1915
Sök

Den stora extraljus tråden

49 Inlägg
27 februari 2012
+ kabeln från helljuslampan till relä uttag 85 igenom relä till 86 och vidare till (ev strömbrytare i kupen sen) minus (jord)
Senast redigerat av henrikgasar (27 februari 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
27 februari 2012
henrikgasar skrev:
+ kabeln från helljuslampan till relä uttag 85 igenom relä till 86 och vidare till  minus (jord)

Reläna är kopplade rätt smile
Dock så är switchen, bara "bryggad" mellan reläna. Men det ska väl fungera ändå?
Senast redigerat av TouchOfRed (27 februari 2012)

49 Inlägg
27 februari 2012
TouchOfRed skrev:
henrikgasar skrev:
+ kabeln från helljuslampan till relä uttag 85 igenom relä till 86 och vidare till  minus (jord)

Dock så är switchen, bara "bryggad" mellan reläna. Men det ska väl fungera ändå?

Hur många relä har du 2st ?  Bryggad switch?
+ till 85-86-85-86 minus
Senast redigerat av henrikgasar (27 februari 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
27 februari 2012
henrikgasar skrev:
TouchOfRed skrev:
henrikgasar skrev:

Hur många relä har du 2st ?  Bryggad switch?
+ till 85-86-85-86 minus

3st relän, ja alltså, jag har bara dragit en kabel från switch till switch om du förstår? Heter inte set bryggad?:p

220 Inlägg
28 februari 2012
ajokko skrev:
H-Hansson skrev:
5komma2racing skrev:

Fina men? Är dom rackliga? Skulle vilja känna på dom men dom är ju rätt nya så jag har inte hittat dom nånstans.

Hur lyser dom?

Är också lite nyfiken på dom nya Bosch Rallye 225 Highlight,  är ganska snygga me klarglas.

Var förbi Meca på lunchen och tittade på den lampan. Jag vet inte riktigt hur den lyser så klart, men mina intryck var:

1. TUNG, säkerligen minst 2 kg.
2. Gedigen, som en gjutjärnsstekpanna
3. Bra fot, vinklingsbar minst 90 grader och grymt stabil.
4. Samma typ som NBB Alpha 225, alltså utvecklad som xenonstrålkastare för D1S och sedan konverterad till H1 Halogen via en liten bricka. Denna går att ta bort och alltså går det att montera D2S och få ljusbilden så som Bosch tänkt sig den.
5. Snygg!
6. Enkel att montera på exempelvis nyare volvo då den inte bygger något alls bakåt från fästfoten.
7. Tyvärr lite dyr. ~1000 kr. Men jag kan tänka mig att den är värd pengarna.

Jag själv är lite nyfiken på PILOT 225 då dessa inte bygger lika mycket bakåt somm NBB/HELLA samt att bosch brukar ha trevlig ljusbild

214 Inlägg
28 februari 2012
TouchOfRed skrev:
henrikgasar skrev:

Är inte helljusen på en S40 fas 1 minusstyrda? Kopplar man in extraljusen på pluskabeln får man dem att lysa när man slår på helljusen, men även på parkeringsljusen. Jag har för mig att det var samma problem för mig när jag monterade extraljus på föräldrarnas V40 för måååånga år sen. Jag kunde inte ljustuta med extraljusen annat än att jag antingen slog på dem helt, eller att jag vred på ljusvredet till parkeringsljus snabbt på och av.

214 Inlägg
28 februari 2012
164anders skrev:
ajokko skrev:
H-Hansson skrev:

Är också lite nyfiken på dom nya Bosch Rallye 225 Highlight,  är ganska snygga me klarglas.

Var förbi Meca på lunchen och tittade på den lampan. Jag vet inte riktigt hur den lyser så klart, men mina intryck var:

1. TUNG, säkerligen minst 2 kg.
2. Gedigen, som en gjutjärnsstekpanna
3. Bra fot, vinklingsbar minst 90 grader och grymt stabil.
4. Samma typ som NBB Alpha 225, alltså utvecklad som xenonstrålkastare för D1S och sedan konverterad till H1 Halogen via en liten bricka. Denna går att ta bort och alltså går det att montera D2S och få ljusbilden så som Bosch tänkt sig den.
5. Snygg!
6. Enkel att montera på exempelvis nyare volvo då den inte bygger något alls bakåt från fästfoten.
7. Tyvärr lite dyr. ~1000 kr. Men jag kan tänka mig att den är värd pengarna.

Jag själv är lite nyfiken på PILOT 225 då dessa inte bygger lika mycket bakåt somm NBB/HELLA samt att bosch brukar ha trevlig ljusbild

Ja, jag är också lite fundersam på dessa. Dock är det H3 vilket gör att jag inte snabbt kan flytta över mina lampor till de här ljusen. Som jag förstår det är Pilot "nya" big knick och Highlight "nya" Navigator. Så att säga.

