2799
Sök

Den stora extraljus tråden

Lastbilschaufför
176 Inlägg
26 februari 2012
chrizz skrev:
joakim89 skrev:
Sluta tjafsa som barnrumpor nu, denna tråd är perfekt till att få tips och hjälp om de behövs.

om moderator/admin kan rensa bort lite onödiga inlägg så skulle vi vara glada

Finns väldigt få off topic-inlägg i den här tråden vad jag kan se. Det är några få nu på slutet som mest bemöter trådskaparens inlägg (jag förstår inte själv vad problemet var riktigt), men jag tycker nog de kan få vara kvar.

Låt diskussionen handla om extraljus nu när den här tråden ändå startat så pass bra som den gjort.

Mvh

Varför ska de få vara kvar, det kommer att komma in fler människor och läsa detta så att det skapas fler skitsnack om denna sak. TA BORT dem istället, så "har det aldrig hänt". Jag tycker själv att GPM har skrivit vad som gäller i första inlägget i denna tråd, men det finns vissa som har skrivklåda och bara måste skriva av sig oavsett om det handlar om ämnet eller inte.

Och nu detta att TS skulle förstöra tråden han har skapat i gott syfte! Och allt skitsnack om "GPM", varför håller ni på sådär, vill ni gå ihop som en grupp och "sparka på någon som ligger ner" ???...

Det som GPM skrev på första sidan som patrikke citerade som felaktigt, är rätt. Har själv pratat med ett företag här i Sverige och det stämmer:

100w xenon finns inte i 12v utförande, utan det är trimmade 75w ballaster som ger en uteffekt på 82w.

Varför ska man då lägga in ett sådant inlägg om man inte nu är ute efter att starta ett skitsnack???!!!

Skicka ett PM istället, det är så mycket bättre än att lägga in ett idiotiskt inlägg här i tråden som skapar irritation.

Och sena att Kristian_V börjar snacka om en Facebook grupp, BF3, osv... När inte ens det hör hemma här på garaget.org

Och för det sista att martinn måste lägga sig i för att känna att han är en del av dem som vill visa sig hörda (fast på fel sätt) att uttrycka sig personligt om GPM. Det är så lågt som man kan sjunka.

Så ADMIN: Ta bort alla skitsnacks inlägg, och låt denna tråden ha sin gång runt ämnet EXTRALJUS.

Administratör
11 960 Inlägg
26 februari 2012
DB_Power skrev:
chrizz skrev:
joakim89 skrev:
Sluta tjafsa som barnrumpor nu, denna tråd är perfekt till att få tips och hjälp om de behövs.

om moderator/admin kan rensa bort lite onödiga inlägg så skulle vi vara glada

Finns väldigt få off topic-inlägg i den här tråden vad jag kan se. Det är några få nu på slutet som mest bemöter trådskaparens inlägg (jag förstår inte själv vad problemet var riktigt), men jag tycker nog de kan få vara kvar.

Låt diskussionen handla om extraljus nu när den här tråden ändå startat så pass bra som den gjort.

Mvh

Varför ska de få vara kvar, det kommer att komma in fler människor och läsa detta så att det skapas fler skitsnack om denna sak. TA BORT dem istället, så "har det aldrig hänt". Jag tycker själv att GPM har skrivit vad som gäller i första inlägget i denna tråd, men det finns vissa som har skrivklåda och bara måste skriva av sig oavsett om det handlar om ämnet eller inte.

Och nu detta att TS skulle förstöra tråden han har skapat i gott syfte! Och allt skitsnack om "GPM", varför håller ni på sådär, vill ni gå ihop som en grupp och "sparka på någon som ligger ner" ???...

Det som GPM skrev på första sidan som patrikke citerade som felaktigt, är rätt. Har själv pratat med ett företag här i Sverige och det stämmer:

100w xenon finns inte i 12v utförande, utan det är trimmade 75w ballaster som ger en uteffekt på 82w.

Varför ska man då lägga in ett sådant inlägg om man inte nu är ute efter att starta ett skitsnack???!!!

Skicka ett PM istället, det är så mycket bättre än att lägga in ett idiotiskt inlägg här i tråden som skapar irritation.

Och sena att Kristian_V börjar snacka om en Facebook grupp, BF3, osv... När inte ens det hör hemma här på garaget.org

Och för det sista att martinn måste lägga sig i för att känna att han är en del av dem som vill visa sig hörda (fast på fel sätt) att uttrycka sig personligt om GPM. Det är så lågt som man kan sjunka.

Så ADMIN: Ta bort alla skitsnacks inlägg, och låt denna tråden ha sin gång runt ämnet EXTRALJUS.

Det fanns väldigt få irrelevanta inlägg, du bara bidrar till fler själv nu!

