3305
Sök

Billån 19 år med timanställning, funkar detta?

23 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Tjena gott folk!

Jag funderar på att ta ett billån på mellan 40-70 000.
Anledningen till detta är att jag trivs bra med att ha en budget med utgifter varje månad, och naturligtvis också för att jag inte har några 70 000.

Jag förstår att ni tänker, killen är 19, han är timanställd.
Men jag vet att jag kan betala för mig, ett lån om jag lånar ca 50, kommer kosta mig ca 1500/ p månad.
Har en inkomst på ca 6000/ p månad.

Det jag undrar är om bilfirmor accepterar lån utan säkerhet, och nu snackar jag inte om alibabas bilhörna.

Är det någon som gjort något liknande? Vart vände ni er? Tips ideer.

Tack på förhand, och skippa predikan om att jag ska spara kontakt!

MVH

MitsuNörd
880 Inlägg
8 februari 2012
Du ska ju ha råd att ha bilen sedan också !?
Kanske behöver spara lite till å flytta hemifrån också?

Om du får lån så måste du ha någon som går borgen för dig

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

679 Inlägg
8 februari 2012
Vänta tills du är fast och har en bättre inkomst! du ska ha råd med försäkring,bränsle,skatt,lån,reperationer om något går sönder! 6000 kr kommer du inte långt med
Senast redigerat av Bompeman (8 februari 2012)

23 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hehe kunde lista ut att ni inte kunde hålla er till min fråga, jag har mer än 6000 p månad. Och har planer på att bo hemma i ett år till iaf.

Har haft bilar innan, och där har jag inte lagt några 6000 i månaden på bil.

Min fråga var om det finns bilfirmor som lånar utan borgen eller säkerhet, någon måste ha gjort samma som jag

Mvh
Senast redigerat av Marcuss70 (8 februari 2012)

1 624 Inlägg
8 februari 2012
Marcuss70 skrev:
Tjena gott folk!

Anledningen till detta är att jag trivs bra med att ha en budget med utgifter varje månad, och naturligtvis också för att jag inte har några 70 000.

Men jag vet att jag kan betala för mig, ett lån om jag lånar ca 50, kommer kosta mig ca 1500/ p månad.

Det jag undrar är om bilfirmor accepterar lån utan säkerhet, och nu snackar jag inte om alibabas bilhörna.

MVH

ke? tycker du det är gött att betala räkningar?

23 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Tror du förstod min poäng. Hur som helst, detta verkar spåra direkt.

Never mind.

535 Inlägg
8 februari 2012

Min fråga var om det finns bilfirmor som lånar utan borgen eller säkerhet, någon måste ha gjort samma som jag

Mvh

Alltså det är ju inte bilfirman du lånar hos. Dom har ju avtal med firmor / banker som sköter finansieringen.
Santlander är den vanligaste iaf..

Då har dom bilen som säkerhet. De går inte efter anställningskontrakt utan deklarerad årsinkomst.

Dvs är du arbetslös men har en tillräcklig årsinkomst ska det gå bra.
Senast redigerat av aha_100 (8 februari 2012)

Performance meck
342 Inlägg
8 februari 2012
går jätte bra att låna dom summorna utan att ha fast anställning men till lite högre ränta såklart hör vart dina föräldrar har lån/försäkringar så tar du samma bank brukar vara smidigast så.Säger du att du ska köpa en bil så får dom ju en viss säkerhet med.Men det viktiga är vad är det för bil du ska köpa?wink

Mvh viktor

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 februari 2012
Oavsett om du tar banklån eller bilen på kredit så görs en kreditupplysning på dig. Bilhandlaren skiter i princip i vilket.  Han får ju sina pengar ändå. Kan du inte betala, jagas du av antingen banken eller finansbolaget som givit dig krediten.  Hoppas du förstår vad jag menar:-)  mvh

23 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Ja precis, så det bästa är att vända sig till bilfirmorna direkt?

Vad brukar räntan ligga på ? 6-7 procent? Någon som har koll?

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 februari 2012
Räntan sätts av finansbolaget efter godkännd kreditupplysning:-)

535 Inlägg
8 februari 2012
Marcuss70 skrev:

Frågan är ju om du hunnit deklarera in din nuvarande inkomst?

Om du inte har det kommer dom få fram samma uppgifter som innan du började jobba.

Då kommer dom kräva att någon går i borgen för dig.

1 624 Inlägg
8 februari 2012
eller att du har ett bevis på att du jobbar, så har jag fått göra.

1 365 Inlägg
8 februari 2012
6-7 procent kan du ju glömma.. du kan nog räkna med minst 14-15 % eftersom du troligtvis inte är motsvarande förmånskund hos någon bank. Du kan alltid prova lendo, du får svar inom 24 timmar och räntorna är motsvarande en direktsökning till respektive bank.
Jag säger inte att det är bra men minst dåligt i ditt fall om man bortser från att låta bli att låna eller be sina föräldrar om hjälp
Marcuss70 skrev:

57 Inlägg
8 februari 2012
Hahaha... Vilka spridda svar..

Hej,

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med någon bank, förslagsvis den du själv eller den dina föräldrar/familj använder. Det enklaste är ju att att ta hjälp av ett kreditinstitut typ Santander eller Wasa kredit eller liknande och låta bilfirman sköta allt. Problemet är att de oftast har högre räntor än ex en bank, typ Nordea eller Ica Banken. Jag kollade Santander bara för skoj skull, och ett lån på 50,000:- skulle kosta dig 59,340:- efter en avbetalning på 5 år.

