den inte död men inte pigg heller
fördelen att motorerna var riktigt bra drog ingen soppa och dom svängde RIKTIGT bra

sen får man tänka på att det är en liten bil som är billig att köpa

så man får aldrig samma komfort som i en stor dyr bil
men garanterat så är ekonomin bättre än samtliga nya bilar oavsätt pris och storlek

för 1000kr fick jag en bil jag plågade dygnet runt och drog ingen bensin

som ett exempel så drar en toyotas hybrid 0.5l/milen

en bil som är 20år nyare med nyaste tekniken och endå klarar dom inte att få den att gå speciellt mycket snålare

kan nog byta till eftermarknads sprut i en uno och komma under 0.5l/milen utan några större problem

och att påstå att fiat unon är världens sämsta bil visar jhu verkligen vilken dålig koll du har

med tanke på att den varit utsedd till årets bil minst 1gång smile


att ta reda på fakta först är nog aldrig fel
att tro saker kommer man inte långt..sånt hålls man med i kyrkan

Kör fort så hinner inget hända...


Sök