Sluttjaffsat, håll diskussionen till extraljus nu!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 749 Inlägg
26 februari 2012
Jag har diskuterat med asiatiska tillverkare och det finns 100 w ballaster.
varför påstår då de svenska företagen att det inte finns? Kan det bero på priser?

Nä, fortsätt med extraljusdiskussioner
som denna tråd är menad till, men utan "vet bäst", som ts skrev.......det ska tas via pm.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

7 421 Inlägg
26 februari 2012
GPM skrev:
Jag behåller mina NBB ALPHA 225 ett tag till nu, de funkar ju ändå riktigt bra och LIGHTFORCE lyktorna är för dyra för att jag skulle ha råd att köpa nya just nu iaf.

Det som skall göras om är den övre raden, så att jag kan justera dem i sidled...

/G

en nyfiken fråga,, ångrar du att du sålde dina lightforce du hade?? jag har ångrat många försäljningar genom åren wink just nu ångrar jag att jag inte köpte nya bigknick i stället för sim,,roll
Senast redigerat av granadadr (26 februari 2012)

GL77
26 februari 2012
Trådstartare
granadadr skrev:
GPM skrev:
Jag behåller mina NBB ALPHA 225 ett tag till nu, de funkar ju ändå riktigt bra och LIGHTFORCE lyktorna är för dyra för att jag skulle ha råd att köpa nya just nu iaf.

Det som skall göras om är den övre raden, så att jag kan justera dem i sidled...

/G

en nyfiken fråga,, ångrar du att du sålde dina lightforce du hade?? jag har ångrat många försäljningar genom åren wink just nu ångrar jag att jag inte köpte nya bigknick i stället för sim,,roll

Visst ångrar jag mig rätt mycket, men jag hade inget val just då... Behövde pengar till annat och att de var för stora för min bil...

183 Inlägg
26 februari 2012
Stefan Varberg skrev:
5komma2racing skrev:
Bosch Pilot 175/225? Nån som provat? Ser rätt fina ut.

Vi har satt dom på en lastbil i jobbet.
Fina men påminner mer om hella 3003 i konstruktion.

Fina men? Är dom rackliga? Skulle vilja känna på dom men dom är ju rätt nya så jag har inte hittat dom nånstans.

Hur lyser dom?

Meldem
4 137 Inlägg
26 februari 2012
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Menar du att dina inte lyser lika bra?
Sedan så slits ju inte grejerna med almanackan, utan hur mycket de används...
Dina kanske är två månader yngre, men de kan vara åtskilliga hundra timmar äldre när det kommer till hur mycket de varit påslagna, eller?

Alltså jag testade dom nu, och då började 2 lysa skit gult, men ena blev bra igen, sen så den som alltid har lyst lite gult, lyser lite gult.
Men jag vet inte om reflektorn jag förvränga ljuset lite? För innan hade jag ju 2 fjärr och 1 pencil.
Pencilen lyser som den alltid har gjort.

Mitt mittersta (Flood) tycker jag, lyser betydligt blåare än de två yttre. (Pencil)
Men tittar jag på foton, så lyser de med samma färg.
Tittar man rakt framifrån, så blir man ju bara så bländad att man får gå till läkaren om man tittar för länge. tongue
Så kanske det är skillnad på vilken reflektor, hur ljuset bryts i lampan?

Kollar man på dina bilder, ser de ut att ha samma färg.
Olika temperatur, borde synas ganska tydligt på ett foto...?

Vet inte, men kan vara reflektorn. Till viss del iaf !
Men nu är prioriteringen att fixa med Bågen, har lite småfix kvar på den, så allting blir stadigt! smile

Meldem
4 137 Inlägg
26 februari 2012
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Menar du att dina inte lyser lika bra?
Sedan så slits ju inte grejerna med almanackan, utan hur mycket de används...
Dina kanske är två månader yngre, men de kan vara åtskilliga hundra timmar äldre när det kommer till hur mycket de varit påslagna, eller?

Alltså jag testade dom nu, och då började 2 lysa skit gult, men ena blev bra igen, sen så den som alltid har lyst lite gult, lyser lite gult.
Men jag vet inte om reflektorn jag förvränga ljuset lite? För innan hade jag ju 2 fjärr och 1 pencil.

Prova med att sätta ett relä pr lampa. Fungerade för mig, gör det inte det så bör du nog mäta upp strömmen;)

Har ju 3 relän på nu. Det borde räcka?

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
26 februari 2012
Jo det gör det säkert. Kolla isf strömmen till varje relä och se om det kan vara felet. Annars kolla ALLT, relä, lampor och ballaster och se om allt är helt och fungerar;)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

152 Inlägg
26 februari 2012
någon som har erfarenhet av swedols xenonkit?

1 893 Inlägg
26 februari 2012
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:

Prova med att sätta ett relä pr lampa. Fungerade för mig, gör det inte det så bör du nog mäta upp strömmen;)

Borde räcka mer än väl!

