3119
Sök

Problem med baslåda.

533 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Hejsan! Har byggt en ny låda till basarna. Den ligger på 111 liter netto. Har en skiljevägg. 2 4 tums portar på 26 cm.

Avstämd för 40HZ enligt beskrivningen för basarna på brl. Driver två stycken Rockford Fosgate P2D212 med ett DLS CA12 steg.

Lådan täcker i princip hela skuffen och basarna är riktade mot bagageluckan. Men det spelar dåligt. Sämre än min tattarbyggda låda jag hade innan. Och den lådan hade inte rätt liter och inte rätt portlängd. (slotport).

Lådan står visserligen typ 5-10 cm ifrån bagageluckan. Är det så illa att ljudet studsar rakt tillbaka? Det verkar inte som att lådan orkar ta upp någon djupbas som den jag hade innan. Den tog bara upp djupbas typ.

Har en JVC stereo. Har loud på den, sänkt basen, dynamic. Lågnivåkabeln ikopplad på A och B på steget, och i Rear, Sub bak på stereon.

Lådan är dämpad väl. Med rätt mängd ull för den litern. Lådan är tätad.

Sub står på typ 80 och lågpass mellan 50 och 80.

Varför spelar det så kasst?

Bilen är en Honda Civic 1.3 -94.

75 Inlägg
10 februari 2012
Om den är portad lådan så ska det inte vara dämp-ull i lådan.

695 Inlägg
10 februari 2012
Är lådan rätt avstämd, portarna rätt och volymen rätt, så föreslår jag att du plockar bort dämpullen igen. I en "rättbyggd" låda ska inte dämpull vara nödvändigt i någon låda, varken sluten eller portad.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
10 februari 2012
Fismumriken skrev:
Sub står på typ 80

Menar du Subsonic?

I så fall har du troligen felet där. Det filtret släpper fram frekvenser ovanför den inställda delningsfrekvensen, vilket i ett sånt här fall innebär att du dels dämpar frekvenser nedanför 80 Hz och även ovanför 80 Hz (LPF). Resultatet blir att alla frfekvenser dämpas ordentligt.

Ställ Subsonic på tex 25-30 Hz och lyssna hur det blir då. smile

533 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
så ska ullen väck? vad är den till för egentligen? testat fiffla med sub men verka inte funka

3 187 Inlägg
10 februari 2012
Fismumriken skrev:
så ska ullen väck? vad är den till för egentligen? testat fiffla med sub men verka inte funka

ställ ner subsonic som batterinörd skrev.
ullen är till för att "lura" en bas att den sitter i en större låda än vad den egenligen gör. samt att basljuder blir lite dovare.

hur långa är rören på portarna?

533 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
det har inget med att lådan står för nära?t

3 187 Inlägg
10 februari 2012
Fismumriken skrev:
det har inget med att lådan står för nära?t

nej..

533 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
okej. men då borde väl en rätt avstämd låda i en halvkombi spela bättre än en fel avstämd låda i en sedan? rören är 28. ska egentligen vara 26
Senast redigerat av Fismumriken (10 februari 2012)

3 187 Inlägg
10 februari 2012
Fismumriken skrev:
okej. men då borde väl en rätt avstämd låda i en halvkombi spela bättre än en fel avstämd låda i en sedan? rören är 28. ska egentligen vara 26

är rören 28a? eller är dom 28 med trattarna?

533 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
det är 4 tums vvs rör utan trattar. 28cm långa rör

409 Inlägg
10 februari 2012
Har du justerat ditt subsonic filter än?

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
pillade med det förut idag, men det verkade inte lösa problemet helt men jag får testa ta bort ullen också då

409 Inlägg
11 februari 2012
Vad har du ställt subsonic till nu då?

11 februari 2012
kolla polariteten igen på basarna. kan ju missat att koppla den ena basen rätt.

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
dom är rätt kopplade. kopplat i 2 ohm. dom spelar exakt likadant. sen en sak till, efter att jag kopplat i allt basljud, steg osv, så sprakar fronthögtalarna när jag höjer en del. som sagt, har på loud, high power, dynamic, rear på stereon. funkade felfritt innan basen kopplades in. jordade steget bakom baksätet rakt ner i plåten.

3 187 Inlägg
11 februari 2012
Fismumriken skrev:
det är 4 tums vvs rör utan trattar. 28cm långa rör

flåsljud..
har för mig att du skrev i din förra tråd att du skulle ha tratttar?

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
mjo men brl hade slut på rör med trattar när jag åkte dit. en kompis kör med 30 cm vvs rör utan trattar o de funkar ju fint...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 februari 2012
Vad för rör som funkar beror på vad för basar man har och hur mycket effekt man skickar på. Som exempel så klarar sig en del 12" basar med 3" rör medans andra behöver dubbla 4" rör med trattar. Så det går inte att generalisera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Nu börjar ja bli förbannad:( sub står på 25-30. Men det typ låter som att det slår i baslådan när jag drar på lite volym. Ändå så är det typ 7 cm ifrån väggen. Minst. Jag har lagt en plywoodskiva som lucka över reservhjulet för där var bara en krokig masonit innan. Men det verkar vibrera som satan. I vilket fall så vibrerar det och slår ifrån skuffen. Och själva basljudet verkar mestadels vilja stanna där... Ska man inte kunna få bra ljud i en Honda Civic?sad

Har tappat tålamodet nu:(
Senast redigerat av Fismumriken (11 februari 2012)

Sök