2494
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:
GPM skrev:
Synd att jag inte bor närmare dig, då kunde du få se hur det ser ut med min LIGHTON båge.

För man kan inte ens "vicka" på den, den sitter stumt i "ett med bilen"... smile

Jo, lite synd.
Funderar på om man skulle kanske göra om fästet.
Att jag kapar bort bultarna på bågen, och kapar av "öronen" på regplåtsfästet, sen på något sätt svetsar dit ett fäste i det som är kvar av regplåtfästet. Och sen gör jag något och svetsar fast på bågen, så det blir någon typ av snabbfäste. Men vet inte om det hjälper. För kofångaren går att vicka lite på, den sitter inte fast helt stumt, vad tror du? smile

Problemet jag hade på min V40 var att grillen inte satt stumt vilket innebar flimmer trots att regplåtsfästet var bultat genom krockbalken. Även om fästet sitter till 100% blir det ändå flimmer med så stora lampor, även om det är lite. Och på väldigt dåliga vägar.

Min lösning blev att sätta två korta skruvar upptill respektive nertill som skruvade fast grillen i grillramen. Detta gjorde susen.

Gör du så på din kommer du nog att slippa flimmer på de tre övre, men de två nedre blir värre. Jag skulle nog sätta stag på både själva lampan och bågen, alltså både upptill och nertill. Då bör du få det flimmerfritt. Nackdelen är väl att det tar ytterligare en liten stund att plocka bort bågen, men det kanske inte gör något?

Hmm okej. Men det är att sprinten är typ 0,5 mm för lite för hålet. Så går inte att undvika det glappet. Nu snackar jag om stagen som går från extraljusen.
Ska börja med att sätta ett stag från dom nedre extraljusen. Hjälper inte detta så får jag sätta stag från bågen oxå. Problemet är att bågen ser ut att vicka upp och ner i guppen, men kanske bara ser ut så? Kanske om man skulle sätta en bult i mittersta hålet på regplåtsfästet? För nu är det bara på dom 2 yttersta hålen.
Senast redigerat av TouchOfRed (2 mars 2012)

1 335 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Jag såg att på farsans caddy hade han fått 3 nya extraljus monterade på krockbågen.. Men kollade lite extra på dom så hade den inte någon xenon/halogenlampa i mitten av den. Reflektorn var som en 3kant. Jag antar de är ledljus i dessa. Har sett de finns att köpa, har inte testkört caddyn i mörker men nån som vet hur dessa lyser gentemot xenon?

Det skrevs om dom i den förra tråden, jätte billiga:) ca 6000kr styck hos hella:)
http://www.hella.se/Produkter/Extraljus/Luminator-LED/
Men dom lyser tydligen inte lika bra som xenon om man googlar lite resencioner.

Ojda, 6000lök. Inte billigt nä! Ja okej, ska nog kollas upp big_smile

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 mars 2012
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Jag såg att på farsans caddy hade han fått 3 nya extraljus monterade på krockbågen.. Men kollade lite extra på dom så hade den inte någon xenon/halogenlampa i mitten av den. Reflektorn var som en 3kant. Jag antar de är ledljus i dessa. Har sett de finns att köpa, har inte testkört caddyn i mörker men nån som vet hur dessa lyser gentemot xenon?

Det skrevs om dom i den förra tråden, jätte billiga:) ca 6000kr styck hos hella:)

Säg att man vill ha 3st, 18.000kr, men man kan ju hoppas på rabatt vid köp av 3st:) man får ju ganska många Nbb och konverterade för 18k, och ändå få bättre ljus redan vid 3st Nbb:)
Senast redigerat av marwin_of_sweden (2 mars 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Säg att man vill ha 3st, 18.000kr, men man kan ju hoppas på rabatt vid köp av 3st:) man får ju ganska många Nbb och konverterade för 18k, och ändå få bättre ljus redan vid 3st Nbb:)

Håller med, om några år kanske LED kommer var bättre än Xenon, men fan inte i dagsläget !

1 335 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Rabatt fick han nog ! Men xenon NBB´s finns massor av redan, så kanske bara blev sugen på en jämförelse. Nä som sagt jag jar inte heller sett ljuset av dem, men nog tror jag det lyser. Får nästan ta den på en sväng å se hur de kan se ut smile

B5 #001

Yawn...
3 151 Inlägg
2 mars 2012
Fördelen med LED är ju att de tänder blixtsnabbt. Xenon tar ju 10 sekunder eller mer för att nå full styrka.