Sedan får man inte glömma att du får bara låna till 80% av bilen. Resten måste du betala med andra medel. Vet att förr kunde man få dispens om man kunde bevisa att bilen skulle användas delvis i tjänsten. Efter lite kollande så såg det ut som att Ikano banken inte kräver kontant insats men låter det vara osagt

När det gäller ränta så är det väldigt olika men enklast är väl att söka på ex http://www.compricer.se/billan

Det är ju lite svårt att råda dig till något men om du nu bara har 6000:- / månad. Då är mitt råd, kör med mamma och pappas bilar 5 månader till så har du 30,000:- i Juni. Köp en bil för de pengarna så har du pengar över till att greja med bilen. Den skall ju servas, tankas, försäkras plus att du slipper betala 1000:- varje månad i amortering till någon som bara blir rikare och rikare..

Gör som du vill, detta var bara mina tankar.. Lycka till!

335 Inlägg
8 februari 2012
Andy_S4 skrev:
Hahaha... Vilka spridda svar..

Hej,

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med någon bank, förslagsvis den du själv eller den dina föräldrar/familj använder. Det enklaste är ju att att ta hjälp av ett kreditinstitut typ Santander eller Wasa kredit eller liknande och låta bilfirman sköta allt. Problemet är att de oftast har högre räntor än ex en bank, typ Nordea eller Ica Banken. Jag kollade Santander bara för skoj skull, och ett lån på 50,000:- skulle kosta dig 59,340:- efter en avbetalning på 5 år.

Sedan får man inte glömma att du får bara låna till 80% av bilen. Resten måste du betala med andra medel. Vet att förr kunde man få dispens om man kunde bevisa att bilen skulle användas delvis i tjänsten. Efter lite kollande så såg det ut som att Ikano banken inte kräver kontant insats men låter det vara osagt

När det gäller ränta så är det väldigt olika men enklast är väl att söka på ex http://www.compricer.se/billan

Det är ju lite svårt att råda dig till något men om du nu bara har 6000:- / månad. Då är mitt råd, kör med mamma och pappas bilar 5 månader till så har du 30,000:- i Juni. Köp en bil för de pengarna så har du pengar över till att greja med bilen. Den skall ju servas, tankas, försäkras plus att du slipper betala 1000:- varje månad i amortering till någon som bara blir rikare och rikare..

Gör som du vill, detta var bara mina tankar.. Lycka till!

Mycket vettigt svar wink
Följ dessa råd är mitt tips också, och känner du att du vill ha en bil NU så går det alltid att lösa, kontantinsatsen lånar du ihop till en läskig ockerränta (20% av bilens pris), sen knatar du till bilfirman och kollar med dom..  lendo som någon tipsade om fixar säkert ett lån till dig också...

DOCK får du räkna med att det kostar rejält...   tyvärr hmm

Om jag jämför med mig själv, tog ett lån på ca 40% av bilens värde, resten lade jag själv. Fick ränta 5,95% hos ICAbanken (som var absolut billigast) motsvarande ränta hos min "huvudbank" var 8,95%, trots månadssparande och pensionssparande (kunde säkert få ner den rejält men frågade inte ens, tyckte de va hutlöst..   Och jag har haft fast anställning med ok inkomst de senast sju åren..

Min bil kostar mig ca 4000:- i månaden (lägger dock sex på bilkontot) med rejäl ammortering och ca två tankningar per månad.

DVS det är rätt dyrt att ha bil wink
Senast redigerat av tobbe456 (8 februari 2012)

4 637 Inlägg
8 februari 2012
Jag har bara haft säsongsanställning de senaste åren. Efter båda anställningarna slutat så har a-kassan krånglat men till slut erkänt att de gjort fel. Detta har dock inneburit att jag i sammanlagt flera månader i snitt haft 2 200 kronor till hyra, mat, internet, en gammal skuld mm mm. Oftars mindre än så och bara hyran var på över 3 300. Jag har dessutom haft otur med det mesta under förra året så jag har ingen buffert.

Jag är glad att jag varken har billån eller något annat t ex mobil på avbetalning...

Visst, detta kanske är ovanligt men vad jag förstått så kan man få denna typ av problem då och då. Så fast jobb man verkligen tror att man får behålla är nog en fördel. Och en bil kan pajja...
Senast redigerat av Navkapsel (8 februari 2012)

8 883 Inlägg
8 februari 2012
Med 6000:- i inkomst så är det nog omöjligt att få något lån specielt om man räknar in driftskostnaderna (service,reparation,bränsle,försäkring, däck m.m) för en bil.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

667 Inlägg
8 februari 2012
Marcuss70 skrev:
Tjena gott folk!

MVH

Själv tagit lån utan fast anställning, högsta är på 59000kr men då har jag deklarerad inkomst och att dem fick ringa till chefen och kolla upp allt, men 6000kr hur skall du klara en bil på det? Är det bara bilen du tänkt ha dem pengarna till så går du väl + i månads kostnaden. Men har du däremot boende kostnader mm blir det mycket knivigare. Tänk efter ordentligt innan du tar några lån? Timanställd är inge bra att vara själv vet jag inte hur det ser ut nästa dag och är det samma för dig?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 februari 2012
Marcuss70 skrev:

Finns det säkert, räntan lär dock inte bli särskilt förmånlig. Bland annat Nordea har lån utan säkerhet där lägsta räntan är runt 10%. Lite naivt av dig att förutsätta att du har samma timanställning och lön de kommande avbetalningsåren dock. Fast du kanske bara saknar ambitioner och hoppas på det bästa..

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök