3831
Sök

Bische's Wagon - Audi A4 1.8TQ "STAGE 3"

21 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
Jaha, det är väl min tur att kliva in i bikten, haha.. Mitt namn är Bische och jag är beroende av bilar. wink

Med ribban lagd, kan jag väl börja med lite ointressant bakgrund. Jag hade länge planerat ett bilbygge utav högre rang, en riktig weekend warrior, grining som fan men ändå tillräckligt komfortabel/pålitlig att åka på träffar och dyligt i. Men allt eftersom listan på saker jag ville göra med bilen blev längre och längre, så började jag inse hur mycket tid och riksdaler jag skulle behöva lägga ner. Det blev ändring med jobb, vi fick en knodd, större boende osv, ni vet ju hur det är smile

Så jag tänkte om lite, eller jävligt mycket haha.. Jag kom fram till att jag bör nog försöka göra ett lite mindre omfattande bygge. Hellre vara säker att kunna genomföra bygget(inom rimlig tidsplan), än att satsa stort och inte avsluta projektet. Det är inte sista bygget, så "my precious" kan vänta tills tiden tillåter.

Det som nu då kommer bli mitt projekt framöver är att göra en gosig steg 3 på min b6a4, bilen jag kör med till vardags dvs.

http://img857.imageshack.us/img857/7003/dsc01371h.jpg

Jag kommer att prioritera körbarhet och hållbarhet, inget kompsänk eller snurra som vaknar vid 5000rpm. Instrumentet ska inte lysa som en julgran, alla orginalsystem kommer bibehållas så som antisladd/spinn, cruisecontrol och alla failsafes och felsökning.

Bygget kommer ske i två steg, första steget med oöppnad maskin och konservativ mapp. Andra steget ska bestå av byggd maskin, uppgraderat soppasystem och kräma turbon.  Jag ska försöka erhålla stadiga uppdateringar allt eftersom tiden tillåter, bilen ska vara klar i "steg1" denna vår, så det blir ingen 3års tråd med 45 sidor chatterbox avslutad med att alla grejer läggs ut på blocket(förhoppningsvis, hahaha).

Jag hoppas kunna göra en läsvärd byggtråd, jag kommer tillverka en hel del själv och bjuda mycket. Det trimmas inte så mycket 1.8or här i Sverige(vad jag vet?), jag har ju en liten förhoppning att bygga en av de snabbare b6orna och att den här tråden kanske kan vaska fram några ägare till "vassa" b6or så man kan snacka lite setups.

Men vi börjar med en liten tävling som heter "Gissa snurran", första pris är en begagnad kamrem från en 8v Golf 2:a på posten, lite drygt 30 tusen mil och endast 13 tänder saknas!

http://img337.imageshack.us/img337/7407/bild2ec.jpg


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
17 februari 2012
#2
Om du fortsätter skriva dina inlägg i den stilen som första inlägget så kommer det dra mycket folk! Jag har redan fastnat! SESÅ SKYNDA, SKYNDA NU!

Ont om hästkrafter är det gott om.

1 Inlägg
17 februari 2012
#3
Kommer att följa denna tråd! Jävligt bra skrivigt bische! syns i garaget:D


58 Inlägg
17 februari 2012
#4
Hehe, bra skrivet smile Prenumationen tillagd!
Men ska du verkligen lotta ut min gammla kammrem big_smile


21 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#5
Matsiboy skrev:
Kommer att följa denna tråd! Jävligt bra skrivigt bische! syns i garaget:D

Tack man, jag har kanske en svag poetisk gen. Du är mycket välkommen i mitt love nest.

Sqweebz skrev:
Om du fortsätter skriva dina inlägg i den stilen som första inlägget så kommer det dra mycket folk! Jag har redan fastnat! SESÅ SKYNDA, SKYNDA NU!

Jajjemän!! de vet du. Jag skyndar och jag skyndar, men 50views och ingen gissning? lol, weak man. Jag får damma in ett par til pics för pics-kåta bastards big_smile

http://img31.imageshack.us/img31/7884/p1040294z.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/1341/p1040295h.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/3945/p1040296o.jpg

http://img832.imageshack.us/img832/5452/p1040297m.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/9651/p1040298k.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/2403/p1040299o.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/2528/p1040300y.jpg

http://img844.imageshack.us/img844/6944/p1040301f.jpg

http://img200.imageshack.us/img200/7025/p1040302.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/7441/p1040303m.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/3504/p1040304f.jpg

http://img818.imageshack.us/img818/8692/p1040305.jpg

http://img689.imageshack.us/img689/7905/p1040306z.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/4493/p1040309h.jpg