LED ger ju samma sorts ljusfärg som xenon, så det vore ju skönt att slippa uppstartstiden... Men så är det ju prislappen, hehe.

Edit: Hållbarheten hos LED är ju oslagbart också. Vad klarar de av? 25-50,000 drifttimmar? Så egentligen är de ju ganska billiga i förhållande till livslängden. smile
Senast redigerat av Mervolic (2 mars 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 mars 2012
Mervolic skrev:
Fördelen med LED är ju att de tänder blixtsnabbt. Xenon tar ju 10 sekunder eller mer för att nå full styrka.

LED ger ju samma sorts ljusfärg som xenon, så det vore ju skönt att slippa uppstartstiden... Men så är det ju prislappen, hehe.

Edit: Hållbarheten hos LED är ju oslagbart också. Vad klarar de av? 25-50,000 drifttimmar? Så egentligen är de ju ganska billiga i förhållande till livslängden. smile

Om något år eller två kommer prislappen säkert vara på en rimlig nivå. Och styrkan har säkert blivit bättre. Då kam man ju köpa:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

214 Inlägg
2 mars 2012
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:

Jo, lite synd.
Funderar på om man skulle kanske göra om fästet.
Att jag kapar bort bultarna på bågen, och kapar av "öronen" på regplåtsfästet, sen på något sätt svetsar dit ett fäste i det som är kvar av regplåtfästet. Och sen gör jag något och svetsar fast på bågen, så det blir någon typ av snabbfäste. Men vet inte om det hjälper. För kofångaren går att vicka lite på, den sitter inte fast helt stumt, vad tror du? smile

Problemet jag hade på min V40 var att grillen inte satt stumt vilket innebar flimmer trots att regplåtsfästet var bultat genom krockbalken. Även om fästet sitter till 100% blir det ändå flimmer med så stora lampor, även om det är lite. Och på väldigt dåliga vägar.

Min lösning blev att sätta två korta skruvar upptill respektive nertill som skruvade fast grillen i grillramen. Detta gjorde susen.

Gör du så på din kommer du nog att slippa flimmer på de tre övre, men de två nedre blir värre. Jag skulle nog sätta stag på både själva lampan och bågen, alltså både upptill och nertill. Då bör du få det flimmerfritt. Nackdelen är väl att det tar ytterligare en liten stund att plocka bort bågen, men det kanske inte gör något?

Hmm okej. Men det är att sprinten är typ 0,5 mm för lite för hålet. Så går inte att undvika det glappet. Nu snackar jag om stagen som går från extraljusen.
Ska börja med att sätta ett stag från dom nedre extraljusen. Hjälper inte detta så får jag sätta stag från bågen oxå. Problemet är att bågen ser ut att vicka upp och ner i guppen, men kanske bara ser ut så? Kanske om man skulle sätta en bult i mittersta hålet på regplåtsfästet? För nu är det bara på dom 2 yttersta hålen.

Ahhh! Men det problemet hade jag också. Det löste jag på så vis att jag vinklade fram extraljusen någon grad så att jag fick "slita" dem bakåt för att få in sprinten. Detta gjorde att extraljusens läge drog mot sprintfästet och eliminerade vibrationer så gott det bara gick. Inställningen blev rätt i och med att "stagstången" hade rätt längd. Det krävdes ordentliga slag i vägen för att det skulle skaka så mycket att det vibrerade.

Förstår du hur jag menar? När jag släppte på sprintarna till stagen åkte extraljusen fram några millimeter, när jag skulle tillbaka med sprintarna tryckte jag tillbaka extraljusen. Man kan göra tvärtom också, så att man får tryck istället för dragning på stagen, men jag tyckte inte det fungerade lika bra.

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
ajokko skrev:
TouchOfRed skrev:
ajokko skrev:

Ahhh! Men det problemet hade jag också. Det löste jag på så vis att jag vinklade fram extraljusen någon grad så att jag fick "slita" dem bakåt för att få in sprinten. Detta gjorde att extraljusens läge drog mot sprintfästet och eliminerade vibrationer så gott det bara gick. Inställningen blev rätt i och med att "stagstången" hade rätt längd. Det krävdes ordentliga slag i vägen för att det skulle skaka så mycket att det vibrerade.

Förstår du hur jag menar? När jag släppte på sprintarna till stagen åkte extraljusen fram några millimeter, när jag skulle tillbaka med sprintarna tryckte jag tillbaka extraljusen. Man kan göra tvärtom också, så att man får tryck istället för dragning på stagen, men jag tyckte inte det fungerade lika bra.