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:
henrikgasar skrev:

Är inte helljusen på en S40 fas 1 minusstyrda? Kopplar man in extraljusen på pluskabeln får man dem att lysa när man slår på helljusen, men även på parkeringsljusen. Jag har för mig att det var samma problem för mig när jag monterade extraljus på föräldrarnas V40 för måååånga år sen. Jag kunde inte ljustuta med extraljusen annat än att jag antingen slog på dem helt, eller att jag vred på ljusvredet till parkeringsljus snabbt på och av.

Vet inte om dom är det, men det stämmer att när jag slår på parkeringskjuset så lyser extraljusen.
Är det svårt att fixa så man kan använda ljustutan?smile

7 421 Inlägg
28 februari 2012
du kanske måste koppla så du jordar reöäet med hellyset wink kolla upp om du har ström på helljuslampan så fort du startar bilen wink har du det så jordar den vid helljusandvändning,, å då istället för att ha plus input till extraljusreläet så tar du jorden så den jordar,, finns sådana relän,

214 Inlägg
28 februari 2012
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:

Vet inte om dom är det, men det stämmer att när jag slår på parkeringskjuset så lyser extraljusen.

Om jag inte minns fel får du alltså sätta konstant plus på styrströmmen (brygga från plusmatningen till reläna) och sedan ta jorden till reläna från jorden på H4-lampan. Då ska det fungera som tänkt.

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
granadadr skrev:
du kanske måste koppla så du jordar reöäet med hellyset wink kolla upp om du har ström på helljuslampan så fort du startar bilen wink har du det så jordar den vid helljusandvändning,, å då istället för att ha plus input till extraljusreläet så tar du jorden så den jordar,, finns sådana relän,

har lite körigt med pengar nu tyvärr hmm

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:

Om jag inte minns fel får du alltså sätta konstant plus på styrströmmen (brygga från plusmatningen till reläna) och sedan ta jorden till reläna från jorden på H4-lampan. Då ska det fungera som tänkt.

Är nog inte med riktigt.. Sorry för min tröghet tongue

1 335 Inlägg
28 februari 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-75d903ba431e7d4c650955ba9b9f3252.jpg
Speedstart 55w i org lykta. 3st hella 3003 med 100w halogen.

Någon som konverterat hella 3003? Jag är lite sugen fast snart är de ju ljust igen..

B5 #001

214 Inlägg
28 februari 2012
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:

Den kabel du nu har dragit från bilens ordinarie helljus drar du istället till batteriet med säkring. Den går att brygga precis som du redan gjort mellan de tre reläna.

Istället sätter du en strömtjuv (eller klipper och löder ihop) på jorden som går till helljuset och drar denna som jordning till dina relän. Så har jag förstått det hela.

Edit:

Givetvis har någon annan redan löst problemet. Läs och begrunda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162584
Senast redigerat av ajokko (28 februari 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:

Den kabel du nu har dragit från bilens ordinarie helljus drar du istället till batteriet med säkring. Den går att brygga precis som du redan gjort mellan de tre reläna.

Istället sätter du en strömtjuv (eller klipper och löder ihop) på jorden som går till helljuset och drar denna som jordning till dina relän. Så har jag förstått det hela.

Edit:

Givetvis har någon annan redan löst problemet. Läs och begrunda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162584

Okej, ska läsa genom den där tråden, Tack som fan smile

1 574 Inlägg
28 februari 2012
F-Tar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-75d903ba431e7d4c650955ba9b9f3252.jpg

Någon som konverterat hella 3003? Jag är lite sugen fast snart är de ju ljust igen..

Jag konverterade 3st med 70w, lyser riktigt behagligt! smile

1 335 Inlägg
28 februari 2012
Okej smile Hade du förslängnings-sats och startrelä direkt från batteriet? Jag vart tvungen att ha startrelä på mina org xenonljus då de inte ville tända samtidigt vissa ggr.

B5 #001

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
Brago skrev:
F-Tar skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-75d903ba431e7d4c650955ba9b9f3252.jpg

Farsan har ett par 3003or, med 55w xenon, riktigt fin ljusbild !
Dock lyser dom inte så brett, med tanke på att det bara är 2.  Men väldigt jämn och fin ljusbild faktiskt ! smile

Meldem
4 137 Inlägg
28 februari 2012
F-Tar skrev:
Okej smile Hade du förslängnings-sats och startrelä direkt från batteriet? Jag vart tvungen att ha startrelä på mina org xenonljus då de inte ville tända samtidigt vissa ggr.

Pratar du med mig? tongue
Isf, nej jag har inte förlängingskablar, startrelä? smile

1 335 Inlägg
28 februari 2012
TouchOfRed skrev:
Brago skrev:
F-Tar skrev:

Farsan har ett par 3003or, med 55w xenon, riktigt fin ljusbild !
Dock lyser dom inte så brett, med tanke på att det bara är 2.  Men väldigt jämn och fin ljusbild faktiskt ! smile

då kanske ja får bredare om ja har 3 smile Ja, man kanske skulle fixa xenonljus på mina 3003or då. Men hur gör man bak på dem? Borra upp 25 mm eller?

B5 #001

Sök