20 Inlägg
19 februari 2012
#6
Får jag gissa oxå? big_smile, men behöver inte någon kämrem...

Living On The Edge

93 Inlägg
19 februari 2012
#7
ännu en projekttråd man måste följa alltså! smile

intressant skrivet och vi får hoppas på mycket bilder!
lycka till med bygget!!
extra kul när man har samma bilmodell (förutom Q & M då)

/Joel

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

21 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#8
vwracing skrev:
Hehe, bra skrivet smile Prenumationen tillagd!
Men ska du verkligen lotta ut min gammla kammrem big_smile

Den är ju bra precist just inkörd, man skulle ju skämmas om man bara kasta den i sopan.

big_smile

-BEAR- skrev:
Får jag gissa oxå? big_smile, men behöver inte någon kämrem...

De e klart, alla får gissa! Men bara gissa, inte fuska.. Jag känner dig din gamle räv

Joel82 skrev:
ännu en projekttråd man måste följa alltså! smile

intressant skrivet och vi får hoppas på mycket bilder!
lycka till med bygget!!
extra kul när man har samma bilmodell (förutom Q & M då)

/Joel

Tack och bock! Ja det blir mycket pics, byggtrådar utan pics är ju helt värdelösa.. Ibland blir det typ en miljard bilder, så jag får sålla ut lite, men hellre mycket än för lite wink

Jag ska försöka lirka in en update inom kort, har häcken full nu bara..


21 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#9
Tiden är mogen för en update!


Jaha, vart ska jag börja nu då? Ähh, vi mjukar upp me en liten bild tongue

http://img217.imageshack.us/img217/7400/dsc01270wp.jpg

Som några av er säkert redan klurat ut genom att kolla på min bilprofil, så har jag ju börjat modda bilen redan, så jag ska slänga in updates så fort jag kan på det jag gjort.

Men jag tror vi börjar med en liten lista på mitt recept va?

I första utförandet, jag tror fan vi kallar det "Steg Tjej":

* Ny fancy pants snurra(jag håller på den lite till, 0 personer har gissat hittils)
* B5 S4 Bosch MAF
* Ringer Racing 1000cc spridare
* ER Competition FMIC, hemsnickrade tryckrör 2.25"/2.5"
* K&N panelfilter i guttad orginal luftburk + catch can
* Hemsnickrad 3" downpipe med 100cells racekisse --> Ferrita 2.5" rostfritt
* ClutchMasters 240mm(B5 S4/RS4 spec) svänghjul, 8.5kg billet stål
* ClutchMasters 240mm FX400 6-puck lamell, modifierad Sachs tryckplatta
* STERN soft motor+vxl fästen, Apikol billet bakdiff fäste och ECS snub mount

Detta kommer alltså köras med oöppnad maskin till en början, men nästa steg kommer se ut ungefär såhär:

* IE 19mm vevstakar, orginal kolvar(inte bestämt än, beror på hur responsen känns)
* IE v3 Intake cam
* IE billet idler roller + massa småtjafs, typ ARP här å där
* IE coilpack adaptors + TFSI spolar
* 044/walbro400 såspump + "nytt" soppasystem
* E85 och kräm i kalibreringen


För att kunna se och dokumentera tider(0-100, 402m, 60fot osv) och hur mycket pulver ändringarna ger, så införskaffade jag en G-tech Fanatic SS:
http://img28.imageshack.us/img28/2222/img0298dn.jpg

Monterad i bilen:
http://img189.imageshack.us/img189/2802/img0305kg.jpg

Knappade in alla parametrar för min bil(vikt, luftmotstånd etc), sen åkte jag och fanns mig en lååååång, fin och rak raka där jag gjorde min baseline. Där mätte jag 6 runs fram och tillbaka, direkt efter varandra för att få jämna mätningar. Jag mätte upp från 143whp till 150whp, 4 av runsen mätte 144-146whp.

Modsen var: Powerchip steg1 på bf98, BSR Optiflow insug och Ferrita avgas. Övrigt orginal.
Bör tilläggas att min insugstemp var apdålig och svänghjulet slirade. Mer än 30* över utetemp under en fullgasrepa på trean, 50-60* stillastående på tomgång.

http://img29.imageshack.us/img29/773/img0308xj.jpg

http://img846.imageshack.us/img846/5985/img0310q.jpg

Här har vi en icke-aggressiv tjejrepa med kasst svänghjul, 402m:
http://img822.imageshack.us/img822/7294/img0312wy.jpg

0-100:
http://img846.imageshack.us/img846/8594/img0311pz.jpg

60fotarn var typ 2.6-2.7sec om jag inte minns fel, tog inge pics på den av nån anledning.

Behövs väl kanske inte sägas, men jag dansade väl ingen segerdans efter dom siffrorna direkt lol Jag "trodde" väl att den gick bättre än så, men svart på vitt så gjorde den inte det.


82 Inlägg
21 februari 2012
#10
Är det kanske en k043 eller kanske en garret gt28 wink?

/Jesper

21 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#11
Jeppiis skrev:
Är det kanske en k043 eller kanske en garret gt28 wink?

/Jesper

Mja, du är inne på rätt spår med gt28 wink


20 Inlägg
22 februari 2012
#12
Fan va fränt Bische med G-tech big_smile såg helnice ut.. Får komma förbi och kika någon kväll, ta en repa i helgen kanske smile

Living On The Edge

21 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#13
-BEAR- skrev:
Fan va fränt Bische med G-tech big_smile såg helnice ut.. Får komma förbi och kika någon kväll, ta en repa i helgen kanske smile

Jodå, den är grym:)

Ja fan vi kan väl lägga av en repa, men det är sämre med fästet tongue


21 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#14
Nästa steg: Downpipe


Jaa då var det dags för lite hemsmide, orginal katten och downpipen är inte direkt effektorienterad lol

Mitt recept är:

* 3" racekatt 100cpi + o2 spacer
* 3" rör med stor 3" flexapa
* 3" V-band på mitten
* 3" till 2.5" stegelvis så det passar mot mitt Ferrita system

Inhandlade lite grejer:
http://i.imgur.com/KqrLc.jpg

http://i.imgur.com/RWuFL.jpg

kisse, flexapa och fläns från KL racing:
http://i.imgur.com/h3pfp.jpg

Ingen tid att förlora, började mocka upp allting:
http://img14.imageshack.us/img14/5137/p1040259y.jpg

http://img197.imageshack.us/img197/5298/p1040249w.jpg

Tog upp ett nytt hål för primären:
http://img594.imageshack.us/img594/9638/p1040265y.jpg

På med muttern:
http://img7.imageshack.us/img7/4120/p1040267b.jpg

100cpi:
http://img197.imageshack.us/img197/1985/p1040264u.jpg

Alla delar grovt utkapade, la ut dom på ett ungefär. Där skruvmejseln pekar ska jag ha en v-bands elvis så det blir lättmekat:
http://img545.imageshack.us/img545/5818/p1040261c.jpg

Va och köpte en klämma:
http://i.imgur.com/IEVfq.jpg

Brassa av röret och punktade v-bandsklämman:
http://img689.imageshack.us/img689/112/p1040268a.jpg

Provamonterat före helsvetsning:
http://img36.imageshack.us/img36/5149/p1040269a.jpg

http://img190.imageshack.us/img190/1066/p1040270q.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/564/p1040272s.jpg

Typ 15mm utstick och ca 15mm frigång mot lådbalken, riktigt nöjd med det:
http://img855.imageshack.us/img855/8673/p1040277a.jpg

Helsvetsat och portat alla flänsar:
http://img29.imageshack.us/img29/515/p1040278qv.jpg

Före:
http://img854.imageshack.us/img854/1193/p1040280m.jpg

Efter:
http://img40.imageshack.us/img40/7128/p1040281b.jpg

Trimma ner svetsen lite så muttrarna hade lite frigång:
http://img197.imageshack.us/img197/9920/p1040279z.jpg

Färdig downpipe:
http://img17.imageshack.us/img17/9286/p1040282wn.jpg

Monterad:
http://img825.imageshack.us/img825/4053/p1040284t.jpg

http://img31.imageshack.us/img31/1151/p1040287d.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/9674/p1040290e.jpg

Vart riktigt bra, låter bra och inga problem att hålla katten tänd.


21 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#15
Med detta klart så var det dags för lite G-tech igen smile

Eftersom jag hade stört höga insugtemp vid tomgång och het motor så misstänkte jag att mitt BSR insug var boven, mycket riktigt när jag bytte till orginal luftburk igen så gick insugstempen ner avsevärt på tomgång och runt 5* på fullgas.

Jag gjorde 4st repor direkt efter varandra, alla visade 150-153whp vilket ger en ökning på 5-7whp med nya downpipen och orginal luftburk. Ha i åtanke att det satt ett gammalt skitigt jävla orginalfilter i vid dessa mätningar(köpte en beggad burk på skroten, hade tydligen "tappat bort" min gamla), mitt K&N filter hann inte dyka upp i tid.