Aa då, jag förstår tongue
Tror jag ska till biltema i helgen och köpa Vinkellänkar och Gaffellänkar, så jag kan göra färdigt stagen som ska bli till dom nedre extraljus smile blir klart på måndag.

Sen så tror jag att ena lampan håller på och går sönder. För färgen är mycket gulare, plus att den inte tänder ibland.
Senast redigerat av TouchOfRed (2 mars 2012)

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 mars 2012
Aerocombi skrev:
Vad är det egentligen för skillnad på LF Blitz o LF XGT?
Bara designen eller?  hmm
Är sugen på 3 såna i stället för mina 5 big knick
Kommer det lysa bättre / sämre / ungefär likvärdigt tongue

Ingen som, har nån aning?? hmm  sad  tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
Aerocombi skrev:
Aerocombi skrev:

Tror att Big knick lyser bättre, alltså om du har 5 st.
Tror nästan alltid 5 lyser bättre än 3, om du inte jämför 5 SIM med 3 NBB, eller något kvalite märke smile

Yawn...
3 151 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
Om något år eller två kommer prislappen säkert vara på en rimlig nivå. Och styrkan har säkert blivit bättre. Då kam man ju köpa:)

Det tror jag med. Ska bli intressant att se utvecklingen.

Yawn...
3 151 Inlägg
2 mars 2012
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:
Aerocombi skrev:

Tror nästan alltid 5 lyser bättre än 3, om du inte jämför 5 SIM med 3 NBB, eller något kvalite märke smile

Om inte annat så kan man ju rikta ljuset bättre, i och med att man har fem ljuskällor istället för tre... Du kan alltid få bredare ljusbild med fler ljuskällor. smile

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
Mervolic skrev:
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:

Om inte annat så kan man ju rikta ljuset bättre, i och med att man har fem ljuskällor istället för tre... Du kan alltid få bredare ljusbild med fler ljuskällor. smile

Exakt smile
Även fast mina SIM är ganska kass ljusbild på, inte dåliga, absolut inte, men halvdan. Så går det att få en jäkla fin ljusbild ändå !
Dock så ger SIM's fjärrljus en platt ljusbild, vilket jag inte gillar så värst, men nån gång blir det väl NBB eller Hella.
Om inte NBB skulle lägga ner produktionen eller hur det var. hmm

Yawn...
3 151 Inlägg
2 mars 2012
TouchOfRed skrev:
Mervolic skrev:

Exakt smile
Även fast mina SIM är ganska kass ljusbild på, inte dåliga, absolut inte, men halvdan. Så går det att få en jäkla fin ljusbild ändå !
Dock så ger SIM's fjärrljus en platt ljusbild, vilket jag inte gillar så värst, men nån gång blir det väl NBB eller Hella.

Kan du inte förändra ljusbilden lite, genom att sätta distanser mellan lampan och lyktan? Kanske går att få till något du trivs bättre med på så vis.

GL77
2 mars 2012
Trådstartare
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:
Aerocombi skrev:

Mina 3 Lightforce 240 blitz lyste bättre än mina nuvarande 5 NBB ALPHA 225.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
2 mars 2012
Är LF så mkt bättre än NBB?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
Mervolic skrev:
TouchOfRed skrev:
Mervolic skrev:

Exakt smile

Kan du inte förändra ljusbilden lite, genom att sätta distanser mellan lampan och lyktan? Kanske går att få till något du trivs bättre med på så vis.

Tror inte det går, har h1 lampor. Och lampan går ju bara sätta i på ett sätt. Eftersom en sida på sockeln är kantig, plust att det är som 2 små plast stumpar som ska in i 2 hål.
Så tror inte det går? smile

Förresten, jag bytte lampan nu till en jag hade liggandes. Det gula skenet försvann, men att lampan inte gick igång ibland försvann inte ! så tror ballasten är körd. Mailade till VVME och förklarade smile

Meldem
4 137 Inlägg
2 mars 2012
GPM skrev:
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:

Mina 3 Lightforce 240 blitz lyste bättre än mina nuvarande 5 NBB ALPHA 225.

Oh fan.  Jag skulle vilja se hur 5 st Hella 3003 lyser big_smile farsans lyser riktigt bra för att vara 2 st bara smile

GL77
3 mars 2012
Trådstartare

Sök