Jag har ett 40A relä till 3x55W.

EDIT:
Vad har du för diameter på ström matningen. Dvs från batteriet?
Senast redigerat av Kristian_V (26 februari 2012)

25 Inlägg
26 februari 2012
Jag kan klart rekommendera sådana lyktor som jag har på bilen. Enligt något test så läste jag att dessa lyktor vann över "storebror" Hella 3000 i längds gående ljus. De som jag har heter Hella 3000 Compact.

Och dessa har jag konverterat med 55w xenon speed starter, jag är grymt nöjd smile

https://www1.garaget.org/archive/151/150135/267902/267902-2534752.jpg

Och jag får tacka GPM för ombyggnaden av lyktorna.

1 893 Inlägg
26 februari 2012
diesel_kungen skrev:
Jag kan klart rekommendera sådana lyktor som jag har på bilen. Enligt något test så läste jag att dessa lyktor vann över "storebror" Hella 3000 i längds gående ljus. De som jag har heter Hella 3000 Compact.

Och dessa har jag konverterat med 55w xenon speed starter, jag är grymt nöjd smile

http://www1.garaget.org/archive/151/150135/267902/267902-2534752.jpg

Du hade fått plats med fyra såna. tongue

GL77
26 februari 2012
Trådstartare
Kristian_V skrev:
diesel_kungen skrev:

http://www1.garaget.org/archive/151/150135/267902/267902-2534752.jpg

Du hade fått plats med fyra såna. tongue

Jo det hade han säkert fått, men jag hade bara de tre lyktorna till salu wink

Men jag håller med om att de lyser ruggigt bra för att vara så små...

235 Inlägg
26 februari 2012
GPM skrev:

/G

När ja köpte min lightON båge så köpte ja till monterings vinklar så att ja skulle kunna vinkla dom i sidled, enda nackdelen är att dom kommer lite högt upp för min smak, men det går:)
Ska försöka lägga upp bilder på bågen så ni kan se.

235 Inlägg
26 februari 2012
5komma2racing skrev:
Stefan Varberg skrev:
5komma2racing skrev:
Bosch Pilot 175/225? Nån som provat? Ser rätt fina ut.

Vi har satt dom på en lastbil i jobbet.
Fina men påminner mer om hella 3003 i konstruktion.

Fina men? Är dom rackliga? Skulle vilja känna på dom men dom är ju rätt nya så jag har inte hittat dom nånstans.

Hur lyser dom?

Är också lite nyfiken på dom nya Bosch Rallye 225 Highlight,  är ganska snygga me klarglas.

235 Inlägg
26 februari 2012
GPM skrev:
granadadr skrev:
GPM skrev:

/G

Visst ångrar jag mig rätt mycket, men jag hade inget val just då... Behövde pengar till annat och att de var för stora för min bil...

Tycker också de är lite jobbigt, har lite svårt att välja vilka lampor ja ska ha på bilen mella NBB eller lightforcen, båda har sina fördelar.

Yawn...
3 151 Inlägg
26 februari 2012
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Haha. Jag såg två bilar i stan i förra veckan som körde med ett extraljus i fronten. Den ena var en taxi. hmm
Nåja, här i Jämtland är det ju inte alltid så noga... Hehe. roll

Såg dessutom någon röd V70 (tror jag...det var mörkt ute) som härmat dig med extraljus-setupen. yikes

Vad fan säger du? Nån som härmar mig! Damnit!
Aja, han har förmodligen inte ledringar som jag har.

Det stämmer fint, det. Han verkade ha SIM utan LED-ringar, men mitt öga kan ha bedragit mig angående märket på lyktorna. smile

GPM skrev:
Jo det hade han säkert fått, men jag hade bara de tre lyktorna till salu wink

Men jag håller med om att de lyser ruggigt bra för att vara så små...

Jag konverterade en Hella Luminator Metal-lykta (ja, en. Planen var att konvertera två, men en ballast var trasig), och även de(n) lyser ruggigt bra. Ska bli skoj att se skillnaden när jag får min utbytesballast.

Beställde från VVME, och vilket mörker det är att få grejer tillbaka på garantin... Nästa gång handlar jag i Sverige, värt prisskillnaden!

16 Inlägg
26 februari 2012
Är det någon som vet om det är fysiskt möjligt att placera en slimballast inuti en Nbb 225 lykta, mellan / bakom reflektorn å höljet dvs...?

Meldem
4 137 Inlägg
26 februari 2012
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:

Borde räcka mer än väl!

Jag har ett 40A relä till 3x55W.

EDIT:
Vad har du för diameter på ström matningen. Dvs från batteriet?

Vet faktiskt inte. Har det som följde med till Kabelkitet.
kan tänka mig att själv kabel är 3mm tjock, 4 kanske. Mer vet jag inte tongue

Sök