151whp/192wtq:
http://img197.imageshack.us/img197/6861/img0316kl.jpg

Dipparna i kurvan är pga av att ECU'n kliver av lite på förtändning iom mina höga insugtemperaturer, detta håller i sig upp i varven så maxeffekten blir också lidande:
http://img221.imageshack.us/img221/4042/img0317r.jpg

Här är en repa med kall intercooler = kall insugstemp i en fullgasning(lol) + 6* kallare ute än mätningen ovan. Exakt samma setup, INGET är ändrat på bilen mellan dessa mätningar. Detta lägger jag in bara för att visa vilken skillnad det gör på tändvinkel, även på dessa moppepojks effektnivåerna big_smile

Dock var denna inte gjord på "mitt" ställe där jag mäter, det tar 20min att ta sig dit så att ta sig dit med kall IC är omöjligt haha. Men här iaf en 184whp/235wtq, kall IC, 8*c utetemp:
http://img97.imageshack.us/img97/9210/img0315ru.jpg

Som ni gamla motorgamar har listat ut, så är nästa steg att uppgradera intercoolern. Orginal intercooler på dessa(150hk, singel IC) suger dase, de går tillochmed i heatsoak helt orginal icke chippade på sommarn.
Senast redigerat av Bische (25 februari 2012)


Tankare
185 Inlägg
25 februari 2012
#16
fantastiskt arbete! Var fick du tag på fästet från turbo som du svetsade på katten ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

21 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#17
Tagz0o skrev:
fantastiskt arbete! Var fick du tag på fästet från turbo som du svetsade på katten ?

Tackar!

KL Racing


93 Inlägg
26 februari 2012
#18
intressant läsning, bra bilder och bra förklarat!
kommer nog kopiera några av dina updates till min pärla vad det lider sen!

fortsätt så här! smile

/Joel

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

21 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#19
Koppling, ja varför inte?


Ja eftersom mitt svänghjul slirade, så kände jag att jag var tvungen att göra något åt det innan jag fortsätter trimmandet. Jag har inte så överdrivet mycket bilder från skruvandet, jag var mest förbannad hela tiden så jag tog inte så många pics.. Men några tog ja iaf smile

Mitt val föll på en Clutchmasters FX400 och Clutchmasters 240mm 19lb svänghjul i billet stål, ska enligt CM stå pall för över 900nm wink
http://img233.imageshack.us/img233/8854/p1040291h.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/8705/p1040292l.jpg

Började med att kalibrera moment-Johnny'n:
http://img194.imageshack.us/img194/50/img0318ie.jpg

Sen tog jag och bröt av en 6mm insex det första jag gjorde, slant och skar upp armen på nått crap.
http://img703.imageshack.us/img703/3624/img0319o.jpg

Det var på kardanaxelbultarna jag bröt av den, det tog typ 2 timmar innan jag fick loss kardan-apan. Fy fan.

Efter jag fick loss den skiten så gick de av bara farten, vips så var bojsänket ute:
http://img607.imageshack.us/img607/6466/img0320qx.jpg

Nya finbitarna på plats:
http://img51.imageshack.us/img51/5748/img0321ma.jpg

Sen gick de utav helvette och girkassen var fastbultad igen, tack för hjälpen vwracing och matsiboi!

Körde in kopplingen lite och smackade in nya filtret:
http://img685.imageshack.us/img685/9121/img0341el.jpg

Så nu var det dags för lite G-tech igen big_smile

Goda resultat, lite kallare ute +6*c. Gjorde 6 mätningar efter varandra, fick 157-166whp, 3 runs var mellan 162-165whp och 205-210wtq. Nya filtret gjorde mycket på flödet, datorn backar inget på förtändningen längre smile

Kurvan ser mycket bättre ut nu:
http://img36.imageshack.us/img36/7637/img0346bm.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/5463/img0345jp.jpg

Här är en graf jag gjorde från samma repa som ovan:
http://img689.imageshack.us/img689/6285/run1graph.jpg

Sen gjorde jag lite 402m, ingen ninjastart då kopplingen fortfarande är i inkörningsperioden.

402m 16.160@88mph, nästan en sekund snabbare och och 3mph wink
http://img819.imageshack.us/img819/1953/img0358jw.jpg

201m 10.586@69mph:
http://img542.imageshack.us/img542/3839/img0361i.jpg

0-100 en sekund snabbare:
http://img828.imageshack.us/img828/5152/img0359uy.jpg

2.630 60fot:
http://img804.imageshack.us/img804/8123/img0360yh.jpg


21 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#20
Joel82 skrev:
intressant läsning, bra bilder och bra förklarat!
kommer nog kopiera några av dina updates till min pärla vad det lider sen!

fortsätt så här! smile

/Joel

Ja tack ska du ha smile

Jag rekomenderar iaf K&N filter och sportkatt till och börja med. Har du 190 hästarn?



Sök